Vad är viktigt bland parametrarna?
Jag måste köpa en ny stationär dator, min gamla håller på att rasa. Inte så undra på, den är gaaaaaaammal. Upprustad för 1½ år sen visserligen, men ändock gammal.
Men vad i hela friden är det som är viktigt?! Det är i första hand den datorn jag färdigställer bilderna i, jag vill alltså kunna köra tunga bildprogram. I övrigt är inte kraven så höga, det är mest bokföring och surfning för övrigt. Minnesplats har jag på externa hårddiskar.
Vilka parametrar i alla som rapas upp är det jag ska vara noga med, och vilka siffror bör jag ha på dessa?
Jag tycker ram-minnet är i särklass viktigast.
Mvh // Johan
Vill bara påpeka att det är det tyngsta man kör som gäller, i alla flal om man kör det ofta. Att man sedan ”i övrigt” inte kör så tunga grejer spelar ju då ingen som helst roll, för det är ju de gånger man gör det tunga jobbet osm frustruationen kommer smygande med yxan i högsta hugg, eller hur man ska uttrycka det. En dator kan ju som bekant aldrig bli för snabb, så vill man inte bli frustrerad går det inte att tänka att ”jo, men 90% av tiden surfar jag bara” och tro att man ska vara nöjd med det i längden, när man sitter där och sliter sitt hår åt den tid det tar att fippla lite halvavancerat med bilder.
Håller med #1 här. RAM är förmodligen viktigast. Absolut inte mindre än 2 GiB. Samtidigt är det dock meningslöst med mer än 4 GiB på en 32-bitarsmaskin; då krävs 64 bitar. Även ett 64-bitars operativsystemet krävs då.
I övrigt borde det väl räcka bra med en vanlig dubbelkärneprocessor på kanske 2-3 GHz och att man kanske inte köper sitt grafikkort på Buttericks.

Om du ska ha en Vista maskin så tycker jag att du ska köpa 64 bitars versionen. Då kan du använda 4GB eller mer minne. Kontrollera även hur mycket som är max ram-minne du kan stoppa in.