kan inte radera mappen!
jag kan inte radera en mapp som jag har på skrivbordet.. varför? det står att jag inte kan radera för att det står att någon person använder det elr nåt.. gah, så irriterande! jag sparade en hemsida i mappen, fast jag tog bort filerna och nu vill jag ta bort mappen men som sagt, det går inte :/ är det virus som är hindret elr?
//mvh karolina
Goa fel man kan få ibland…
Har du provat att radera mappen när maskinen är helt nystartad?
Har du provat att radera mappen med en annan filhanterare?
Om det finns någon sorts kommandotolk i ditt operativsystem, har du provat att radera med den?
Har du provat att starta upp ditt operativsystem i ”Recovery mode” eller ”felsäkert läge” och radera den därifrån?
Om inget annat funkar, kan man säkert radera den med ”våld” genom att starta datorn från en CD med något annat operativsystem och radera den därifrån. Då finns ju knappast något program som kan ligga i bakgrunden och använda mappen…
Nu kom jag inte på fler varianter att prova…
Jo en, ta ur hårddisken och koppla in den som extra hårddisk i en annan dator och radera mappen i den datorn… Kanske lite väl mycket jobb för att radera en sketen mapp, men hjälper inget annat, så…
Eller vänta tills någon annan svarar och ger ett riktigt svar, i motsats till mina desperata klåparsvar.
En vild gissning är att mappen tillhör MSN (med tanke på smiley's)?
Mappen kan troligtvis tas bort om du startar datorn i felsäkert läge. Tryck F8 precis när datorn startas upp, välj Felsäkert läge och sedan vidare till skrivbordet och mappen du vill ta bort.
#2 Borde den inte gå att radera om man stänger av programmet som använder MSN? Om det nu är MSN Messenger, eller vad det kan vara, finns ju några att välja på numera. Finns säkert någon sytemövervakare i Windows där man kan döda processer.
Tack för svaren :)
#2 Det är inga filer kvar i mappen, som jag skrev.. det var smileysar till msn som jag använde men jag tog bort smileysarna från msn också, för säkerhetsskull…

Det kan räcka med att mappen är öppen i ett program som kör för att systemet ska vägra ta bort den. Det behöver inte vara ett program som syns, men det finns med bland program som körs eller bland processer i aktivitetshanteraren. Om det hör till msn så kan det vara att msn startar tillsammans med systemet. Ta bort autostarten på msn så ska mappen säkert gå att ta bort, men å andra sidan så tar en tom mapp inte särskilt stor plats.

Så där kan det bli om man nyss var inne och kikade i mappen, t ex plockade bort innehållet. Sedan vill man slänga dem tomma mappen också, men tji. Datorn tror tydligen att man jobbar med mappen och vägrar.
Strunta i den mappen en stund och gör något annat. Sedan går det bra att slänga den. Det brukar också gå bra om man slänger den först, när man satt på datorn nästa gång.
Enklaste sättet att radera filer och mappar som håller på att dumma sig är att starta datorn i felsäkert läger och sedan prova att radera igen.
Oftast inträffar sådana problem för att man har igång något program som t ex sparat i den mappen. Många har mängder med program som går igång när man startar datorn….kolla alla ikoner nere vid klockan. Stäng av alla programmen som du inte använder för tillfället och försök att radera mappen igen.
Om det är Messenger som använt sig av mappen så kan det vara så att du inte stängt av messenger ordentligt (messengertjänsten startar automatiskt när du startar datorn även om kanske inte programmet i sig är startat)
Starta aktivitetshanteraren, klicka på fliken "Processer"
Kolla i listan om där står msnmsgr.exe där.
Om det gör det så markerar du msnmsgr.exe och klickar på "Avsluta process"
Tack för svaren!
Ska försöka radera den nu.. försökte byta namn förut men det gick inte :/
återkmr.
Nu gick det!
Sant är väl att en tom mapp inte tar så
mycket plats, men ville bara få bort den.
Tack så mkt för svaren! 
Själv tycker jag inte det viktigaste är hur mycket plats saker tar numera, då hårddiskarna faktiskt har blivit hyfsat stora. Då tycker jag det är betydligt viktigare av mer estetiska skäl. Jag brukar klaga på min fru som skapar nya mappar överallt utan någon som helst struktur. ”Namnlös mapp 47” är inte ett bra namn på en mapp. Och har man inte nytta av en viss mapp så ska den obönhörligen bort, annars stör jag mig något fruktansvärt på den… (okej, jag överdriver, men ändå).
Som tur är har jag aldrig några sådana problem. Att exempelvis öppna en fil som är ett sh-skript och ändra i den samtidigt som skriptet körs funkar alltid klockrent, och varför skulle det inte det? Och problemet med envisa mappar har jag inte heller sett sedan sommaren 2007 (en viktig brytpunkt för mig, skit samma varför).

Microsofts egna tekniker har skrivit ett antal utilities som man kan ha nytta av då något strular. De har bland annat skrivit en som heter MoveFile som du kan schedulera en move eller delete vid nästa omstart på filer som hålls öppna av någon process.
Gå till www.sysinternals.com välj sedan file utilities och ladda ner Movefile.
Direktlänk till MoveFile här på sysinternals
Schedulera? Menar du schemalägga?
Undrar bara varför deras tekniker slösar sin dyrbara tid (för de har väl betalt?) på sådana saker. Till och med en klåpare som jag hade väl lätt kunnat åstadkomma samma sak med ett vanligt skript, eller är det så svårt att srkiva skript för Windows? I så fall borde teknikerna istället lägga ner energi på att göra det enklare…Nåja, det lär ju knappast angå mig, i och för sig.