Hjälp med konstigt mail.
Är det flera som fått konstigt mail ang.
Återställa Windows Live-lösenordet
Vi har mottagit din begäran att återställa ditt Windows Live-lösenord. Följ anvisningarna nedan om du vill bekräfta din begäran och återställa lösenordet. Genom att bekräfta din begäran hjälper du till att förhindra obehöriga från att få åtkomst till ditt konto.
Jag funderar på om det här kan vara seriöst.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Det är någon annan som begärt lösenordet till ditt konto låter det som

Inte seriöst. Du vet väl själv om du har begärt en återställning av lösenordet. Om inte, så finns det ingen anledning att reagera på den uppmaning du fick.
Logga av, stäng webb-läsaren, öppna igen och logga in. Gick det bra, så fungerar ju din påloggning alldeles utmärkt som den är.
Jag har inte fått någon uppmaning av det slaget någonsin.

Någon försöker ta sig in men misslyckas. Se över din hemliga fråga med.
I samma mail finns det länkar man rekomenderas att följa, jag undrar om man vågar följa dem, eller om man bör låta bli.
Tack för svaren ni gett mig!
~ Anneli ~

Här har du redan blivit varnad för att det kan vara ett farligt intrång. Då ska du givetvis inte klicka på några länkar alls.
Släng mailet genast!
#5 Ok
Förlåt att jag inte förstog det genast!!!
~ Anneli ~

#6 Ingen orsak. Vi var kanske inte tillräckligt tydliga i våra svar.
Själv är jag misstänksam mot allt som jag inte själv har beställt och avsändare som jag inte känner igen. Allt främmande i inkommande mail, kastar jag utan betänkligheter. Dessutom ser jag noga till att mitt lösenord inte sparas någonstans. Det ska ju vara hemligt.
NU har jag fått samma mail två gånger till.
Hittar inte vart man kan "se över hemlig fråga"
Hur/vad ska jag göra?
~ Anneli ~

Om du får samma mail igen betyder det att någon försöker ta sig in på ditt konto.
Jag vet inte om Windows Live har någon "hemlig fråga" eller hur den används, men den är i så fall något som du hittar bland dina personliga inställningar i Windows Live. Frågan ska vara någonting som ger dig en vink, och som du vet svaret på, men som ingen annan kan svara på. Därför ska svaret inte vara lätt att gissa sig till. Om det finns en sån fråga bland de personliga inställningarna och svaret är lätt att gissa, så kanske du kan ändra svaret till något som är svårt att gissa? Man kan faktiskt bestämma ett heltokigt svar till frågan, så att den som försöker komma in inte kan gissa det, men man själv vet, till exempel att mammas flicknamn var "Bernadotte" fast hon i verkligheten hette Långstrump.
Och hon kan ju lika gärna heta "Mikrovågsugn"; det viktiga är att du vet svaret, men att det inte är lätt att gissa, exempelvis genom att känna till din familj.
Hmm jag hittar ingestans där de vill ha någon hemlig fråga. Funderar på att avsluta kontot å starta ett nytt, hjälper det? Eller byta lösenord kanske bara.
Men det är ett svår gissat lösenord…
~ Anneli ~
In till din mejl, Alternativ uppe till höger, fler alternativ, Visa och redigera personlig information, Fråga ändra.