Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1060 ggr
parsley
0

Hemtelefoni, fast eller bara mobil?

Sitter och svär över familjens senaste telefonräkning, fast telefoni med Telia.

Behöver man verkligen ha kvar fast telefoni eller räcker det med en mobil till varje familjemedlem och en billig Nokia med kontantkort som ständigt ligger kvar hemma? Fördelar / nackdelar?

Gamla mormor vill förstås inte ringa till mobiler, men vi får väl ringa upp henne vid behov.

Behöver man ha fast telefoni om man har fast bredband via telefonjacket (Telia).

Jo, jag vet att det finns billigare lösningar är Telia, men Telia är åtminstone problemfritt.

Det känns lite skumt att inte ha ett fast telefonabonnemang. Är det så?

Krycke
0

Jag och min sambo har bara mobiler då vi fann det onödigt att ha en fast telefonräkning på 200kr i bara abonnemangsavgift till telia.

Vi har 3(tre.se dvs) mobiler nu sedan 2 år tillbaka och det fungerar kanon, vi får viserligen ringa tillbaka till personer som ringer från fasta telefoner men det är inget problem.

Om alla har varsin mobil ser jag ingen anledning att ha en gammal mobil liggandes då personer som ringer oftast söker en viss person att tala med och inte slumpvis vald hemmavarande person… enligt min mening iaf.

tre.se har även någon form av familje paket som verkade vettigt, dessutom så kan man hålla koll var barnen är via någon karta på nätet, kanske bra om de är mindre. Vore jag äldre tonåring skulle jag känna mig kränkt dock.

Skaffa abonnemang inom samma operatör så ringer ni inom familjen(och andra med samma abonnemang) gratis till varandra, de flesta mobilabonnemang har den tjänsten.

Jenna-Gun
0

Problemet flr mej är att få tag i en mobil som jag ser tydligt i displayen på. Alltså en stor display med stora siffror. Men jag och min man skulle klara oss bra med bara mobiler.

Har någon ett tips på en mobil med stor text så svara gärna här.

Jenna

Hjortronsylt
0

#2   Det finns en mobil som har jättestora siffror och knappar. Kanske kan det vara något du söker? Tror det är den enda mobilen på marknaden som har så stora knappar. Du kan kika efter bra pris på den här.

Oscar
0

#0 Jag tror  att du behöver ha ett teleabonnemang för att kunna fortsätta ha ditt bredband genom telejacket. Men de har något paket just nu dr man får allt i ett så att säga. Om du nu vill ha Telia såklart, de är inte billigast direkt.

guraknugen
0

Här har vi inget val direkt. Bostadsrättsföreningen har tecknat ett kontrakt med Bredbandsbolaget så alla som bor i området betalar 150 kr/månad mer på avgiften vare sig de vill ha bredband eller inte. Men å andra sidan, vi som vill ha det tjänar ju på det. 150 kr/månad för 100 Mbit/s är ju inte så illa. Och telefon ingår i det, förutom samtal som kommer på en separat räkning.

Så i mitt fall är det ju oerhört dumt att inte använda det vi ändå måste betala för så mycket som möjligt, eller i alla fall så kostnadseffektivt som möjligt.

Jenna-Gun
0

Har Telia. Men kan man inte ha bredbandet genom telia utan telefonabbonemang

Zpookey
0

Om man har ADSL genom telia (eller någon annan operatör för den delen) så kan man säga upp sitt teleabonnemang utan att bredbandet slutar att fungera. Och då kan man välja IP-telefoni istället.
Alternativ kan man skaffa Telia Alltid som kostar 65:- extra i månaden men då har man ingen minutavgift på samtalen som går till det fasta nätet i Sverige…..du betalar endast uppkopplingsavgiften på 65 öre per samtal….sen kan du prata hur länge som helst utan att det kostar något. Spar själv en väldig massa pengar på detta….och jag vill helst ha ett riktigt telefonabonnemang istället för IP-telefoni.