Datorn iFokus

Datorn

Etikettvarningar
Läst 9773 ggr
SallyB
2008-03-25 15:04
13

Tips på pausprogram!?

Önskar tips på bra pausprogram, då jag allt som oftast glömmer av tiden framför datorn, och får ont både här och där :(

Helst freeware/shareware.

[kobbeuffe]
2008-03-25 22:07
0

Nu fattar jag inte alls vad du menar?? ska du ha ett program som säger "Pling nu har du suttit för länge, gå ut"???

[Norum]
2008-03-25 23:53
0

*2 *asg*

Jalking
2008-03-26 10:55
0

Här då…

http://www.bestfreewaredownload.com/freeware/t-free-my-rest-break-freeware-qxrhwccg.html

Jag har inte testat det, googlade bara lite på "break freeware"

SallyB
2008-03-26 11:07
0

Oj, det var tydligen helt okänt för vissa! Jo, så är det. Finns program som påminner om att man ska göra ett avbrott och göra lite gymnastikövningar t ex.

guraknugen
2009-01-25 20:15
1

Och det måste du ha i datorn? Har du en mobiltelefon så kan du ju alltid sätta timern på något, vad som nu blir lagom. Två timmar? Då piper ju den när tiden gått ut.

Många vanliga armbandsur har ju också timerfunktioner…

Själv hade jag nog gjort ett skript, men jag kör Linux så det behöver väl översättas till något annat för att det ska fungera i Windows. Jag hade väl plitat ner nedanstående rader och sparat som något i stil med WakeUp eller liknande.

#!/bin/sh

# Väckningsskript --------------------------------------------------------

sleep 2.0h

Xdialog --title "Vakna!" --msgbox "Nu är det dags att sträcka på sig!" 0 0

# -------------------------------------------------------------------------

Endast tre rader, som synes (förutom kommentarsraderna), men ibland behövs inte mer.

Gör skriptet körbart (fippla med rätigheterna) och koppla det till en lättillgänglig ikon som kör skriptet i bakgrunden, i mitt fall med kommandot:

WakeUp &

2 timmar efter att man (dubbel-)klickat på ikonen, kommer en dialogruta att poppa upp som berättar för dig att du nog borde göra något annat ett tag…

Man kan ju också lägga till en rad som kör igång en ljudfil i bakgrunden om man vill. Ljudfilen kan ju vara en låt eller bara ett ”pling” eller liknande.

Skriptet förutsätter att Xdialog är installerat, men även det är väl ”Linux only”, tror jag. Finns säkert något motsvarande i Windows, eller så finns det redan inbyggt.

Poängen var bara att när det gäller enklare sysslor så kan det ibland vara lättare att bara plita ner ett enkelt skript än att leta igenom hela Internet efter ett program som gör UNGEFÄR det man vill…

Hjortronsylt
2009-01-26 12:31
0

Svar på ett gammalt inlägg men kanske till nytta ändå för någon.

Här har du ett bra program som både är gratis och enkelt, och som kan vara bra att använda för att komma ihåg potatisen på spisen, eller andra pauser.

Online direkt eller Download att ha på skrivbordet o aktivera när du behöver.

SallyB
2009-01-27 00:37
0

Tack för tipsen :)

guraknugen
2009-02-01 06:17
0

Jag blev ju lite inspirerad av frågan så jag skrev ihop ett skript för att bli påmind om att pausa. Inget komplicerat, men efter en viss tid kommer en ruta upp som påminner mig samtidigt som en låt spelas i bakgrunden, eller mer typ jingel.

Nu kom jag av en slump på att arbetet var helt onödigt; det ingår redan som standard i Gnome (en av de många olika skrivbordsmiljöer som finns för Linux, nämligen den jag råkar ha)… Inte exakt som jag gjorde mitt skript och dessutom utan ljud (tror jag; har inte provat den än). Man anger bara hur långa arbetspass man vill ha och hur lång paus man vill ha samt om man vill ha möjlighet att skjuta på respektive paus, sedan är det bara att börja jobba.

Men det är alltid kul att skriva ihop egna små skript. Alltid lär man sig något, särskilt när man som jag fortfarande är på nybörjarstadiet när det gäller skalskript.

Zpookey
2009-02-02 00:55
1

För er som undrar varför där finns små spel med i Windows som standard så är det faktisk för att man ska koppla bort arbetet ett tag…..med små miniraster så ökar produktiviteten.

guraknugen
2009-02-02 01:05
0

Jo, det är likadant med Linux (i alla fall de distar jag testat). Små meningslösa skitspel typ tetris, othello, schack (okej, ingen kan väl kalla schack ett skitspel i och för sig), sudoku, minor och allt vad det är. Fast det är kanske inte så många som sätter sig och börjar spela schack på en femminutersrast i och för sig. Letar man i distarnas förråd hittar man givetvis fler och oftast bättre spel, men fortfarande skitspel givetvis, exempelvis Frets On Fire (vilket är urtråkigt om man jämför med att spela riktig gitarr) och Pinball.

Första disten jag installerade, så avinstallerade jag alla spel direkt, men numera orkar jag inte bry mig. Låt de ligga där, de stör ingen och påverkar inget på datorn över huvud taget, mer än utrymmet på hårddisken, men det är marginellt.

Men nej, jag visste inte att det var därför det brukade finnas spel installerade och jag tror inte ens på det. Det låter mer som en efterkonstruktion i mina öron. Något man hittar på för att försvara spelens existensberättigande.

Zpookey
2009-02-02 01:30
0

Nix….spel finns i alla versioner av Windows….t o m serverversionerna har dom.
Jag kom inte ihåg vilket system det var…AS400 eller något annat…. Där låstes helt enkelt användaren ute 5 minuter varje timme.

guraknugen
2009-02-02 19:32
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12: Kommer inte ihåg att det var så på våran AS/400 som vi hade på mitt förrförra jobb, men det kanske gick att stänga av.

I Gnome fungerar det dock så (om man vill), fast man väljer hur länge man ska arbeta och hur långa pauserna ska vara, se bifogad fönsterdump (standard är att den är avaktiverad, precis som på bilden).

guraknugen
2009-02-02 19:34
0

#13: Funderar förresten på vem som har översatt till svenska. Viss text är ju minst sagt märklig där. Det blir väl så kanske, när inte så många svenskar är inblandade i projektet.