Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1260 ggr
mimmibackman
0

Avast Antivirus

Pga min nyfikenhet så har jag lyckats få virus och det är ett sånt som skickar runt en viruslänk till alla som är inne på msn och det ploppar även massa upp extra fönster med reklam när man kör IE, men anävnder Opera så det stör mig inte.

Men iaf så fick jag tips att jag skulle installera Avast Anitvirus, så jag laddade hem det igår men har inte installerat det, för tänkte fråga om det är bra? och sen så sa personen jag fick tipset av att jag måste ta bort mitt gamla antivirusprogram (McAfee) för annars kunde de nya virusprogrammet och de gamla krocka och  skapa ett elakt virus, stämmer det?

Tacksam för svar! =)

[PeterWem]
0

För ditt msn-virus, eller trojan som det egentligen är finns lösningen här att följa. Programmet är inget antivirus och fullt kompatibel med avast. Har du fått en av de senaste trojanerna som sprids via msn kan du bli tvungen att döpa om filnamnet på installationsfilen för att lura trojanen.

Angående din fråga om antivirus är det ett antivirus man ska ha. Annars lär din dator segas ned plus en överhängande risk att operativsystemet hänger sig. Avinstallera McAfee helt innan du installerar nytt.

mimmibackman
0

Okey, tack så mkt för ditt svar! :)

Zpookey
0

Ett råd är att skaffa ett antivirusprogram innan du klickar på saker….ungefär som att man skaffar en bilförsäkring innan man ger sig ut och krockar.

Den som sa till dig att om du har 2 antivirusprogram på datorn så kan de skapa ett elakt virus kan inte vara riktigt insatt. Däremot så är det precis som i inlägget från #1….har man 2 antivirusprogram (eller fler) så kan de krocka med varandra så att datorn blir jätteseg samt att viruskontrollen inte fungerar som den ska. Det antivirusprogrammet som är bäst och tar minst kraft av datorn är enligt min mening NOD32. En fullt fungerande testversion kan laddas ner från www.eurosecure.com.

mimmibackman
0

Så McAfee räknas inte som virusprogram då?

Malwareprogrammet räknas det som antivirus eller bara en slags scanner?

Är iaf virusfri nu, hittade 13 filer och allt funkar som det ska.

[PeterWem]
0

#4 McAfee räknas som antivirus.

Malwarebytes antimalware är ett antispionprogram som är utmärkt på att rensa upp bland trojanträsket, ungefär som Adaware, windows defender och superantispyware. Se det som ett verktyg att rensa bort de sista resterna av en infektion som ett antivirus inte finner.

Uppdatera ännu en gång och kör en fullständigt scanning med malwarebytes antimalware nu när du startat om datorn.

mimmibackman
0

#5 Okey, men jag det tog över 2,5 timma och jag gjorde det igår och är i stort behov att dator idag pg a plugg, men är det viktigt att köra en gång till?

[PeterWem]
0

Det är viktigt att köra en gång till för att kolla så att ingen trojan återskapat sig. Välj snabbscanningen istället då när du har tid.