Telias antivirusprogram
Hejsan.
Jag tänker köpa en bärbar dator, utrustad med Telias mobila bredband. I bredbandsabonnemanget ingår Telias antivirusprogram och brandvägg "Säker surf".
Är det någon som har erfarenhet av Telias antivirussystem? Är det helt OK och lika bra som andra antivirusprogram? Man är ju livrädd för att få in något skräp i datorn.
Har Norton, som jag är nöjd med, till min stationära och jag har för mej att jag någon gång har sett att man kan ha flera datorer kopplade till samma antivirusprogram för samma kostnad, men hittar inget om det nu på Symantecs hemsida.
Nåväl, Telias är ju gratis (ett år i alla fall) så om det ger tillräckligt skydd är ju det helt OK.
Någon som har erfarenhet och/eller synpunkter på Telias antivirussystem?

Långsamt, drar mycket minne tar långt ifrån alla virus/spyware/malware. Om du vill ha något gratis så är Avast antivirus eller AVG ett mycket bättre allternativ.
Borde gå med ljusets hastighet om du varit van vid norton tidigare
#0 Det är ju f-secure och jag har det på någon dator och det funkade fint! Men det är ju lite små segt men det funkar helt ok!

Ja, jag får väl se vad det blir då, kanske provar jag Telias ett tag.
Jag förstår inte riktigt att många tycker att Norton är så segt och besvärligt. Har haft det i alla år och aldrig upplevt någrasom helst problem. Har man någorlunda arbetsminne i burken påverkar det väl inte datorns prestanda nämnvärt. Dagens datorer brukar ju ha minst 2 GB arbetsminne och då innebär det väl inte några bekymmer.
Tack för Era svar!
Det är möjligt att du inte upplever ditt Norton som segt….tills du testar ett program som t ex NOD32 som inte tar några resurser alls….då kommer du att märka att ditt Norton tagit en hel del must ur din dator.

Det har inget med arbetsminnet att göra att det blir segt, antivirusprogram som Norton och F-Secure tar en himla massa processor när man startar datorn. Det gör att själva starten tar ett par minuter extra innan datorn börjar fungera smidigt. Nerladdningar slöas också ner, liksom e-posten. Klart att om man har väldigt lite minne, så kan också minnet spela in, men framför allt är det att programmen tar väldigt mycket resurser ur datorn, och det blir inte bättre genom att öka minnet.
Windows utan antivirus fungerar mycket smidigt. Jag hade W2K på min burk på jobbet utan antivirus i fem år och var den enda som inte hade virus när vi fick ett angrepp på företaget. Med hyfsad försiktighet och om man vet vad man gör, är risken att få virus väldigt liten. Det förefaller som om det mesta i malwareväg distribueras via e-post, men en del kommer också med saker som man kan ladda ner, exempelvis skärmsläckare och ringsignaler och annat jox som används som lockbete av virusmakarna.
Så… hemma fortsätter jag att köra utan antivirus, och som sagt, också med XP är datorn ganska pigg utan. Om man jämför datorn på jobbet, en tvåkärnig på ungefär 3 GHz med 2 GB minne och den jag har hemma med en P4 på knappt 2 GHz och 1 GB minne så är faktiskt hemmaburken kvickare på åtskilliga saker, som att bearbeta råfiler och köra Photoshop eller de vanliga webbläsarna. Och det är en markant skillnad när stora filer ska sparas.
Jag har faktiskt ingen aning om hur "bra" antivirusprogrammen eventuellt är. Jag vet däremot att när vi fick en trojan och ett virus på jobbet var min dator den enda som inte skyddades av antivirusprogram, och den var också den enda som inte hade virus eller trojan. Vi vet också varifrån de kom; viruset kom med en skärmsläckare som någon hade laddat ner, och trojanen kom via e-post. Den kom till mig också, men jag öppnade den aldrig.
Men i ärlighetens namn går det fortare att få igång datorn också med antivirus när den har snabbare processor. Men jag har en känsla av att det inte var därför man skulle behöva gradera upp…
Det enda malwareangrepp jag har fått var ganska länge sedan, när jag stoppade in en "kopieringsskyddad cd" i datorn och den installerade ett rootkit. Det tog en stund att få bort. Tack Sony, INTE! Dom djävlarna skulle ha en rejäl spark i röven. Jag kommer aldrig mer att köpa en Sony-produkt.