Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 1250 ggr
parsley
0

Nyfiken på Asus EEE PC

Någon som har några erfarenheter eller åsikter om den lilla (storlek mjölkpaket), Linuxbaserade billiga (2000 :- ?) bärbara Asus  EEE PC.

Med den prislappen kan man inte bli annat än nyfiken.

amandaliiten
0

vad innebär det när en data "är linux" :$?

guraknugen
0

Jag besvarar frågan lite längre ner, efter allt trams som kommer först.

#1: Ingenting eftersom det är helt obegripligt, men byt ut ”data” mot ”dator” och ”är” mot ”har” så börjar det bli en NÄSTAN korrekt svensk mening. En dator är en maskin som kan behandla data. Data kan vara i stort sett vad som helst: En siffra, ett tal, ett ord, en mening, tre tecken, en videofil, en bildfil och så vidare. Tänjer man begreppet lite kan man nog räkna ett helt operativsystem som data. Data som datorn använder för att ”veta” vad den ska göra…

Alltid lika kul att leka språkpolis. Hoppas att så många som möjligt retar sig på detta nu så att jag får veta att jag lever. Kan vara värdefull kunskap ibland.

Nåja, det innebär i alla fall inget särskilt, mer än att det fortfarande är en dator, men att den som operativsystem kör GNU/Linux + en skrivbordsmiljö diverse programvara. Istället för vad då? kan man undra. Ja, det beror ju på. Om en dator inte har Linux installerat har den förmodligen något annat installerat istället, det kan teorietiskt vara nästan vad som helst, men köper man den på MediaMarkt, OnOff, Siba eller liknande så är det väl troligt att den använder någon version av Windows eller OS X.

Köper man den på ett seriöst ställe är den helt tom, så att idioten som köpte skiten kan bestämma själv vilken dynga han vill fylla den med, men sådana ställen finns knappt i verkligheten.

Många datoranvändare vet över huvud taget inte att de ens har ett operativsystem eller vad programmen de kör heter. De klickar bara på ett fåntrattsdesignat ”e” och tror att ”e” betyder ”Internet” eller något liknande…

Råkar man ens andas att man använder ett annat officeprogram än det som ”alla andra” använder och att det är gratis undrar de genast vilken piratsida man varit på och laddat ner det gängse officeprogrammet, eftersom det ju omöjligtvis kan finnas TVÅ olika program i världen som gör ungefär samma sak…

Om jag köper en stor rymlig bil med en massa finesser och en oändligt skön fjädring, fast 100000 kr billigare än en Volvo V70, så tror ju inte folk att jag stulit den, de ser ju skillnad på en V70 och en Citroën C5, så varför är detta så svårt när det gäller just datorer? Jag tror att fler använder datorer än det finns bilägare (bland annat då det finns ytterst få bilägare som är barn), men det verkar ändå som att bilintresset är betydligt större än datorintresset…

Nåja, nu orkar jag inte tramsa mer om detta så jag ska försöka besvara frågan istället, då alla säkert redan fattat hur mycket jag hatar när folk säger ”data” istället för ”dator”, eller när folk använder bebisspråk (jo, det KAN stavas så…) i största allmänhet (ord som ”domma” och liknande):

#0: Själv köpte jag Asus Eee PC 900 för ett bra tag sedan. Det är den som har 8,9"-skärm men inte Atom-processorn. Internminnet är på ynkliga 1 GiB och SSD:n på 16 GiB (4+12). Operativsystemet var GNU/Linux Xandros för Eee PC. Det slängde jag ut ganska omgående då jag fann det totalt värdelöst på ett antal, mer eller mindre viktiga, punkter.

Det var bökigt när man ville göra något annat än det utvecklarna bestämt att man ska göra, i synnerhet när man vant sig vid busenkla Ubuntu i de andra datorerna.

De hade infört enhetsbokstäver! Förmodligen för att likna Windows, men varför ska man införa DÅRGREJERNA? Det finns väl saker i Windows som är bättre än enhetsbokstäver, får man verkligen hoppas… Så istället för att min externa hårddisk dyker upp som ”Backup” (som jag själv bestämt att den ska heta) så dyker den upp som ”D:” istället… Jag kan inte för mitt liv förstå hur de kan tycka att ”D:” skulle vara användarvänligare än ”Backup”, men jag ska inte bry mig. Är de så dumma får de skylla sig själva, för det roliga är att när man påpekar detta för dem, så FÖRSVARAR de dumheterna! Allvarligt, de GÖR faktiskt det! Idioter.

Det positiva med Xandros för Eee PC är att uppstartstiden är acceptabelt kort, lite knappt 30 sekunder.

Själv installerade jag Ubuntu Eee i den istället vilket var klart bättre men tyvärr segare (Ubuntu är nog den segaste distron som finns, nästan lika seg som Windows XP, vilket inte vill säga lite).

Lite senare provade jag Pupeee på den, vilket var grymt snabbt (allvarligt, jag har aldrig sett något liknande!), men det visade sig att jag inte tänker likadant som Puppy-folket. Det var busenkelt att dra igång det trådlösa nätverket med Pupeee, exempelvis, men det trådbundna då? Det verkade de helt ha missat… Eller så var jag bara lite för lat för att ta reda på det, vilket är troligare.

För tillfället kör jag Mandriva Linux Free 2009.0, mest på grund av att jag inte lyckades installera Mandriva Linux One 2009.0 (ISO-filen verkade fungera om man brände den till en CD och installerade eller startade upp från den, men när jag körde den från en USB-sticka gick den inte att installera eller starta upp av någon anledning som jag inte orkat utforska och dessutom har ju inte Eee PC någon CD- eller DVD-spelare så CD-testet gjorde jag på en annan dator). Den Mandriva-version jag har fungerar i alla fall tillfredsställande, snabbare än Ubuntu (givetvis) men inte lika snabb som Xandros. Kommer dock att byta tillbaka till Ubuntu så småningom. Kanske blir acceptabelt snabb om jag dunkar in lite mer minne i burken, i synnerhet som man inte bör använda någon swap på SSD.

Förresten har väl Asus slutat sälja Eee PC med Linux? Lika bra det, när de valt något så puckat som Xandros. Lite tråkigt, för det kan ju omöjligt leda till något annat än att Linux får dåligt rykte, vilket jag i och för sig personligen skiter i, men det finns många som bryr sig också. Själv tycker jag det är kanon att alla jag känner använder Windows nu när jag bytt, för nu slipper jag hjälpa dem med alla dårproblem de drar på sig hela tiden. Otroligt skönt!

Nåja, skit i det nu, det var nog knappast till någon större hjälp, det jag skrev, ändå. Ville bara låta fingrarna motionera sig lite.

Lill-Kisse
0

#2  Kul att följa med på dina motionsrundor.

Bra att du säger ifrån emellanåt om ett och annat elementärt. Här är en till som blir galen på benämningar som "datan" och andra uttryck, som visar att folk inte tänker på vad de säger (och än mindre på vad och hur de skriver). Men vad ska "folk" tro, om ingen berättar hur det egentligen ligger till och förklarar så alla kan fatta.

parsley
0

Slutsats 1: Om man ska ha en EEE PC ska man försöka köpa den tom och använda sig av operativsystemet Ubunto.

Slutsats 2: Citroen har tillverkat den mest geniala bilen genom tiderna. 2CV Fullständigt kundanpassad, drar (förhoppningsvis) strax över 0,5 liter milen, kostar 35.000 kr på Blocket…Tidningen Vi bilägare lär ha gjort en undersökning där de kommer fram till att Citroenägare inte bryr sig om vad andra människor anser om dem. Det gör däremot Audiägare.

Slutsats 3: Varför ska man betala för Windows när man förmodligen har programskivorna liggande hemma.

guraknugen
0

#4: Jisses, hur kom du fram till allt det där?

Hoppas ingen blir upprörd om jag korrigerar lite:

Svar på slutsats 1: Man kan, så vitt jag vet, inte köpa Eee tom, men har man inte bestämt sig för vilket operativsystem man vill ha, köp den med Xandros (fast jag tror inte den finns med annat än XP längre i och för sig). Då har du i alla fall inte betalat för något operativsystem och det går ju alltid att installera XP i efterhand om man vill. Exempelvis om man har en XP-skiva liggande och tillgång till USB-CD-spelare. Vet ej om man kan installera XP via USB-sticka eller SD-kort. Vill man testa Linux, och det verkade ju som att det var lite av syftet, så finns det numera flera distributioner som fungerar med Eee-hårdvaran. De går att ladda ner gratis, läggapå CD eller USB-sticka och prova eller installera. Är man inte nöjd med en, kan man alltid prova någon annan. Är man total nybörjare på Linux rekommenderas nog ändå Ubuntu, då den är en av de lättaste att komma igång med.

Svar på slutsats 2: Över huvud taget är bilägare ofta känsliga för vad grannen tycker om deras bil. Att säga något negativt om grannens bil kan var värre än att förolämpa grannens fru eller liknande.

Slutsats 3: Kanske för att man vill ha Windows i flera datorer än man har skivor till? Eller gäller inte ”en licens per dator” längre? Har inte så mycket koll på det i och för sig.

guraknugen
0

#3: Och som tröst till alla som irriterat sig så vill jag bara nämna att jag oftast låter bli att kommentera sådana saker, men då och då blir frestelsen för stor… Men nu kommer det att dröja ett tag till nästan gång, det lovar jag.

amandaliiten
0

förlåt

guraknugen
0

Cool

parsley
0

1. Jag har läst inlägg 1

2. Det gäller att ha koll på rätt annonser på Blocket, ta till sig relevant information, samt att titta ut genom fönstret precis när grannen putsar sin Audi

3. Om det är tillåtet? Om det, det vet jag ingenting om. Men med tanke på hur ofta Windows måste installeras om, så är det ju omöjligt för Microsoft att veta vilken hårddisk jag installerar det på den här gången. En internangelägenhet inom familjen, naturligtvis.

Förresten, är det trådlöst internet som gäller om man har en Asus EEEPC eller kan man använda teleuttaget? Kan man använda sin kära Logitechmus? Är Asusen så liten att man tappar bort den? Kommer barnen att gömma den under täcket för att chatta olovandes när man tror att de sover? Frågorna hopar sig.

guraknugen
0

3. Detta grundar sig på vad jag fått för mig gällde tidigare, eventuellt gäller det fortfarnde: En Windows-licens gäller för en dator. Har du en dator med Windows och en licens till den (en skiva kan också vara bra att ha) och du köper en tom dator, så får du inte installera Windows på den om du inte antingen avinstallerar Windows på den första datorn eller köper en ny licens.

Om Eee PC igen då: Jag har ju Eee PC 900, så vad som gäller för 901, 904 och de andra modellerna får andra svara på, men på modell 900 finns inget modem inbyggt så telefonlinjen är inte att tänka på om man inte hittar något modem med USB någonstans. Det som finns är trådlöst nätverkskort och en nätverkskontakt, så både trådlöst och trådbundet fungerar. Kör själv oftast trådbundet, för övrigt.

Jag använder min logiteckmus och mitt logitecktangentbord till min Eee PC. Dock oftare till min andra bärbara som jag sitter vid just nu.

Det är nog ingen större risk att den tappas bort. Tappar man den så går den säkert sönder, precis som en stor bärbar, den går knappast ner i en vanlig ficka och så vidare. Den är mer som en bok, ungefär (jag vet, det finns böcker i de flesta storlekar)…

Jag har inga barn så jag har ingen koll på vad ungjäklarna möjligtvis kan komma på för idéer med den… Det värsta scenariot vore kanske om de olovandes installerade Windows på den…