Datorn iFokus

Datorn

Etikettvarningar
Läst 3142 ggr
[Norum]
0

Installera på extern hårddisk

Funderar på detta med extern hårddisk lite. Jag har en hel del program som jag använder, en del oftare än andra.men de tar ju upp en stor del på min vanliga hårddisk och slöar ner datorn.

Visst måste jag kunna installera programmen på den externa och på så sätt speeda upp min vanliga hårddisk en aning?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

johan
0

Hur fylld disken är har ingenting med hastighet att göra. 

Men visst, du kan installera program på en extern hårddisk, men jag skulle inte göra det. Om hårddisken får olika enhetsbeteckningar när du ansluter den kommer programmen inte fungera. De flesta program kommer dessutom installera vissa delar på systempartitionen och använda registret.

Mvh // Johan

[Norum]
0

OK. Då tänkte jag fel…

Inkanyezi
0

Om det är en stationär dator och det börjar bli klent med utrymme kan man ju alltid stoppa in en hårddisk till. Man kan förvänta sig en viss vinst i tiden för att växla mellan olika program, om växlingsfilen ligger på en annan hårddisk än systemskivan. För att slippa att den bidrar till fragmentering kan man lägga den på en egen partition.

guraknugen
0

Halft utanför ämnet, angående #2: Hade du haft Linux, hade det du tänkte varit helt rätt, eller i alla fall mer rätt:

Inga enhetsbeteckningar, inget register. Min backup-hårddisk heter alltid ”/media/Backup”, hur och när jag än kopplar in den. Man behöver inte fippla med något speciellt för att få några kryptiska enhetsbokstäver att bli samma varje gång, som jag var tvungen att göra när jag hade Windows. Då kunde jag ställa in den externa till att alltid bli ”X:” exempelvis och visst fungerade det, men användarvänligt var det ju knappast…

Men inte heller i Linux går det långsammare för att man har mer på hårddisken. Jag har installerat hur mycket skit som helst på mina Linux-burkar och de är lika snabba som när de startades första gången, såvitt jag kan märka. Sen finns som sagt inget register heller som växer och växer och växer…

Men att installera program på den externa hårddisken… är det inte smartare att i så fall ha alla program på den interna och lägga alla filer på den externa? Fast detta har jag i och för sig inte tänkt igenom…