Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 12787 ggr
Hjortronsylt
0

OT: Stänga av T9

Hittar ingenstans att läsa eller få svar på hur man stänger av T9- funktionen på Sony Ericssons spelmobil F305!

Är van vid Nokia sedan tidigare, och där var det aldrig problem.

Men i den här finns inget alternativ att välja för av/på med T9 och inte heller hjälper det att trycka # (som jag läste någonstans).

Blir jätteglad om någon vet hur man stänger av det!

Zpookey
4

Skapa ett nytt sms och innan du börjar skriva så väljer du "mer" och går ner till "imatningsalternativ".

Gå ner till "Ordbok (T9) och välj "Av".

T9 ska nu vara avstängd.

Hjortronsylt
1

Tack, men det finns inget alls om T9 under Alternativ :

Startar nytt SMS. Väljer "alternativ" (enda som finns).

Under "alternativ" finns:   Lägg till symbol, Infoga objekt, Inmatningsalternativ (inmatningsspråk, ordlista, ordförslag), Stava, Textformat och Spara medd.

Men som sagt, tyvärr ingenting om varken ordbok eller T9 i  någon av undermenyerna heller. Och inget i manualen.   Obestämd

///  Problemet löst! Det var * som skulle tryckas in!  Ack så enkelt men så svårt för dom att nämna det i manualen!

Tack ändå, Zpookey!  Glad

johan
0

Men varför i hela friden vill du stänga av det? Det är ju ett utmärkt hjälpmedel för att skriva SMS snabbare. Använd det ett tag och vänj dig! Sedan kommer du aldrig vilja gå tillbaka till att trycka samma tangent tre gånger.

Mvh // Johan

guraknugen
0

Det enda som jag tycker är irriterande är att ordlistan, i alla fall i min gamla telefon från mitten av 1300-talet, är ytterst begränsad. Jag får heller ingen information om när ordlistan är full, så när jag då lägger in ett nytt ord, försvinner ett gammalt… men jag vet inte vilket förrän jag behöver just det ordet…

Känns som att ordlistan rymmer några tiotals ord bara. Känns lite väl lite, med tanke på att så många ord inte finns med. Brukar gå runt problemet genom att dela upp orden i flera småord, men ibland är det enklare att mata in på det ”gammaldags” sättet.

Men rent generellt, om man mest använder de vanligaste orden, sparar man mycket tid på ordlistan. Dock måste man hela tiden hålla ett öga på skärmen för att verifiera att det blev rätt ord. Många tangentkombinationer kan bli flera ord, särskilt när det gäller korta ord. ”så”, ”sa”, ”på”, ”rå”, alla har de kombinationen 72, exempelvis.

Hjortronsylt
0

#3  Men jag har en supersnabb tumme, förstår du! Flört Och nej, jag har inte vant mej under alla år att gilla T9, tvärtom.

Så länge dom inte kan ha en funktionell ordlista, utan att man manuellt ska behöva lägga till ord eller knappa 5 gånger för att hitta rätt ord men sedan ändå behöva skriva in det manuell eftersom ordvalet inte stämmer grammatiskt…så är det bara en irriterande funktion.

Har föresten köpt en LG KU990 Viewty. Intressant telefon! T9 även här och även behov av att lägga in många vanliga användbara ord. Så den stängdes av, så klart. Skriver sms med handstil istället med pekpinnen eller använder min magiska tumme till touch-tangenbordet.

Zpookey
0

Är viewty bra? Funderar på en sådan.

Niklas
0

#0: Har du provat att hålla in * tre sekunder?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#6: Min flickvän har en sådan och det är rätt cool. Nya versionen ska tydligen vara ännu bättre. 

Kameran är lite si och så, trots fina specs.

Mvh // Johan

Hjortronsylt
0

#7  Stämmer bra, det var * som skulle petas in, fann det till slut efter diverse testande (#2). Tack!

Viewty är en beauty, men jag måste säga att den är en riktig tjejmobil á la peta runt. Finns inte tillstymelse till testosteron eller rejält med den.

Den är stilren och blank (valde själv den svarta) men lite prylkritisk är jag ju som vanligt, och måste säga att jag anser den mer vara en "visa-upp-telefon", än en användbar brukstelefon. Varför? Som alltid handlar det om tycke och smak och behov.

Touchskärmen kräver mycket jobb med fingret för att navigera i menyerna. Om man ens lyckas, ska sägas! Det är oerhört lätt att råka trycka sej vidare in i någon mapp man inte skulle till. Det finns ett scrollhjul/navigeringshjul att använda för samma syfte, som även är kamerans zoom, men det hela känns lite mysko och det hade varit bättre om det funnits en knapp på sidan av mobilen för att förflytta sej upp och ner i menyerna. För varje gång man navigerar med scrollhjulet, så är man också där och petar med fingret på kameralinsen, som jag kommer till nu.

Det som jag blev mest förvånad över är att kameran helt saknar linsskydd. Hela mobilen är liten att hålla i som den är, och eftersom kameralinsen sitter helt öppet på baksidan så är det oundvikligt att där samlas fingeravtryck eller skräp. Så före man tar bilder måste man alltid putsa med en putsduk!

Min gamla Nokia slår det mesta i enkelhet och funktion, men jag hade höga förhoppningar på LG!  Men när jag testade väckningslarmet så visade det sej att om man väljer att ha ljudet på Tyst under natten, så går heller inte larmet på med ljud morgonen därpå. Den ligger bara och sakta vibrerar. Man kan så klart stänga av mobilen helt och då få ljud i alarmet när den slås på automatisk, men man ska väl ändå kunna välja det själv tycker jag.

Bilderna tycker jag är kanonbra! DÄR är jag imponerad! Har dock läst recensioner om folk som både får vita bilder och suddiga, men jag tror att det som oftast beror på fotografen och inte på tekniken.