Virus!! (Avast!) HJÄLP!!
Dumma jag öppnade en konstig fil som skickades via msn messenger. Jag scannade datorn, ingen virus.
Sen när jag startade datorn och då får jag meddelande från Avast! att jag bör starta om datorn och låta programmet scanna efter virus, det kan finnas nån farlig virus(något) i datorn som kan skada datorn allvarligt. Nu har jag varit tvungen att starta om datorn 2gånger och låta Avast! scanna datorn ordentligt.
Varför blir det inte bättre?? Är det bara att ge upp, kommer "viruset" förstöra datorn helt???
Jag är inte så duktig med datorer.

Så här står det:
A suspicious file has been detected (using a heuristic method). This may be a sign of malware infection. Please allow the file to be submitted to our virus lab for analysis.
File name: H:WINDOWS\fxstaller.exe
Type: Rootkit:hidden process
Vad ska jag göra???? Någon!!!

Du ska följa anvisningarna i programmet för att skicka dumpen till laget som utvecklar Avast.
Sedan kan det tänkas att du kan analysera problemet med hjälp av Superantispyware, men om du inte är så hemma på att joxa i systemet kan det bli för krångligt.
Det är omöjligt att säga vad för skada koden som har laddats in i din dator kan göra. Det som antivirusprogrammet har fått fram är att det bara är möjligt att det är skadlig kod, filen är misstänkt. Att den är rootkit och dold gör den mycket svår att komma åt, och såna program brukar ofta dölja sig på flera ställen med flera olika namn, så att det blir svårt att hitta och eliminera alla.
Om du sänder in det Avast vill ha, så finns en god chans att utvecklarna hittar en metod att vid uppdatering av Avast ta kål på fanstyget, men det är inte säkert, eftersom rootkit har den obehagliga egenheten att de laddar sig innan antivirusprogrammet kickar igång och på så sätt finns i minnet när man kör antivirus och då får man inte bort dem.
Enligt flera svar på nätet (om man Googlar på "fxstaller.exe") så är det inte ett virus och det kan inte tas bort, men det låter jag själv vara osagt om det stämmer.
Även här står om registersökning. Rekommenderar att du kör programmet Malwarebytes Anti-Malware och rensar, finns det något så hittar den det.
Avast har ett väldigt bra support / forum där man får snabba
besked.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Malwarebytes antimalware säger jag bara. Om det är den MSN-trojan jag analyserade igår och som skapar filen WINDOWS\fxstaller.exe ligger det även filer i dina documents and settings. Bland annat denna:
C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOCALS~1\Temp\IXP000.TMP\burimiii.exe