Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 5802 ggr
SallyB
0

Spray(mail) totalt värdelöst?

Min mamma har spray adsl och en spray e-postadress till sin outlook (liksom även ett webkonto med samma adress) However, mina mail kommer oftast inte fram (dvs de som jag skickar till henne). Det spelar ingen roll om jag använder 'reply' eller skriver ett helt nytt mail. I 9 fall av 10 kommer de inte fram??? Mamma har pratat med spraysupport eftersom det även är andra som hon mailar med vars mail inte kommer fram, men enl Spray så finns det inga fel från deras sida… Nu börjar jag bli lite irriterad så jag har kontaktat deras support, undrar vad för förklaring de kommer att ge mig.

Är det fler som har problem med spraymail?

johan
0

Min syster har exakt samma problem, fast hos Glocalnet…

Är din mamma nöjd med Spray ADSL annars?

Mvh // Johan

SallyB
0

Johan: Tror hyffsat nöjd, å andra sidan så använder hon datorn i huvudsak för mail och bankärenden och surfar väldigt lite.

modmaker
0

Om mail bara försvinner ut i cyberrymden, utan ett spår är det troligtvis ett spamfilter eller antivirusprogram nånstans på vägen som löst ut. (ca 70% sannolikhet sändande partens antivirusprogram).

Om inte mailet kan levereras så rapporterar annars SMTP-servrarna tillbaka med ett mail "olevererbart" i inkorgen.

De spam-filter operatörerna använder sig av brukar normalt leverera mailet, fast med den misstänkta spam/trojan/virus-biten ersatt med ett kort meddelande att det tagits bort.

Är det något annat som går fel brukar mailprogrammet rapportera tillbaka fel direkt. Outlooks felmeddelande ser ut nåt i stil med 0x800ccc19. Vid just detta felmeddelandet är det i 99 fall av 100 (ej statistiskt säkerställt) Norton som spökar, sista procenten delas av främst Panda eller Norman.

Som sagt, mail försvinner inte bara.

SallyB
0

Om det är som du säger modmaker, ang 'sändande parten' så undrar jag vad för 'fula' saker som finns i de mail som jag skickar till min mamma???  Senast skickade jag tre tomma mail (förutom texten test 1, 2, 3) som inte kom fram. Inga felmeddelanden eller något i spamfiltren nånstans!!!

johan
0

#4: Tomma mail kommer nästan aldrig fram. Inte heller mail med bara "test" i rubriken eller tomma mail med bifogade filer.

Kopiera text från en artikel på DN och skicka istället. Större chans att det ses som ett riktigt mail.

Mvh // Johan

kari
0

Spray har väldiga problem med sin mail. Har en bekant som jag hjälper och som har Spray. Det är helt omöjligt att registrera något som sänder pasword eller annat tillbaks. Det kan ta 3 -5 dagar innan svaret kommer. Preven som han sänder försvinner osv i all oändlighet.

Nu har jag övertalat honom att byta till Telia istället, för att slippa all strul.

SallyB
0

Johan, jag har lite svårt att tro på det du skriver faktiskt. Men du är ju experten, så jag får väl prova tipset.

johan
0

Något som jag brukar test min e-postkonton med är att skicka ett mail till adressen echo@swip.net. När du skickar mail dit så svarar deras server med att skicka tillbaka ett mail till dig.

Men som sagt, kolla gärna SPAM-mappen också…

Mvh // Johan

modmaker
0

Dessutom har dnsreport.com ett bra verktyg smo kollar att mailserver och mailadress fungerar korrekt att kunna skicka till.

Huvudsiten, dnsstuff.com har en massa andra käcka verktyg där man exempelvis kan kolla om en leverantör ligger med på spärrlistor, exempelvis för att det skickats spam från deras nät.

SallyB
0

#8, #9

Ja, enligt de tester jag nu gjort (tack för länkarna) så ska det inte vara nåt fel, varken på min eller mammas e-postadress/server. Jag har fö gmail/webmail så det är inget spamfilter i min dator som ställer till det.

Dock har jag ännu inte fått svar från spraysupporten, mer än ett dygn sen jag skickade frågan…

SallyB
0

Idag har jag fått svar, bara en vecka senare!!!!

Blev ett blaha-svar tycker jag. De menar att mamma nog har fel i inställningarna, men varför drabbar det bara mig (eller mig och några andra) medans vissa mail går fram…?

modmaker
0

En not: Enligt RFC så ska tomma mail gå igenom utan problem, får dem titt som tätt till min egen webmaster-maillåda hela tiden. Inget ärende, ingen text. Det är et krav att sådana mail ska levereras.

Kaj
0

Ett problem brukar vara om man har ett antivirus program installerat. Dessa kan oftast ställa till det för outlook så att mail inte kommer fram.

Vad får du för status när du tittar i sänd/ta emot i Outlook? Om den t ex hänger sig på mottaget 50% eller så då är det oftast anitvirusprogrammet som ställer till det. Detta utan att det behöver vara några virus i själva mailen. Vet att tex Norton ställt tilldet för många. Ett tips är att tillfälligt stänga av antivirus programmet och se om mailen kommer fram bättre då. Ifall det gördet ja då vet du var problemet ligger. Om inte då är det så klart något annat problem

Zpookey
0

Det största felet är väl att det är spray ;)

tillalex
0

Jag betalar 210 spänn per år för att ha min (och resten av släktens) mail på egen .se domän. Leverantör är cliche.
Mycket lite spam och har aldrig tappat mail vad jag vet. Känns som det är värt pengarna.

Zpookey
0

Jag betalar 450:-/år totalt för domän, 600MB hemsidesutrymme och obegränsat med databaser och POP3-konton och alias.
Överlägset bättre än spraymail.

Ska man tvunget använda en gratistjänst så är Gmail och Yahoo bättre än spray och hotmail.

mikal
0

En till som har samma problem med Spray!
Men mailen brukar komma fram efter ett par dagar,
men det är ju inte att lita på.

Enriks
0

Spray kommer inte fram, jag har ett. 

Home funkar faktiskt numera igen, pop och web, svenskt och gratis utan reklam, men det kommer Spam man stoppar med ett gratis K9. Annars är nog Yahoo bäst, Gmail stoppar in vanliga mail i sitt Spamfilter.