Router till 100Mbit internet
Har idag en Linksys WRT54G men kommer bara upp i 2,45MB/s och undrar nu om det finns bättre routrar så jag kan utnytja mina 100Mbit fullt ut?
Den bör ha WiFi men snabbare än 54Mbit är inget krav.
WiFi är bara för slösurfa utan snabba nerladdningar görs från startionära datorn via TP-kabel.

Netgears range max routrar har en throughput WAN-LAN på uppemot 94 mbit/s.
De är trådlösa och klarar 802.11 n vilket ger upp till 108 mbit/s LAN-LAN
100Mbit/sek är c:a 8MB/Sek och det är inte många i någon "lagom" prisklass som klarar det. Halon security har en trådlös brandvägg/router som fått ruskigt bra betyg i alla tidningar och slår det mesta på fingrarna som är bra mycket dyrare…den heter Halon SX-50 och har en faktisk througput WAN-LAN på 2x90Mbit…men den kostar också bortåt 7-8000:-…men som en tidning skrev om den…"Buy quality, cry once"
Den har också 4 individuella nätverkskort som alla kan prata med varandra…med egna ip-inställningar….och då pratar vi 4x85Mbit i faktisk troughput…det finns inga inställningar vad gäller säkerhet som du inte kan göra i den. Där finns verkligen allt..t o m shaping på paket-nivå och agera hotspot med individuella inloggningar.
De har visserligen en modell som heter SX-200 och med en faktisk througput WAN-LAN på 2x900Mbit…men den kostar tyvärr bortåt 70.000:-
Grekiska? Japp..men allt jag skrivit är bra saker, jag lovar :)
Men det coolaste med Halon är att det är en svensk produkt som utvecklas i Göteborg :)
Vi har sålt ett gäng olika modeller av Halons produkter och alla våra kunder är grymt nöjda…..men ok….det kanske inte riktigt är en hemma-produkt även om jag själv inte hade tvekat på en SX-50 om jag hade haft 7000:- över.
Hur tänker du nu? Skulle 94Mbit trådlöst vara lika snabbt som 108Mbit trådat? Eller menar du 108Mbit WLAN-LAN? LAN-Portarna är bara på 100Mbit har jag för mig.
Sen är ju throughput en två-vägskommunikation och betyder i praktiken att du har 47Mbit ner och 47Mbit upp…(väldigt förenklat, jag vet)
Kör man sedan trådlöst ska man tänka på att kryptering (vilket man SKA ha) drar ner på hastigheten också. Och vissa routrar klarar inte N om trafiken är krypterad i TKIP utan endast i AES eller inte alls.
Jag har själv en Linksys N-router och den ligger teoretiskt på 130Mbit WLAN-LAN…med en stor reservation….LAN-portarna i routern är på 100Mbit vilket gör en hastighet på WLAN-LAN på 130Mbit omöjlig….men WLAN-WLAN?….tja kanske…men jag tvivlar.

#2 jag menar WAN-LAN. Dvs om du har en 100 mbit lina vill du ju att din router skall klara av att transportera nära den hastigheten till och från internet in till dina datorer. Den trådlösa överföringen mellan routern och en trådlös dator är ju LAN - LAN och klarar max 108 mbit ifalll du har en 802.11 n. Detta är efter det att routern filtrerat WAN-LAN trafiken och kostar inte lika mycket CPU av routern. Men för att få ut detta krävs i regel att du har samma produkter på routern och nätverkskortet. Därför säger t ex NETGEAR, LINKSYS, D-LINk mfl att om man skall få ut 108mbit trådlöst över det interna nätet att man bör köpa till en USB adpater från dem som kan kommunicera med deras router optimatl.
Kör man t ex en NETGEAR router 802.11 n och sitt vanliga trådlösa nätverkskort från sin labtop så garanterar de inte 108 mbit utan snarare får man nog vara glad ifall det kommer upp i ca 60 mbit/s
WAN-LAN = kopplingen mellan "utsidan" och "insidan" av routern.
LAN-LAN = kopplingen mellan en trådad enhet till en annan trådad enhet internt i nätverket.
WLAN-LAN = Kopplingen mellan en trådlös enhet till en trådad enhet via t ex en router internt i nätverket.
WLAN-WAN = Kopplingen mellan en trådlös i det interna nätverket och internetleverantören
WAN står för Wide Area Network
LAN står för Local Area Network
WLAN står för Wireless Local Area Network

urk jag måste fundera över detta också. min router har börjat strula men det är en billighetsgrej jag köpte för att 'testa' för ett par år sedan.
har setta att det verkar vara en n-standard på gång, måste man kolla av sina egna datorer så de klarar av det?
denna(615) verkar billig, stämmer det verkligen att den klarar den snabba uppkopplingen?
annars finns 855an för 1895kr och 655an för 1619kr, men jag förstår inte om det är samma n-standard på den billigare? 855 verkar ha lite väl avancerade funktioner för mej. användarvänlighet är otroligt viktigt då jag tycker sånt här är svårt.
nu behöver det inte vara d-link, jag bara surfade runt lite och 615 såg så billig ut.
vill ha en router som pallar trycket(spel, trading, fildelning etc) ett par år framöver iaf. med en 100Mbit uppkoppling.

titta här vad som dök upp, ett erbjudande! finner dock inte exakt den routern på pricerunner så jag kan inte jämföra pris. dock har sweclockers testat en liknande och ger den bra betyg.
vad tror ni om erbjudandet? jag brukar köpa pc för alla sporadiskt.