Mitt firefox har kraschat!
Behöver hjälp.
Jag satt vid min dator och skulle in på youtube men vad händer? Jo det kommer upp ett meddelande att firefox har krashat så datorn startades om, och jag skrev in mitt lösenord för att komma in på datorn då, och jag kommer in men efter nån sekund så loggas jag ut och det kommer en blå bakgrund med vit text på engelska(örsvinner typ lika snabbt som den kommer upp) sen så kommer det en annan text och där kan man kan välja
"felsäkert läge"
"felsäkert läge med nätverk"
"felsäkert läge med kommandotolk"
och "Starta windows normalt"
Har provat alla men inget händer!! Kommer inte in på datorn ändå ><
Betyder det att datorn har kraschat? Eller vad gör jag för fel?
(Är inne på en annan dator, så dt är df jag kan skriva inlägg)

Det är en av alla saker som kallas "krasch", och det betyder att någonting har hänt med din dator. Det kan vara många olika saker som strular; man måste göra en systematisk felsökning för att få reda på vad det är som inte går. Det är möjligt att det är mjukvarurelaterat, som att du till exempel har drabbats av ett virus eller annan malware som sabbar systemet på något sätt, men det är också möjligt att det är något hårdvarufel som har uppstått, att till exempel din hårddisk har fått en skada som den inte kommer förbi. Det behöver inte vara hårddisken, det kan vara minnet i datorn, eller det kan till och med vara något annat i hårdvaran.
Ett sätt att få veta om själva datorn fungerar är att starta den på en cd-rom, exempelvis någon av alla Linux-distributioner som finns som live-skiva. På en sådan skiva kan man testa datorns minne, och om datorn startar ordentligt på den och det går att köra programmen (som inkluderar webbläsare), då är det inte fel på de delarna av hårdvaran. Fortfarande kan det vara hårddisken eller dess kontroller som spökar.
Om man har tillräckligt med plats på hårddisken kan man installera Linux på en partition på skivan och se om man kan köra det därifrån och om den startar från hårddisken, och därmed eliminera eller bekräfta det som felkälla. Man lär dock inte få veta om det är kontrollern eller hårddisken som är felaktig på det sättet. Linux tar inte bort systemet som ligger på skivan, och i många fall kan man faktiskt efter en linuxinstallation köra Windows igen fast det inte gick att starta; det beror på om bootsektorn har varit felaktig, och laddaren för Linux och andra operativsystem, Grub, tar den tidigare platsen där och sköter om att lämna kontrollen endera till Windows eller till Linux.
Men när man kör på live-skivan, så kan man montera hårddisken, och om data går att läsa från hårddisken så kan man kopiera ut sina viktiga filer innan man gör någonting vidare.
Så om du kan fixa en Ubuntu-skiva till exempel, så är det ganska lätt att kolla vad det kan vara för fel, och om det är enkelt att fixa eller mer knepigt.
Behöver hjälp igen. Sorry.
Varje gång jag ska starta upp datorn så står det ett meddelande där det står "Non systemdisk or disk error. Replace and strike any key when ready."
Vad göra?

Precis det som jag sa, att hårddisken inte har det som behövs för att datorn ska starta.
Den behöver dels vara märkt som "bootbar", dels ha en bootsektor som pekar på hur den ska ladda ett operativsystem, dels behöver den startfilerna till det operativsystemet.
Någonting av allt detta är skadat, om det inte är själva hårdvaran som ska läsa hårddisken som har skadats. Operativsystemet (Windows) som satt på den där hårddisken kommer inte att kunna starta, utan man måste endera reparera systemet med hjälp av Windows-startskivan eller återställningsskivan, eller så måste man kanske rentav skaffa en ny hårddisk, men det går inte att avgöra däriftån där jag sitter vilket fel det har blivit på din dator. Du behöver hjälp av någon som har tillgång till en startskiva och förstår hur man ska göra för att få igång datorn om det går.
I värsta fall handlar det om att du får skaffa en ny dator.
Hoppas jag slipper köpa ny dator -.- för den datorn som är "sönder"(D.v.s min) köpte jag för bara 2-3 månader sen :S :(
Om du köpte den ny så har du ju garanti kvar. Utnyttja den i så fall. Fast om du hade haft garanti kvar kanske du i och för sig inte hade skrivit hit om det…
Jag antar att garantin är kvar. Men det är en som sagt att garantin inte gäller om det rör sig om virus :S
Mamma ska iallaall ringa till dustinhome å kolla.

Om det är ett hårdvarufel så går det definitivt på garantin. Det är inte särskilt sannolikt att det är ett virus, även om det är möjligt. Om det är ett virus som har käkat upp startsektorn på hårddisken så är det oftast ganska lätt att fixa mes återställningsskivan, där man väljer att reparera.
Hoppas ni inte blir ör trötta på mig :-)
#9 Vart får man tag på en återställningsskiva då?

Återställningsskiva är en skiva man skulle ha grejat själv när datorn var ny. Första gången man är inne brukar datorn fråga om man vill skapa en sån, och det är en god idé att göra det då, om datorn har levererats utan installationsskiva, vilket är det vanligaste på OEM-system.
Har man inte den, kan man fixa det med en installationsskiva, men man måste ju i så fall låna den någonstans, och det måste vara samma system. Så det bästa du kan göra är att gå tillbaka dit där datorn är köpt och be dem fixa det.
Utgå inte ifrån att det har orsakats av virus, det är inte troligt. Se det som att det blev något fel, och att du och din datorhantering inte har skuld i det hela. Du använde datorn till sånt som datorer är till för, och det ska den tåla. Någonting är trasigt i den där datorn, så det är nog bäst att du i första hand försöker få det fixat på garantin.