Aktive-X problem med IE
Efter en ominstallation av IE så blir man tillfrågad att installera Aktive-X-kontrollen. Inget konstigt med det.
MEN det alternativet finns inte när man högerklickar, utan bara "hantera tillägg". (Se bild)
Allt som står på Tilläggs-listan är aktiverat!
Vanligtvis brukar det direkt stå "aktivera Aktive-X" när man högerklickar, men inte den här gången!
Så hur kan jag aktivera det för att få igång IE, för utan det är det kört att få igång programmet?
Glad och tacksam för hjälp!

Om Active X kontrollen är betrodd (dvs du vet vem den kommer i från och att du verkligen litar på utgivaren) skall du här installera den.
Därefter om du får upp frågan igen måste du ställa in din IE att köra Active X kontroller från betrodda utgivare Inställningar i IE)
Tack Kaj! Men alternativet att acceptera (det betrodda) Active-X finns inte! Jag vill acceptera det men det finns ingenstans ATT aktivera det.
Under tilläggen är redan allt aktiverat.
Så vart hittar jag tillägget som måste aktiveras då?
(Tidigare har det alltid varit att vid högerklick står det "aktivera tillägg" men nu står det bara "hantera tillägg" av någon outgrundlig anledning).

Det står att IE körs med tillägg inaktiverade.
Pröva att gå in under inställningar och aktivera Active X komponeneter för betrodda utgivare. Den finns under fliken säkerhet och zonen Internet.
Här kan du iofs själv ange vilken zon du vill att t ex sidor från microsoft skall hamna i genom att lägga till sidor till en valfri Zon. På så sätt kan du hantera active x kontroller beroende på vilken sida du besöker.
Ex. om du vill att active x kontroller skall hanteras på ett visst sätt från t ex microsoft eller någon annan sida du litar på så lägger du till microsoft.com i t ex Tillförlitliga platser. Därefter bockar du i att active x kontroller skall kunna köras därifrån. När du besöker en sida som innehåller microsoft.com körs den i zonen tillförlitliga platser och får de inställningar som du satt för den zonen.
Du behöver inte använda dig av anpassat innehåll utan zonerna är anpassad efter deras namn. Alltså zonen internet har som standard lägre behörigheter än vad zonen Tillförlitliga platser har. Zonen intranet platser har ännu lägre säkerhetsnivå eftersom webbplatser där är tänkt för sådana som ligger på ett intranet och behandlas som mycket säkra.
Så pröva först att bara lägga in microsoft.com i tillförliliga platser och se om det fungerar. Om inte måste du gå in och välja säkerhetsnivå manuellt - alternativt bocka i eller ur respektive val som finns där efter dina behov.
Om du i stället lägger till den i zonen internet kommer alla webbplatser du besöker få de inställningar du gör där.
Du kan alltså på detta sätt själv styra vilka säkerhetsinställningar du vill ha på olika webbplatser.
jag lägger t ex in mina banksidor i zonen tillförlitliga platser och har där mindre säkerhet än vad jag har på t ex internet zonen
Varmaste tack för din förklaring, men dessvärre så har Internet Explorer 8 helt kraschat verkar det som.
Varje gång man öppnar IE så kommer allt upp som det ska, men strax efteråt så står det att (minns inte exakt) problem med flikar har uppstått. Efter det kommer rutan upp som säger att Internet Explorer har stött på ett fel och måste avslutas. Och efter det fryser hela IE och den går inte ens att stänga ner med Ctrl+alt+del utan kräver hel omstart av datorn.
Jag körde även Inetcpl.cpl via Kör och gjorde en total återställning av Internet Explorer men det hjälpte noll.
Jag vill ta bort hela IE och börja om från början. Är det riskfritt? Räcker det med att ta bort det från Lägg till/ta bort program och mappen under Program, eller måste det till något specialverktyg?
Åh vad trött man blir…..

Se ditt andra inlägg om Webbläsarproblem - Hjälp. Där har du en länk till IE8 RC1 som är en stabilare version än Beta 2
Beklagar missen, men ja det är IE8 RC1 som kraschar och det började efter uppdateringarna.
Efter att IE8 RC1 öppnats så står det "Fliken har återskapats. Ett problem med webbplatsen fick Internet Explorer att stänga och öppna fliken igen"
Efter det fryser hela programmet. Tillförlitliga platser eller URL man skriver in, så fryser det.
Har gjort systemåterställning, försökt att uppdatera (men eftersom programmet kraschar så kommer man inte åt uppdateringarna heller), försökt att avinstallera (men det går inte heller).
Finns det ingen reprationsfil att använda?