Bort ned vista, in med XP
Jag har en bärbar dator dä Vista följde med på köpet. Vistan fungerar väl så där, nöjd på det stora hela. Men jag saknar XP:n.. Kan jag lägga min gamla xp över vistan eller måste jag göra nåt annat först?
Ingen aning, men varför inte bara prova?
Hade det varit jag (det hade det i och för sig aldrig kunnat vara, men skit i det) hade jag först provat att bara stoppa in skivan, startat datorn, sett till att den bootar från skivan och sett vad som hände. Protesterar den och det inte går att komma förbi på något sätt, hade jag startat om datorn igen med Vista, in på nätet och laddat ner en Live-CD av något slag. Kan vara vad som helst, varför inte GParted? Jo, det hade det nog blivit om jag inte hittat något annat.
Stängt av datorn igen, efter att ha bränt ISO-filen på CD eller DVD (CD räcker gott och väl för GParted), stoppat i den nya skivan, strat datorn igen och bootat från CD. Väl inne i GParted hade jag sedan tagit bort alla partitioner och skapat nya (eller bara en enda ny, det beror lite på vad jag tänkt att göra med datorn i övrigt). I och med detta borde Vista vara totalt bortsopat.
Så stäng av datorn igen, i med XP-skivan igen och installera på en tom nyformaterad hårddisk.
Detta fungerar nog inte med alla XP-skivor, men det är jag för lite insatt i för att yttra mig vidare om. Vet bara att det finns olika. En del kan man inte göra nyinstallationer på en blank hårddisk med. Antar att du själv vet vad du har, dock.
Tänk också på (tror jag) att din XP-licens bara gäller för en enda dator, så om du har din gamla dator kvar måste du tydligen rensa den från XP om du installerar XP på den nya, om du inte har två licenser förstås, och därmed två serienummer också, antar jag. Men det är kanske ett ypperligt tillfälle till att testa något annat på den gamla datorn. Vad vet jag? Xubuntu? Kanske Puppy om datorn är riktigt gammal och slö. Då blir det garanterat fart på den; din nya med XP kommer att framstå som seg i jämförelse…
OK. Tack för svaret som jag faktiskt förstod.. 
Men vad är Puppy?
En Linux-distribution som är ganska snabb. I alla fall om man har tillräckligt med minne. Den är ganska liten och får plats på en CD flera gånger om och hela systemet läggs i internminnet, vilket innebär att all man gör går blixtsnabbt efterom det redan ligger i minnet.
Sen, om man kör tunga program, går givetvis de tungt även i Puppy, antar jag. Det är ju inte trolleri precis.
En annan grej som gör det snabbt är att bara det viktigaste laddas in. Exempelvis monteras inte några enheter från start, det måste man göra själv. Det är dock mycket enkelt: Klicka på en ikon och bocka i vilka enheter du vill använda. Allt för att det ska gå snabbt att komma igång, med bekvämligheten som pris. Så det är väl kanske inget för den som aldrig provat Linux förut, men testa kan man ju alltid göra, det dör man inte av. Man behöver inte ens installera det; det går utmärkt att köra direkt från en Live-CD (går lika blixtsnabbt då, när väl inladdningen till internminnet utförts) eller Live-USB-sticka.
Och GParted är en partitionshanterare, egentligen för Linux men det spelar ju ingen roll på en Liveskiva. Man kan skapa nya partitioner, ta bort partitioner, ändra storlek och så vidare, men även formatera hårddiskar till olika filsystem: FAT16, VFAT, FAT32, ext2, ext3, ReiserFS, HPFS, NTFS och så vidare. Ska du ha XP väljer du lämpligen NTFS. Eller så rensar du bara och låter installationesprogrammet för XP partitionera åt dig.
Rådet om att försöka lägga in XP ovanpå Vista (om det ens går) låter som ett utmärkt sätt att haverera datorn på och för att inte behöva ta omvägar med extra program att bränna ut etc. så gör du på följande sätt:
(obs! kopiera allt från windows-hårddisken t.ex filer från mina dokument eller annat du sparat på den hårddisken då den kommer bli helt tom efteråt!)
Starta datorn med Win XP skivan i.
Tryck på valfri knapp när den frågar om du vill boota från skivan.
Ta bort den partition som vista ligger på.
Skapa ny partition.(tar en stund beroende på storlek på Hårddisken).
installera windows på vald partition.
#4: Jaha, där ser man. Har ju ingen XP-skiva själv så det var ju lite svårt att tipsa om, så jag tog det säkra före det osäkra och skrev om något jag tror kommer att fungera. Din lösning är dock givetvis smidigare, då man intebehöver bränna någon extra skiva (fast en GParted-Live-skiva kan ibland vara bra att ha ändå…).
Jag TROR att om man försöker installera XP ovanpå Vista så får man en protest som säger att det man försöker installera är äldre än det som redan finns. Så var det i alla fall när jag skulle newgradera en annan Windowsversion, kommer inte ihåg vilken . Kanske det var Windows 2000 till Windows 98 för en massa år sedan, då jag bestämde mig för att inte längre köra pirat (vilket uteslöt allt utom Windows 98 - Linux hade jag knappt hört talas om på den tiden). Men det gick ju inte, så det var bara att sopa rent och börja från början med installationsskivan för Windows 98. Misstänker att det fungerar på ett liknande sätt nu också, men har egentligen ingen aning om det.
Jag har hört att enda chansen är att börja om från början. Det var det som jag fick göra när jag gick från Vista till XP.