Datorn iFokus

Datorn

Etikettfildelning
Läst 1293 ggr
emmaa
2006-10-16 23:52
0

Azureus

Hej!

Upptäckte alldeles nyss att det fanns en fokus sida även för datorn. kul!

Behöver lite hjälp. När jag använder mig av bittorrent klienten azureus har mitt internet en tendens att krascha lite då och då vilket kräver en omstart av routern.

Har försökt ställa in hastighetsbegränsing på ned samt uppladdning för att minska belastningen på bandbredden (Telia 24/1).

Vad är felet? Och vad kan jag göra åt det? Hjälp mig, jag orkar inte springa upp och ner för trappan för att starta om routern hela dagarna!

MVH /Emma

modmaker
2006-10-17 00:14
0

Azureus tar upp rätt mycket resurser i datorn. Testa uTorrent istället. Det brukar bli en angenämare upplevelse.

Det ska iofs inte spela ngn roll för routern. Den borde fungera ändå. Kolla på http://www.portforward.com/ eller hos routertillverkarens supportsidor hur din router konfas bäst för Bittorrent.

xarfez
2006-10-17 10:24
0

uTorrent är många ggr bättre än azerus IMO

emmaa
2006-10-17 11:10
0

Tack för era svar. Kanske ska man försöka byta…

Kaj
2006-10-18 17:21
0

Jag använder själv uTorrent och har aldrig fått en krasch.

Jag ser att du har telia med bandbredd 24 mbit nedströms. Det kan vara så att din router inte klarar av så hög genomströmmning. Men det skall inte få routern att krascha bara att du kommer att uppleva att du aldrig får ut så mycket trafik mellan ditt WAN (Internet) och ditt LAN (inanför routern till din PC). Billigare routrar har oftast dålig WAN-LAN som ibland kan ligga under 24 mbit/sekund.

Du kan kolla din verkliga speed genoma tt köra TPTEST. Den mäter exakt vad du får ut från WAN till LAN. Kommer du mycket under 24 mbit där så klarar din router inte med att transportera så mycket trafik in till din PC.

xarfez
2006-10-18 17:48
0

www.speedtest.net är en lite festligare funktion för att testa hastighet.

emmaa
2006-10-19 18:33
0

Jo jag vet men problemet ligger inte i för långsam nedladdning utan krasch i resten av nätverket!

Tack iallafall!

/Emma

modmaker
2006-10-20 00:00
0

Jag håller nog med Kaj där, TPtest, både med och utan routern inkopplad och jämför värdena. Kan bli så att routern blir chokad och kastar in handduken. Finns nån jättebra artikel här på iFokus om router och throughput.

Kaj
2006-10-20 16:38
1

Det är jag som skrivit dessa artiklar under min pseudonym manpeace som var mitt gamla id här på ifokus

Artikel Att tänka på då man köper en Router

Artikel Mjukvarubrandvägg eller hårdvarubrandvägg