Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 896 ggr
palsternackan
0

Få besökare till bloggen

HAr en blogg (www.xxprinsesskronaaxx.blogg.se) som jag gjorde så att mina kompisar skulle få se lite vad jag håller på med under dagarna.

Skulle nu vilja få dit lite folk och undrar om ni har något tips?

Innan har jag liksom bara kommenterat på andras bloggar ochlagt upp på nybloggat.se några gånger, men det funkar nästan aldrig ;)

Så har ni några tips?

johan
0

Första förutsättningen är givetvis att man skriver något som andra vill läsa. Innehållet är viktigast. Men det är ju rätt självklart.

I övrigt så handlar det mycket om att uppmärksamma andra på den. Att som du gjort kommentera andras bloggar eller forum brukar vara ett bra knep att få folk att klicka in och titta. Sedan hänger det ju på innehållert om man stannar kvar eller inte.

Men rätt innehåll börjar förmodligen andra tipsa sina vänner om bloggen och om dessa i sin tur tipsar och länkar till bloggen så börjar det ta sig. Men det hänger också på innehållet.

En annan viktig punkt tycker jag är att man regelbundet publicerar nytt innehåll. Ju mer förutsägbart det är desto större chans att man känner att man ska surfa in och titta. Har man besökt en blogg flera gånger utan att något nytt publicerat tror jag man tröttnar.

Hur skriver man något intressant då? Ja, det är ju en bra fråga.

Sedan gör du helt rätt i att ställa frågor och uppmuntra folk att engagera sig.

Ha tålamod, fortsätt publicera, fundera på vad du brinner för att skriva om och försök göra det bättre eller roligare än alla andra så ska du nog få fler besökare.

Mvh // Johan

guraknugen
0

#0: Det är nog inget man kan åtgärda genom att följa ett antal experttips eller liknande. Bloggföreteelsen över huvud taget är ju känd för detta fenomen, alltså att alla skriver men ingen läser.

Själv har jag två stycken, men jag har faktiskt funderat på att lägga den lokalt på hårddisken istället, eftersom den mer är ett verktyg att dokumentera saker. Anledningen till att jag har kvar dem är väl lite att man inte behöver bry sig om säkerhetskopior och sådant, då jag litar på att de som handhar sajterna fixar sådant.

Men annars är det väl som framgår av #1, att om man inte skriver om något som många tycker är intressant, så lär inte särskilt många läsa. Sen ökar väl chansen lite att få många läsare om man skriver på engelska också.

De få bloggar jag själv läser, läser jag oftast när jag råkar googla till dem, exempelvis efter att ha sökt information. En del ger tips om saker på sina bloggar, ofta ämnesrelaterat.

palsternackan
0

#1 Tack så mycket för tipsen! =)

hmm, då måste jag bara tänka ut VAD jag vill skriva om (och som inte alla andra skriver om) . Foto ligger mig väl närmst om hjärtat, men jag vet inte hur många som skulle följa en sådan blogg..?

#2 okej, men jag är en liten 13-åring som INTe är särskilt bra på engelska ;)

guraknugen
0

Jag brukar själv tycka att jag är ganska kass på engelska själv, men när jag påpekar det för engelsktalande (i någon sorts ursäkt ifall vederbörande inte förstår vad jag försöker skriva…) så brukar de flesta svara att jag skriver bättre engelska än de flesta amerikaner, vilket kanske i och för sig inte säger så mycket…

Men poängen är väl att man inte behöver vara engelsk språkprofessor för att skriva så att de flesta förstår. Ut på nätet och kika, så hittar ni nog snabbt engelska texter skrivna på halvusel engelska av fransmän, spanjorer, svenskar, ryssar och ibland till och med britter och amerikaner…

Är man osäker på ord, så finns ett antal Lexikon på nätet. Kanske inte alla är så kompletta, men bättre än inget. Själv brukar jag konsultera denna plats när jag är osäker, vilket jag ofta är. Man kan skriva in både svenska och engelska ord, så även om det inte är översättning åt båda håll, så funkar det ändå hyfsat.