Sälja datorn till nigeria?
Jag ska sälja min lapptop, och det är någon ifrån nigeria som vill köpa den och betala genom bank överföring.
Jag har läst om detta innan, att det är folk som ljuger och sedan blir man lurad. Men om han sätter in pengarna först och sedan skickar jag datorn, kan dom då ta reda på ens namn/adress om dom har ens bank nr. Eller kan dom på något sätt ta ut pengarna från mitt kort då?
Det låter verkligen som en bluff. Jag skulle aldrig sälja till någon som inte kommer och tittar på den. Lämna inte ut några uppgifter om du vill vara säker på att ha kvar pengarna.
Vänliga hälsningar
Niklas
#0 Jag skulle avråda dig från det. Det är många som blivit blåsta genom detta. Kolla mailet efter stavfel och dyligt, jag tycker det låter som bedrägeri.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
det är inga stavfel vad jag kan se, men det är skrivet med väldigt dålig svenska.
Men om han sätter in pengarna innan jag skickar datorn, finns det risk att han kan komma åt pengar från mitt kort endå då?

Be honom att skicka kontanter så ska det vara lungt:P
jo, jag tänkte på det med, att be han skicka pengar med REK brev =)
men då får han ju reda på min adress och sånt, men det spelar kanske ingen roll?
#4: Är du så desperat att sälja till honom att du verkligen vill gå vidare och ta riskerna? Lämna inte ut ditt kontonummer.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har hört talas om något liknande. Det var någon som fick bra betalt för något, tror att det var en gammal bil. De fick betalt, i alla fall såg det ut så när de kollade med banken, men de fick ändå inte pengarna. Kommer inte ihåg hur bluffen gick till men lurade blev dom, så jag skulle akta mig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
De skickar en check på ett belopp som är större än vad du har begärt för din vara och ber dig sätta in mellanskillnaden på deras konto. Efter en dryg månad, eller hur långt det nu är, så märker du att checken saknar teckning och banken kräver dig på beloppet och din mellanskillnad som du gav till bedragaren kan du se dig i stjärnorna efter.
Om det inte är så här de lurar dig den här gången så får du gärna upplysa oss om hur du blev av med dina pengar om du mot förmodan ändå går på deras bluff. För att det är ett bedrägeriförsök kan jag garantera dig.
Tom
Bara att kolla att checken har täckning kostar minst 700 kr och tar några dagar för din bank. För övrigt händer det att bedragaren kollar upp dig om du leker med honom och hotar dig på ett eller annat sätt. Har skett i USA med dessa nigeriabrevare.
Det spelar ingen roll om man kolla checkens täckning eftersom de oftast är falska. Då ser det ut som om det finns täckning men efter ett tag uppdagas att checken är falsk och då är det kunden som får betala tillbaka till banken.

Att lämna ut ett bankkonto till någon från t ex Nigeria det skulle jag absolut avråda från. Då har de ju ditt bankontonummer och kan säkert därifrån börja skimma ditt konto.
Man ska också vara medveten om att banker i till exempel Nigeria eller Kina inte alls har samma säkerhet som vi är vana vid.
Att någon skriver på dålig svenska behöver ju inte betyda att det är en bluff. Här på forumet finns exempelvis gott om folk som skriver dålig svenska.
I just detta fallet skulle jag dock avstått. Du kan ju meddela köparen att du redan sålt datorn till någon annan som gav mer och bodde närmare. Eller att inte säga någonting alls är ju ännu enklare…
Har märkt de gånger när jag annonserat ut grejer via blocket och eniro så är det till 90% av gångerna så har köparen kollat annonsen på eniro och alla gånger jag lagt ut nått där så är det just folk från Afrika och då främst från Nigeria som är villiga att köpa sakerna.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
En kul idé vore ju annars att för det första begära betalning i förskott, och när pengarna kommit så skickar man en tegelsten… Ett litet practical joke muntrar ju alltid upp…