Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2438 ggr
Elyria
2009-01-19 21:02
0

Bred bild

Sedan jag formaterade om hårddisken är bilden uttänjd på bredden. Det ser ut som när man tittar på gamla filmer i widescreen-TV. Borde väl gå att ställa in på nåt sätt, men hur?

Inkanyezi
2009-01-20 00:11
0

Det finns två inställningar att göra, den ena är grafikkortets upplösning, och den andra är själva bildskärmens höjd/bredd-förhållande. Det senare har inte något med formateringen av din hårddisk att göra utan är bara en egenskap hos bildskärmen.

Om du har Windows, och rätt drivrutin finns till ditt grafikkort, så ska du kunna högerklicka på skrivbordet och välja "egenskaper" för bildskärmen. Längst till höger bland flikarna finns inställningarna. Där finns ett antal olika upplösningar att välja på, och du kan prova om någon av dem funkar bättre än den du har nu.

Den andra inställningen, på bildskärmen, gör du med knappar någonstans i underkanten av skärmen. Där kan man ställa bildens läge på skärmen och vertikal och horisontell storlek. Det kommer upp en meny på skärmen när man trycker på en av knapparna, och man kan växla i menyn med de andra knapparna och gå vidare med samma knapp som öppnade menyn. Det finns oftast en knapp för att gå ur menyvalet man är i för tillfället så att man kan välja något annat. Det är lite knepigt, men om man undersöker det så hittar man vanligen rätt så småningom.

Elyria
2009-01-20 19:13
0

Skärmupplösning - Jag kan bara välja mellan 1024x768 och 800x600. Brukar ju vara fler…

Inställning med knappar - Detta är en bärbar dator och jag hittar inga såna knappar…

Kan det ha hänt något med drivrutinerna under formateringen?

Inkanyezi
2009-01-20 19:44
0

Det kan definitivt ha hänt något med drivrutinerna när du formaterade.

Windows brukar normalt hitta rätt skärmdrivrutin vid installation, men ibland funkar inte det. Då kan man vara tvungen att hämta drivrutinen manuellt och installera den. Ofta talar datorn om vid uppstart vilken hårdvara den har för bildskärmen. Annars kan det vara knepigt att hitta rätt drivrutin om inte Windows lyckas göra det själv.

Men om du tittar på supportsidorna för datorn ska du säkert kunna hitta en drivrutin som stämmer för din dator.

Och bärbara har inte de där inställningarna som vanliga bildskärmar har.

Elyria
2009-01-20 20:24
0

Tack, jag ska se hur jag kan lösa detta.

Zpookey
2009-01-21 02:16
0

Har du bärbar dator eller en färdigbyggd "märkesdator" typ HP, Dell, Toshiba etc…så går du in till tillverkarens sida och väljer vilken modell av datorn du har….och sen väljer du rätt drivrutin till grafikkortet för den datorn. Har du en egen byggd stationär dator så är där egent bara två olika grafikkort som används….Nvidia och ATI och där går du in på vardera av deras sidor och laddar ner senaste drivrutinen.

Elyria
2009-01-22 08:13
0

Jag har en bärbar Fujitsu Amilo, 3,5 år gammal. Jag har en skiva med drivrutiner (Drivers & Utilitys - det måste väl vara drivrutiner på den?). Är det bara att sätta i den och köra - eller bör jag tänka på något innan?

Verkar som om ljudet gett sig också. Börjar ångra att jag formaterade… Å andra sidan lär jag mig en massa av det…

Inkanyezi
2009-01-22 09:03
0

Det är just den skivan som du ska använda, drivers and utilities.

Men det kan finnas uppdaterade drivrutiner på Fujitsu-Siemens hemsida, och ibland kan sådana uppdaterade drivrutiner lösa problem.

Elyria
2009-01-26 22:10
0

Jag funderade länge på hur jag skulle göra med skivan. Men när jag väl kom på det var det hur enkelt som helst. Nu funkar datorn som den ska igen.