Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 961 ggr
Jenna-Gun
0

Kameran finns inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en ny dig.kamera Olympus U1060
Programvaran är installerad.
Olympus Master 2
Funkar som det ska
Rätt sladd sitter i kameran
och där den förra kameran
satt sitter nu den nya
kamerasladden.
Men när jag ska överföra
foton så får jag meddelandet
att kameran inte finns.
Vad gör jag.

Jenna

guraknugen
0

Märkligt att du behöver särskild programvara för att bara föra över bilder. De kameror jag provat, en av dem också en Olympus, dök den upp som en extra enhet och den funkade ju som vilket USB-minne som helst. Inga program behövdes förutom operativsystemet, givetvis. Bara att klicka och dra och så vidare.

Inkanyezi
0

Det som du borde göra är att skaffa en kortläsare och sedan inte ansluta kameran alls, utan plocka ur minneskortet och stoppa in i kortläsaren.

Annars är vanligaste skälet till att kameran inte syns, att den är inställd på fel sätt. Det finns tre inställningar på kameran som påverkar hur USB används, två för hur filerna lagras och en tredje för direkt anslutning till Pictbridge-skrivare.

Jag tror att den normala kamerainställningen ska vara "Mass Storage" för att det ska funka smärtfritt med PC, men som sagt, enklare med kortläsare, då dyker kamerans kort upp som en vanlig skivenhet på samma sätt som ett USB-minne.

guraknugen
0

En rolig grej som jag upptäckte med vår gamla Sony-kamera från 2005 var att kameran var mycket snabbare med att läsa kortet än vad datorn var. Stoppade jag in kortet i datorn tog det MYCKET längre tid att flytta bilderna än vad det tog att göra det via USB, otroligt nog. På den tiden var mitt operativsystem Windows XP, vet inte om det går snabbare nu med Ubuntu eller Fedora eller Mandriva, för min kortläsare verkar sakna drivrutiner till annat än Windows.

Men kul iaktagelse i alla fall. Man trodde ju att det skulle vara snabbare att läsa från kortet direkt, men icke.

Inkanyezi
0

Den skillnaden kan ha berott på att du hade USB2 på din USB-port, medan kortläsaren i datorn var USB1, och kameran klarade USB2. Det är en markant skillnad att läsa med USB2 jämfört med USB1, men om man har en kortläsare för USB2, och den kopplas via USB2 till datorn ska det gå lika fort som från kameran.

Det har börjat komma hårdvara med USB3, men eftersom standarden inte är slutligt fastställd vet man inte riktigt om det kommer att bli helt kompatibelt när standarden kommer. Sådana enheter kanske bara går med USB2 om standarden blir annorlunda i ett senare skede. En kortläsare för USB3 skulle kunna föra över från de allra snabbaste korten med full fart.

Jenna-Gun
0

Tack tack. ska se vad det går att göra.

Jalking
0

Har du kameran på?
När jag köpte min första digitalkamera hade jag ingen kortläsare, utan använde överföring via kabel. Då var det nödvändigt att kameran var på.

guraknugen
0

#4: Visste inte ens att kortläsaren kommunicerade via USB över huvud taget, men så kanske det är.

Inkanyezi
0

I regel är kortläsaren kopplad till USB. Det brukar finnas ett par interna USB-kontakter på moderkortet, och dit kopplas vanligen inbyggda kortläsare. Det finns också andra varianter, men USB är vanligast.

Jenna-Gun
0

Måste kolla upp vad som finns med firman som jag köpt datorn av.

Lill-Kisse
0

Spontant tänker jag så här:

1. Öppna programmet som följde med din kamera. På så sätt förbereder du mottagningen.
  2. Koppla ihop kameran och kablarna som du gjort tidigare och peta in rätt del i ett USB-uttag.
  3. Knäpp på kameran och vänta en stund.
  4. Händer inget automatiskt, så kolla om du ska initiera överföringen i programmet på något sätt.
  5. Medskickad handledning ger kanske lite tips.
Jenna-Gun
0

Nu har kameran hittats av dator. Några klick på själva kameran gjorde det.

Tusen tack alla som har svarat. Den här sajten har underbara hjälpare.

Kram Jenna