Datorn iFokus

Datorn

Etikett: windows
Läst 2587 ggr
Jalking
0

Standard fönsterstorlek i Vista

Jag har ställt frågan tidigare utan att någon lyckades lösa mitt (och många andras?) problem…
Kan jag på något vis, t.ex. lite pill i registret, få Vista att använda en annan ordinarie fönsterstorlek? Som standard blir fönstret när man öppnar "mina Dokument" eller en annan mapp en liten skit i hörnet. Jag vill ha det betydligt större, i varje fall högre. Som det är nu drar jag ut dem med musen, men när jag öppnar samma mapp några dagar senare är det samma lilla skit igen. Jä…igt irriterande!

Det borde ju gå! Någonstans måste ju informationen om hur stort ett standardfönster ska vara finnas lagrad.

guraknugen
0

Sådant brukar jag ställa in i Compiz-Fusion, men jag vet inte om det programmet finns för Windows.

Kaj
0

Jag tror att du kan göra som med Internet explorer.

Om du får ett mindre fönster när du öppnar t ex mina dokument via utforskaren - se till att du bara har en instans av utforskaren öppen. Dra sedan i kanterna på fönstret tills dess det fyller hela bildskärmen. Stäng ner utforskaren. Nästa gång man öppnar utforskaren så bör den komma ihåg senaste fönsterstorleken. Så funkar ivf Internet explorer när man besökt en sida som minskar fönstret. Nästa gång man öppna IE blir det ett mindre fösnter. Genom att då göra som jag nämnt ovan så återställer man fönsterstorleken.

Jalking
0

Det funkar ett tag med just den mappen. Sen blir det Mr Gates standardstorlek igen.

Men som jag skrev ovan, någonstans måste ju något värde ange hur stort standardstorleken är. Ingen som är hemma på registerpill i den här gruppen?

Jalking
0

Förresten, finns inget PowerTools eller Tweakprogram för Vista?
Självklart är jag inte intresserad av halvskumma program som installerar något helt annat samtidigt.

Zpookey
0

Många gör felet att de har 2 eller fler fönster öppna i fel storlek…sen ändrar dom det ena fönstret och stänger ner det….och stänger sedan de andra som är små….vilket gör att nästa gång man öppnar ett fönster så är det litet igen. Det är alltid storleken på det sista fönstret man stänger som avgör.

Kaj
0

Ett tips är att som sagt bara ha en instans av utforskaren öppen. Förstora fönstret och håll ner CTRL knappen och stäng fönstret. Då skall den komma ihåg inställningen.

Problemet med att det återkommer i en viss mapp beror på att Vista har 6 olika vyer för att visa olika typer av mappar beroende på om det är en mapp med dokument, bilder och video, musik etc. Vista explorer försöker lista ut vilken vy som är bäst för en mapp beroende på vad som ligger där (typ blandat innehåll av musik och dokument).

För att ställa in storleken måste man göra detta för respektive meny och se till att bocka i att alla mappar med den vyn skall ärva inställningarna.

Dessutom kan man ha tredjepartsprogram som själva ändrar dessa inställningar så storleken på fönstret blir satt till just det programmets val. Då måste man ändra tillbaka igen. Typiskt är här CCleaner. Window Size/Location cache option under Cleaner -> Advanced)

Här är en länk till en sida hur du ändrar storleken i utforskaren i vista för de olika vyerna som finns.

Här är en länk till ett registry hack. Kom ihåg att du ändrar registryt på egen risk (fast denna verkar rätt harmlös). Den ger samma utseende på alla vyer i Vista. möjligen inte storleken på fönstret men då gör du bara som i första länken ovan.

guraknugen
0

#4 Nej, självklart inte. I mitt fall var det dock så att jag var intresserad av det ”halvskumma” programmet för sina ordinarie funktioner, för det andra var programmet redan förinstallerat i den distro jag har (vilket jag tycker är bra, eftersom jag tycker att det tillför oerhört mycket positivt till datoranvändandet, särskilt när det gäller användarvänlighet - alla flumfinesser är enkla att stänga av och dessutom är de redan avstängda som standard).

Jag upptäckte i efterhand att man också kunde kontrollera hur olika fönster skulle bete sig, exempelvis vilken storlek de skulle öppnas med, vilket jag fann vara mycket användbart för just mina behov. Alla har vi ju olika behov. Skillnaden är att jag inte klankar ner på andra inte har samma behov som jag. Jag bara ser ner på dem lite i smyg… Tungan ute