Finns det kvar i word?
Nu är det så att jag höll just på att skriva en sak i Word och det gick just en propp hos oss. Nu är min fråga. Tror ni att det kan ha sparats? Fasten jag inte har sparat det så mkt?
snälla hjälp annars måste jag skriva om det :(
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Kommer det inte upp en ruta när du startar Word som frågar om du vill återställa dokumentet? Kommer inte ihåg hur det var i Word, men så brukar det väl vara i andra motsvarande program, i alla fall i det jag har.
Om inte, är det nog kört, antar jag, men andra vet säkert bättre.

Det kan finnas en fil kvar som börjar med tecknet ~ och som innehåller det som Word har sparat under resans gång. Troligen ligger den i "Mina Dokument" om det är mappen där du brukar spara filer från Word.
Word sparar efter hand dokumentet som man jobbar med till ett sånt filnamn. Om man har givit filen ett namn, så är det fortsättningen efter ~, men annars är det ~Dokument1.doc eller någonting i den stilen. Det är inte säkert att allt finns där, eftersom den filen sparas lite då och då och inte kontinurerligt.
Jo, det var nog den filen jag trodde Word skulle hitta själv och föreslå återställning med hjälp av den vid nästa programstart, men tydligen inte då. Kanske är en Wordversion från bronsåldern?

Gör en sökning på säkerhetskop*.*
Då hittar du alla säkerhetkopior, även de som inte skapats i Word.
Ditt tips kommer inte att göra någon nytta eftersom att det är en sökning för att hitta programmet "Säkerhetskopiering" som finns i "Start->Alla program->Tillbehör->Systemverktyg->Säkerhetskopiering"
Och har man inte manuellt gjort en säkerhetskopiering någon gång så hjälper det inte att starta programmet. Programmet säkerhetskopierar inget själv. Och den sökningen kommer inte att hitta någon säkerhetskopiering som word eventuellt har gjort tyvärr.
Gör en sökning på ~* och kolla i resultaten om där finns någon fil som skapats vid tidpunkten av strömavbrottet… Om inte sökningen ger något resultat när du är klar så klicka på "Inkludera dolda filer och systemfiler" och gör sökningen igen.
Sen tipsar jag om att använda CTRL+s ofta om du gör viktiga jobb ;)
#5: Tror du hänvisade fel där. #1 var mitt något intetsägande inlägg. Antar att du menade #0, eller vad man nu ska kalla själva ursprungsfrågan.
Du hade givetvis rätt…och det är åtgärdat nu. Tack :)
Det var ett svar på #0

#5 Det blir svårt att argumentera mot en så bestämd invändning. Men jag uppfattar det som att säkerhetskopior skapas med vissa intervall eftersom mitt Word, Excel m fl är inställda på att det ska ske. Kanske har jag någon gång själv ställt in det så, men glömt av när och hur jag gjorde. Trodde att alla hade den inställningen för säkerhets skull.

Om man inte ändrar någonting alls i Word så blir det säkerhetskopior lite då och då, det är just de kopiorna som har den där lilla ~ före filnamnet. Om man inte har sparat alls så heter filerna Dokument1, Dokument2 osv. och den där lilla "masken" (~) föregår säkerhetskopians namn. Det är därför du ska söka efter filer som börjar med ~
Filen sparas vanligen i Mina Dokument, men det finns också andra varianter, så det är därför du bör använda sökfunktionen för att hitta alla såna filer.
Och eftersom säkerhetskopian sparas lite sporadiskt och inte varje gång man gör en ändring, så är det inte säkert att allt (om ens något) finns i den där filen. Men leta rätt på den om den finns, för där kan det som du skrev finnas kvar.

#9 Ja jisses, så är det ju! Jag har några säkerhetskopior av både den ena och den andra sorten, d v s både sådana som jag själv nämnde i #4 ovan och sådana med ~ som ni andra beskrivit.
Bra att veta skillnaden.
Just sökningen säkerhetskop*.* gör ingen nytta eftersom att word t ex döper sin säkerhetskopia till något annat. Det enda som finns i datorn under säkerhetskop*.* är windows säkerhetskopieringsprogram och är alltså ett program för att göra en backup….det är inte en backup i sig själv.
Det är en helt annan typ av backup som säkerhetskopieringen gör än den som enskilda program eventuellt kan göra.
Så om man gör en sökning på säkerhetskop*.* så hittar du alltså ett program för att t ex göra en fullbackup på datorn.

Och som guraknugen antyder i #3
När Word har kraschat eller stängts fult kommer det oftast upp en dialog nästa gång man startar Word, där man kan återställa dokumentet som var öppet vid kraschen (strömavbrottet), och då hittar Word själv den där filen med säkerhetskopian.
hittade den
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

#11 Den ena typen av säkerhetskopior som jag syftade på, kan vara wbk-filer och det är inte program. De börjar med namnet "säkerhetskopia" hos mig i alla fall.
Japp…men det kräver att man gjort ett aktivt val med en schemaläggning…t ex 1 gång om dagen. tyvärr försvinner allt man har haft osparat när strömmen går om inte den schemalagda backupen hunnit göra en backup.
Nyare versioner av word har en egen variant där det hela tiden sparas en kopia…med t ex 10 minuters mellanrum. Och skulle då strömmen gå så får man en fråga nästa gång man startar word ifall man vill använda den ej riktigt sparade versionen.

Windows har även en doldfil där den ibland lägger in arbetskopior (t ex alltid om du öppnar en office fil från en webadress) och du kan alltid gå dit för att se om filen ligger där.
Gå till utforskaren och skriv in följande
C:\Documents and Settings\ditt användarid\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.MSO
Det går inte att navigera dit vanligt eftersom filen content.mso är en dold fil som bara kommer upp om du skriver in den direkt i utforskaren. Du kan naturligtvis navigera dig ända fram till Temporary internet files men där ser du aldrig content.mso. Du måste således därifrån själv skriva in \Content.MSO för att filen och dess innehåll skall visas