Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 2109 ggr
Niklas
0

Excel: Sortering och matchning

Jag har två excelark med ungefär samma innehåll. Det är listor med saker och olika egenskaper för sakerna. Jag vill matcha ihop de två listorna till en så att varje sak står på en rad med samtliga egenskaper från bägge listorna.

Hur gör jag för att hitta "sak1" i båda listorna och ta med mig egenskaperna från ena listan till den andra?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

guraknugen
0

Menar du att du har två listor med samma typ av utseende där första kolumnen är saker och de övriga kolumnerna är dess egenskaper?

Typ:

Lista 1, rubriker:
Sak ? Egenskap 1 ? Egenskap 2 ? Egenskap 3

Lista 2, rubriker:
Sak ? Egenskap 4 ? Egenskap 5

Om man i så fall studerar första kolumnen, är de då identiska? Exempelvis:

Lista 1:
Sak1
Sak2
Sak3

Lista 2:
Sak1
Sak2
Sak3

Eller kan det hända att exempelvis Sak2 saknas i lista 2 och liknande?

Kan exempelvis Sak2 finnas med mer än en gång i samma lista?

Skulle det vara det enklaste fallet så är det ju oerhört enkelt, så jag misstänker att det är lite värre än så, me det kanske är onödigt att jag sitter här och gissar när du kan berätta hur det ser ut istället…

Niklas
0

Listorna ser ut som du har illustrerat. Det kan hända att någon sak i ena listan saknas i den andra och vice versa. Varje sak kan däremot bara finnas en gång i varje lista.

johan
0

Du ska använda LETARAD-formeln (VLOOKUP).

Mvh // Johan

Niklas
0

Ah, tack Johan!

guraknugen
0

Oj oj oj, vad sent ute jag var där (läser inte inlägg här varje dag)… men jag håller med. VLOOKUP är formeln som gäller.

Och detta säger jag som inte ens har Excel, men just formlerna heter exakt samma sak i det kalkylprogram jag har, antagligen på grund av att man vill att det ska vara lätt att konvertera mellan filformaten och att datoranvändare i allmänhet oftast brukar vägra att lära sig något nytt.