Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1136 ggr
mocchino
0

Hjälp med tangentbord!

Nu komme jag som ny här och ber på mina bara knän om hjälp! Typiskt tjejer att klanta sig så.. :P *haha* Men jag skyller på katterna.. ;P

Jag har råkat trycka på nån knapp som gör att jag har börjat skriva i koder. :P Just nu sitter jag och trycker in en FN knapp på min laptop, om jag skulle släppa den så skriver jag med siffror på vissa bokstäver istället för ja just bokstäver..

Jag har ingen aning om vad jag har tryckt på så nu skulle jag behöva er hjälp om nån är kunnig på klantmajjor som inte ska på datorn att göra?! *haha* ;)

Datorn är en Zepto om det hjälper nån? :)

Tack på förhand!

// Nathalie

Inkanyezi
0

Om du tittar runt lite på tangentbordet så finns där en knapp som det står "NumLock" på eller något liknande. Det är den som är aktiverad. Man kan aktivera den i datorns setup, och det är kanske det du har gjort? I så fall får du avaktivera den; den är bara till för att använda med separat numeriskt tangentbord.

Annars är det så på bärbara att man får hålla ner Fn och trycka en gång på NumLk för att växla mellan de två lägena.

mocchino
0

#1 Tack så jätte mycket!!! Skrattande Nu funkar allt som det ska! Visste väl att det var nått så där typiskt lätt så att man skulle känna sig lite dum.. *haha* Tungan ute

// Nathalie

[kobbeuffe]
0

Annars är en annan klassiker att man råkar ändra layoutspråket till engelska och då upplevs också tangentbordet som halvgalet. Hände min svägerska så sent som igår och det hördes när hon ringde och lät som hon skulle gå i atomer vilken sekund som helst.

Inkanyezi
0

Nej, inte ska du känna dig dum för att du inte vet. Det finns bara ett intuitivt gränssnitt, tutten; resten måste man lära sig.

guraknugen
0

Bara ett liten kommentar, otroligt mycket utanför ämnet, så läs på egen risk:

#4: Fast jag hörde på radio för ett tag sedan att sådant man lärt sig kan föras vidare till ens barn automatiskt, enligt ny forskning. Kanske inte sådant som datorer, utan andra typer av saker, men ändå… De hade visst testat på möss, tror jag. De hade manipulerat deras gener så att de fick ett dåligt minne. Sedan lät de dem träna minnet genom olika stimulerande övningar och lekar och så vidare. När sedan nästa generation föddes så hade de betydligt bättre minne än vad föräldrarna hade haft och behövde alltså inte träna upp det…

Och visst vore det pinsamt för mänskligheten om detta fungerar på möss men inte på människor… ha ha ha

Inkanyezi
0

Man har gjort liknande försök med maskar, och där funkar det, så till en viss grad kan det nog funka på människor också, men jag tror ju inte att man kan föra över mer komplex kunskap på det sättet.