Drifta Linuxserver
Jag vet att det är svårt att svara på sådär rätt upp och ner men jag hör gärna era åsikter kring detta. Funderar på att skaffa mig en dedikerad server någonstans då applikationer jag vill kunna köra kräver programvara som mitt nuvarande webbhotell inte vill installera.
Vad krävs egentligen för att klara att drifta en egen Linuxserver? Jag har inget begrepp om hur "svårt" det är. Vad behöver jag kunna? Har inga problem med att sätta mig och lära mig hur det funkar men jag vet inte vad man måste tänka på.
Tacksam för alla idéer och tips kring detta.
Jag har själv kört Linux i snart två år nu, men inte som server, så jag kan inte tipsa om just det du frågar. Däremot kan jag tipsa om att det finns bättre forum än detta att ställa sådana frågor i, då det inte finns särskilt mycket Linuxfolk på detta forum.
Vilken distro hade du tänkt dig? Är du nybörjare så kan jag tänka mig (utan att vara helt säker, eftersom jag inte pysslat med servrar) att Ubuntu kan vara en bra start. Den finns både som server och som vanlig skrivbordsdistro.
Stora delar av det svenska Ubuntufolket finns samlat på detta forum.
Mer folk finns på detta forum, men då är det engelska som gäller.
Japp, har börjat kolla där också, tänkte bara att det säkert fanns någon här som hade erfarenhet av detta. Känns som att man alltid får så bra svar här. :)

Rent generellt sa brukar man, ifall man ska driva nagot kommersiellt, valja Redhat, Suse eller Oracle.
Detta eftersom man da kan fa support av dessa foretag. De storsta linux installationerna runt om i varlden kor Redhat.
Ett alternativ till att dedikera en server ar att skapa en virtuell server. Sjalv har jag det senaste aret arbetat med Amazon EC2. Och det ar riktigt trevlig. Snabbt att satta upp en ny server, du valjer sjalv vilket OS du vill.
Om du behover en databas, kan du numera dra igang en Oracle appliance och ha en snurrande databas under fem minuter.
Ifall du vill kora igang en applikationserver sa kan du fran och med nasta vecka starta en Oracle Weblogic server pa ett par minuter.
---
Ska hosta lite olika webbsidor jag håller på att bygga, dels för programvaran de kräver och dels för att det blir lika dyrt att hyra serverplats åt dem på nåt webbhotell.
Har tittat lite på Cloudlösningar också och det är helt klart tilltalande. Även VPS fast det verkar riskabelt när nån annan på servern kan göra vad som helst och överbelasta servern (man delar visst med ca 30 andra enligt företaget jag pratade med).
Fast jag är fortfarande på stadiet att komma underfund med om jag kan hantera servern över huvud taget, virtuell eller inte. Vet inte vad jag behöver kunna göra riktigt annat än att installera program på den. Kanske är det bara så enkelt.

#4 Det ar nog det som ar styrkan med EC2 eftersom Amazon kor sin egna Hypervizor som kontrollerar att du alltid far mangden CPU som du behover. Plus att dom kan migrera din burk till en annan nod ifall den behover mera CPU/Minne..
Vad ar det for program som du tanker installera?
---
Jag behöver ha ionCube och PHPShield.
EDIT: Ja o så apache, php, mysql förstås, tror jag väl att jag behöver, här behöver jag klart läsa på lite.

Witsbits, har jag ryktesvis hort att de kor Xen. Med allt vad det innebar i overhead for IO (Disk och Natverk). Nu ar det sant att aven EC2 ar ett Xen derivat, men Amazon har filat pa den och har dessutom den mojligheten att sjalva utveckla genom sina tusentals utvecklare. Och sina gigantiska lab. Nar man kor en AMI (Amazon MAchine Image) sa kommer de patcha all IO aktivitet sa att ingen annan VM hoggar burken.
Att titta pa Cloud computing i ett lokalperspektiv ar lite som att ta sin Ford F350 V8 till naturvardsforeningen. (Lite som att missa ideen ;) )
---
#8 Ok, det där säger mig inte så mycket, men jag tror att om jag ska prova så testar jag nog Witsbits först, svensk support är fint. Dessutom håller de till bara några hållplatser med spårvagnen härifrån. :)
Tror säkert Amazons tjänst kan vara bättre men riktigt så höga krav kan jag inte tänka mig att jag har.
Det här med att bara betala för använd tid, vad innebär det för en webbserver? Är det när processorn (virtuellt) jobbar man betalar för, alltså när någon är innne på sajten och requestar sidor?

#9 Man har ett grundpris som ar typen av burk dvs antalet virtuella karnor, minne samt os disk.
Sedan kan man kopa ytterligare diskutrymme. Det enda som ar en variabel kostnad ar nattrafiken utanfor DMZ. Men det ar likadant aven for en fysisk burk. Dvs man betalar for trafiken och backuper i vilket fall.
---
Men på Witsbits så betalar man bara för använd tid, alltså de har ett pris för datatrafiken och ett pris/h för "Compute Cloud"
Själv kör jag 2 Linux-servrar i mitt garage anslutet via vanligt ADSL. Den ena är helt dedicerad server utan grafiskt gränssnitt som håller igång min egen interna DNS, DHCP, NTP, Samba (emulerar Windows file share's) och webbserver. Webservern är publicerad ut på Internet.
Den andra är en alldeles för klen gammal 700MHz som får agera enklare terminalserver och som kör NXServer från http://www.nomachine.com
Sen har jag också 2 laptops med Linux på. Det är nästan så jag skäms och säga det men det finns 3 fönstermaskiner i husnätet också
. Men jag skyller på att det är bara för att ungarna vill kunna de spel de vill utan att farsan är där och pillar för mycket.
Alla mina Linuxmaskiner kör Debian GNU Linux utom den ena LapTop'en som kör Kubuntu.
Gillar personligen Ubuntu/Kubuntu för de är lätta att komma igång med och Debian för att man har direkt access till över 8000 applikationer direkt från deras pakethanteringssystem. Problemet är bara att hitta funktionen man är ute efter om man inte vet applikationsnamnet.
Support är inget problem då både Debians och Ubuntus forum är otroligt aktiva. Sen kan du alltid leta reda på en Linuxförening nära dig.
Personligen skulle jag inte satsa på någon av de stora helt kommersiella distributionerna, men det är väl bara jag det :-)
Men eftersom du vill köra komersiell prgvara på Linuxburken så är väl bästa rekommendationen att välja den distribution som rekommenderas av prgvaruleverantörerna.
Vad som krävs för att drifta din Linuxserver? Tja viljan att lära sig och den verkar du ha. Om du sen har servern på distans så finns möjligheten att sköta hela administrationen i Linux via CLI eller webbgränssnitt m.h.a. Webmin http://www.webmin.com/
Det finns inget behov av grafiskt gränssnitt och tillgång till fjärrskrivbord som tar resurser och drar ner prestandan.
Jag vet inte riktigt om du fick svar som du behövde, men annars är det bara att fråga.
_____
Uffe
Tack så mycket för alla svar, det är riktigt lärorikt det här.
Det jag är lite rädd för också är att det ska bli för mycket manuellt jobb med själva serverbiten, då har jag målat in mig i ett hörn. Då är det bättre att hyra nåt "färdigt" och så får det kosta lite mer. Jag ska inte ha en egen server för sakens skull så att säga.
Men om det bara handlar om att installera programvarorna och sen har man sitt på det torra så vore det helt klart en vinst.
#13 Jag tycker inte det är så mycket manuellt arbete, tyvärr måste jag nästan säga. Jag roddar mina servrar alldeles för lite så jag glömmer av mellan gångerna hur jag gjorde vissa saker. Funkar helt enkelt alldeles för stabilt.
Däremot får man komma ihåg att uppgradera ibland för även om man i Linux är näst intill imun mot virus så är man inte imun mot crackers som försöker hitta säkerhetsluckor. Körde Slackware linux tidigare och den var betydligt svårare att uppgradera än Debian så jag väntade för länge med att uppdatera OpenSSH och fick in en objuden gäst den vägen.
Numera i Debian så kollar jag om det finns uppgraderingar till de programvaror jag blottar mot nätet varje vecka och hela systemet lite mer sällan. För att uppgradera önskade prgvaror krävs 2 kommandon i CLI och för hela systemet 3 kommandon så det är inte så betungande. Beroende på prgvara kan det också komma någon fråga om konfigureringsuppgradering men 99 ggr av 100 slår man bara
All programvara hämtas och installeras över nätet så det är otroligt smidigt även om det kräver lite sprutt på linan. Jag har en 8/1Mbit ADSL-lina och det funkar fint.
_____
Uffe
#14 Låter som något jag skulle leva med, det är väl så jag har tänkt mig att det fungerar. Ett visst mått av underhåll förstår jag att det är och det kan jag acceptera.
Sprutt på linan tror jag det är ocskå, 200 Mbit eller så tror jag att jag läste.