Pris på dator
Jag köpte en dator i en välkänd dataaffär.
Försäljaren förstod att jag inte förstod någonting.
Jag köpte en laptop med programmet Vista, fick hjälp med att koppla in datorn, antivirusprogram och till
skrivaren. Betalade även för "drulleförsäkring".
Behöver datorn för Internet,ordbehandlings-
program och skicka mail. Inget för musik o s v.
Att få inkopplat virusprogram, till skrivaren och något
mer kostade en tusenlapp+ en försäkring om själva
uppkoppling av dessa som skulle gälla i 12 (!!!) månader.
Efter några veckor lämnas datorn in då det inte
går att komma in på Internet och att det hela tiden
står "hotad" vad gäller virus.Väntetiden är 1 vecka.
Ursäkta om det hela låter amatörsmässigt, men jag
kan inget om detta.
När jag har sagt, eller visat vad jag har betalat får
jag hela tiden höra att jag blivit lurad, blåst o s v.
Jag förstår att det är jättesvårt att ge ett normalpris.
Men vad anser ni är normapris för detta ?
Jag är för feg för att skriva vad jag har betalat.
Men vad betalar man på "ett ungefär" om det inte
är rea eller extraerbjudande ?
Ett stort tack på förhand !
Bra bärbar dator från toshiba där både XP och Vista följer med. 5995:- (ordinarie pris utan rabatt)
NOD32 antivirus c:a 450:-
Ruskigt bra färgskrivare från Canon c:a 1000:-
Totalt 7445:-
Toshiba har 2 års garanti på datorn så i kombination med hemförsäkring så behövs ingen extra försäkring.
Vad fick du för antivirusprogram till?
Att det står "hotad" beror antagligen på att antivirusprogrammet inte har kunnat komma ut på internet för att hämta sina uppdateringar och därför rapporterar Vista det som att datorn är hotad….vilket inte är det samma som att den är infekterad.
Har du inte kunnat surfa alls på datorn?
Använder du datorn trådlöst eller via kabel hemma?
Nu kommer det en fråga som kanske låter dum men som jag faktiskt varit med om att många datorokunniga inte vet. Om du kör trådlöst…har du en trådlös accesspunkt hemma? Det är nämligen ett måste i så fall. Har varit med om kunder som trott att det räckt med enbart ett trådlöst nätverkskort i datorn så kan man surfa var som helst i världen.
Och ett annat vanligt fel när det gäller trådlöst är att kunden inte aktiverat det trålösa nätverkskortet i datorn…det brukar sitta en liten "strömbrytare" eller knapp på datorn där man aktiverar det…och då ska det lysa en liten lampa som säger att kortet är aktivt.
Skulle behöva lite mer information för att hjälpa dig.

Om det kan vara någon tröst, så förstod försäljaren förmodligen inte mycket mer än du…
Och som sagt, mer information behövs om varför det inte funkar. En fråga är så klart vad du har för abonnemang på Internet, och hur du ska kunna nå det. Alltså det Zpookey frågar efter; hur kopplas din dator till Internet hemma?
Hej igen !
Tack för svar !
Datorn är ju inlämnad och ska hämtas om 1 vecka och kan
då förhoppningsvis användas igen.
Bra att få veta detta om "hotad", som okunnig tror man ju
att det är allvarligt.
Så till priset. Jag betalade 5 990:- för själva datorn.
Och så någon tusenlapp för skrivaren.
Men slutpriset tycker jag blev högt, det blev nära 12.000:-
p g a diverse försäkringar som jag var "tvungen" att ha.
Är det där som jag får höra att jag blivit lurad? Ska
slutsumman behöva bli så mycket med tanke på priset
på datorn ?
För mig har det alltid varit ett elände att starta upp
Internet och det andra och det fanns då hjälp att få
men så här i efterhand så förstår jag att jag förstås
skulle ha frågat vad det kostar.
De hade fått igång datorn och lagt in Norton virusprogram
och kopplat ihop skrivaren. Det kostade 990:- + moms
och så skulle det vara en "försäkring" på detta som varar
i 12 månader. Vad man nu ska ha det till.
Jag tycker i alla fall att det blev massor av pengar helt
i onödan. Eller är jag gnetig :) ?
Ännu ett tack på förhand ! /Anette
Tack på förhand ! /Anette
Ja..det verkar som att du blivit blåst på försäkringen tyvärr.
Tog de betalt 990:- + moms för att hjälpa dig? Det borde ingått eftersom att den inte fungerat korrekt innan.
Med "välkänd dataaffär" antar jag att du menar Siba, OnOff eller elgiganten va? Datorer bör man köpa i en riktig datorbutik eftersom att jag anser att de flesta anställda på de stora kedjorna inte har en aning om vad de säljer….de säljer bara på provision…och försäkringarna tjänar de bäst på.
Hej Zpookey ! Tack för svar, Du verkar vara väl insatt i detta
med datorer, har läst flera andra inlägg från Dig.
Vad göra ? Inget ? Nog blir man helt f* och jag kan nog
i n t e hålla tyst när jag ska hämta datorn. Men jag måste
ju veta vad jag pratar om…..
Om jag nu inte kan hålla truten, vad är det som gäller
så att jag inte pratar helt i nattmössan ?
Hoppas att Du har tålamod med mig och jag tackar Dig
för alla Dina inlägg ! /Anette

Priset för dator och skrivare är säkert OK. Priset för de tjänster du köpt, är svårare att bedöma eftersom de inte framgår helt av din beskrivning. Jag hoppas i alla fall att de inte försöker ta extra betalt för att rätta till eventuella fel.
De försäkringar som butiken föreslog behövs inte om man har en normal hemförsäkring där "drulleförsäkringen" kan ingå. Bäst att kolla detaljerna med sitt försäkringsbolag. Dessutom finns en garanti för varorna (minst två år tror jag) och Konsumentköplagen gäller. Googla lite och läs tips om vad du har rätt till med stöd av den. Det är ganska mycket.
Med tanke på vad du har kommit underfund med när det gäller onödiga försäkringar, kan du kanske hävda ångerrätten. Det beror lite på hur lång tid som gått sedan du köpte dessa. I din kommun bör det finnas ett konsumentrådgivning som du kan fråga till råds.
Tack snälla, konsumentrådgivningen var ett jättebra
tips ! Mina jättesnälla kissemissar Emma, Mulle och
Josefin hälsar så gott också ! Hoppas att den underbara
kissen mår bra och ligger och myser inne i värmen, mätt
och belåten. Men jag känner på mig att det är så !
Med varma hälsningar från Anette

Hoppas verkligen att det finns en konsumentrådgivare och att du får hjälp. Man skulle nästan behöva ha med sig en sån i affären, när säljarna kör med sina tricks.
För inte länge sedan köpte jag box till en TV och blev närmast idiotförklarad av säljaren för att jag vägrade köpa den extra försäkring man "måste" ha. Det var en billig box till extrapris, så man kan ju undra vilka hemska risker jag tog…
Berätta hur det hela utvecklar sig. Det är värdefullt med berättelser ur verkligheten om hur det går till i braschen.
Jodå. Kissen mår gott och hälsar tillbaka. Måste vara mysigt med hela tre stycken. Lycka till!
Alla får ju göra som de vill, men personligen säger jag alltid blankt nej till alla former av extra försäkringar. Jag resonerar så här, ungefär:
Hur ofta händer något som inte går på den vanliga garantin? Nästan aldrig. Om jag köper 100 prylar kanske det händer en eller två gånger. Det jag då betalat i försäkringspremier är då förmodligen mer än vad det skulle kostat att köpa en ny av de den eller de prylar som jag lyckats paja. Visst, just den gången svider det säkert, men totalt tvivlar jag på att det lönar sig, om man inte är ovanligt klantigt lagd eller otursförföljd.
Dessutom täcker tydligen hemförsäkringen det mesta, om än inte allt.
Jag har till och med slutat med att välja självriskreducering när jag hyr bil, men det är ju ett helt annat ämne.