Ang ASCII,,,?
Jag har ju inget numreriskt tangentbord på min laptop…
Går det på något sätt att ändå kunna använda ASCII-koder? Utan att kopiera alltså.
Eller måste man köpa ett externt numreriskt tangentbord?
mvh

Det går, men det är krångligt.
Man kan genom att trycka ner den blå Fn-knappen få numeriskt tangentbord någonstans till höger bland bokstäverna. Om man aktiverar NumLock så blir den inställningen fast tills man avaktiverar NumLock.
Om man inte är i specifikt behov av koden kan det vara enklare att använda teckentabellen eller att klippa och klistra för att få tecknen som man vill ha.

Okej, tack :) Jag förskte med Fn-knappen men hittade inte det numreriska till höger bland bokstäverna :p Men, jag får väl klippa och och klistra in då så länge :)

6, 1ag h5ttade,,,6*s,,,
Sorry, hittade några tangenter…
Men de tecknen jag fick till var:
??????
Inte ex. % eller © eller ° eller ½…vilka var de tecknen jag mest tänkte på :)
Jaja, inte så viktigt när man kan kopiera :D

P.S
Finns det någon sida eller nåt där man kan kolla hur man får fram vissa tecken genom att använda sig av det sättet?
D.S

Om det handlar om html-koder finns åtskilliga sidor, en är här:
http://www.yellowpipe.com/yis/tools/ASCII-HTML-Characters/index.php
Annars, i exempelvis office-paketen, finns en teckentabell någonstans i menyerna, och även systemet innehåller en; i Windows heter den "charmap", och du får fram den endera genom att välja bland "Tillbehör" (Teckentabell) eller att välja Kör och skriva charmap
På Mac, åtminstone förr, hittade man den någonstans i övre vänstra hörnet.

Nja, menar om det fanns nån förklaring på om jag har Fn + NumLK och vilka bokstäver jag ska trycka för att få fram t.e.x copyright-tecknet…t.e.x alt + uuu eller nåt :p
Lite svårt att förklara mig :D
Ok till det andra :) Jättebra, tack :D

Det står på tangenterna på tangentbordet vilka siffror det är. Oftast står det i ett hörn med blå färg.

Jo, men ..åh vad svårt jag har att förklara mig 
På ett vanligt numreriskt tangentbord…så använder man ju en kompination för att få fram t.e.x copyright-tecknet…minns inte om det är alt + 169 … och så finns det ju en uppsjö med sidor/listor där man kan se vilka kombinationer som blir ett visst tecken…(ASCII)
Men, när man använder Fn + NumLK…så skulle jag vilja ha en sida/lista som talar om vilken kombination jag använder för att få det tecknet jag vill ha. T.e.x alt + u=?…eller alt + j=?…och ibland dubbelt u (t.e.x)…alt + uu= , ..eller trippel alt + uuu= + eller varför inte alt + jj= ?
Alltså en lista som talar om vad det blir för tecken p.g.a vilka kombinationer man använder…*puh*
Kan inte förklara bättre än så…känner själv att jag har svårt att få fram i text vad jag menar 

Det är precis samma tangenter, alt+169 till exempel, om du har en bärbar dator, bara det att det numeriska tangentbordet uppstår när du trycker Fn-NumLock och ligger på tangenterna mellan 7 i övre raden och M och till - och upp till 0. De tangenterna har ett litet blått märke som säger vilken funktion tangenten har när man har NumLock (eller trycker Fn samtidigt). Detta gäller inte äldre modeller av MacIntosh (PowerBook), men i stort sett alla PC som har tillverkats. Så om du tittar efter på tangenterna så ser du vilka siffror de har. Det är dom blå märkena som gäller när man trycker Fn eller om man har gjort numlock.
Listan som du frågar efter finns i teckentabellen som du kan plocka fram med kommandot "charmap". När du markerar ett tecken i den listan visar statusraden vilken kombination av siffror man ska slå.
Och tecknet ½ finns på de flesta tangentbord, och i ordbehandlingsprogram brukar (c) skrivas om till © via rättstavningsregler.
Men det är ändå lite krångligare än på ett vanligt tangentbord. Man kan endera slå om till NumLock när man gör det, eller trycka ner både Fn och Alt när man slår siffrorna.
Det finns en lista på kombinationerna här:
http://www.xplor.org/charactermap.cfm

Jaha..det första stycket du skrev, nu fattar jag. Jag fattade inte att det var på samma sätt…*dumt* Jag provade förut, men måste ha gjort fel..men nu fick jag till det :D
Tack så mkt för ditt tålamod :)
Det finns massor av sätt. Själv har jag gjort min egen tangentbordslayout så att alla tangenter har fyra olika tecken, exempelvis är c-tangenten c, C, ? och ©, beroende på hur jag kombinerar AltGr och Shift. Jag kan till och med skriva pilar med piltangenterna, exempelvis AltGr + Högerpil blir ?. Och AltGr+Enter blir ?. Bara en sån sak…
Hur man gör detta i Windows har jag dock ingen aning om, men i Linux var det enkelt. Förmodligen ännu enklare i Windows, eftersom alla säger att allt är så enkelt och användarvänligt i den världen.
Alla Unix-liknande system, exempelvis Linux, MacOS X, FreeBSD och så vidare, använder sig annars av en ”compose”-tangent. Själv har jag lagt min på Caps Lock, som jag ändå inte har någon användning för (den är annars ändå bara irriterande eftersom man kommer åt den av misstag ibland). Den fungerar så att man trycker Compose (i mitt fall Caps Lock), släpper den och trycker sedan två tecken, ett i taget. Exempelvis [Caps Lock] o c blir ©, [Caps Lock] % o blir ‰ och så vidare.
Har man nu Windows så är det inte helt kört faktiskt, i alla fall inte om man gillar idén med en Compose-tangent. Det finns nämligen någon stackars sate här i världen som knåpat ihop ett program som gör exakt detta fast i Windows. Programmet heter AllChars och det kan man givetvis googla efter. Programmet har även andra finesser, exempelvis den att man kan göra korta ”makron” eller förkortningar, exempelvis så att ”/osv” automatiskt ersätts av ”och så vidare”, men även nyradstecken och tab-tecken fungerar (\n respektive \t), så du kan enkelt göra en signatur. Exempelvis så att du skriver ”/mvh” för att få följande resultat:
Vänliga hälsningar
Johnny Rosenberg
Mer information om detta finns givetvis på AllChars sida, dock på engelska.
Tillägg till #11: Ser man till så att AllChars automatiskt startar när man loggar in, så har man alltid dess finesser tillgängliga. De fungerar i alla program, oavsett om det är en textredigerare, ett ordbehandlingsprogram, en webbläsare eller vad det nu kan vara.

#11 & #12
Okej, lät lite avancerat, vad du kan :) Ska sätta mig in i det och se om jag får till det vid tillfälle. Tack för informationen!
#13: Inte så svårt. Vid sö?ning efter ALlChars i Google kommer man i stort sett rakt på sidan. Bara att klicka sig fram till nerladdning och sedan installera. Man måste ju inte utnyttja alla finesser som finns och det finns inbyggd hjälp också om jag inte minns fel, bland annat listor över tangentkombinationer och vilka tecken de blir. De flesta är dock de man tror. Exempelvis Compose c o blir ett c med ett o runt, alltså ett ©, Compose r o blir då givetvis ett ® och så vidare. Har för mig att Compose 3 . blir tecknet ”…” också, för övrigt. Vilken tangent som är composetangent kan du nog välja i programmet, men jag tror att standard är Ctrl. Kom ihåg att man INTE trycker Ctrl och sedan håller nere den när man trycker sina tecken. Man ska först trycka Ctrl, sedan släppa den, sedan trycka ett tecken, släppa och till sist trycka ett annat (eller samma i vissa fall) tecken och släppa. © blir alltså till genom Ctrl ? släpp ? c ? släpp ? o ? släpp. Enkelt när man vant sig, men kräver kanske lite tillvänjning.
Vet ej om den fungerar i Vista heller, för Vista fanns inte när jag slutade använda Windows, men det fungerar i alla fall i Windows XP. Bara att prova. Funkar det så funkar det.

Okej, tack för den utförliga och lättförståeliga förklaringen :)