Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2521 ggr
[Lynx76]
2009-02-07 01:46
0

Virus?

När jag försöker gå in på "hämtade filer" börjar datorn krångla, antingen stängs den av eller låser sig. Vad kan detta bero på? Allt annat funkar.

Lill-Kisse
2009-02-07 02:11
0

Vad har du hämtat?

[Lynx76]
2009-02-07 03:15
0

jag har inte hämtat nåt speciellt, jg menar att jag går in i mappen hämtade filer i windows, där nedladdade filer hamnar.

Inkanyezi
2009-02-07 10:52
0

Det kan bero på att filhanteraren har svårt att läsa innehållet i mappen av ett eller annat skäl. Det kan vara så enkelt som att det ligger en fil där som har ett filnamn som är "omöjligt"; dvs att operativsystemet inte stöder alla tecken i filnamnet. Det kan också vara så att någon bugg gör att du ser själva mappen, men att den inte alls finns. Sen finns det femtielva andra skäl till att filhanteraren hänger sig, men om den hänger sig konsekvent på den mappen men aldrig annars, då är det något med den mappen.

Om du väntar tillräckligt länge bör det komma upp en dialogruta med någon form av felrapport.

guraknugen
2009-02-07 13:59
0

Menar du på fullt allvar att det finns operativsystem som inte godtar alla tecken i filnamn? Vad kan det vara för operativsystem? DOS 1.0?

Fast det är klart, än kan man tydligen inte använda alla UTF-8-tecken i filnamn i system som jag känner till, men behovet av det är också mer begränsat…

Dessutom är det väl filsystemet som bestämmer sådant och inte operativsystemet, men man kanske inte ska vara så petig…

Inkanyezi
2009-02-07 14:42
0

Nä, jag undvek just den petigheten; så klart kan operativsystemet ha hjälpt till att peta in ett filnamn som inte stöds, om man har hämtat filen från ett system som inte hade något problem med det tecknet, och sedan har olika system olika sätt att hantera det. Om man till exempel har ett linuxsystem så visas bara en svart fyrkant eller ett frågetecken och Windows ska nog visa frågetecken också, men det kan hända att filhanteraren hänger sig när den försöker läsa ett visst filnamn, och sedan inte hittar filen, eftersom ett ingående tecken inte kan sökas. Den brukar komma tillbaka efter en tid med en felrapport i en dialogruta. Det kan vara rackarns svårt att ta bort en sån fil…

Jag roade mig en gång för längesen att peta in otillåtna tecken i filnamn för att skoja med folk, och det var onekligen rätt roligt. I MS-DOS gick det bra att få in ett par av de tecknen med lite olika hjälpmedel. Men det tecken som vållade mest munterhet var tecken 255, som faktiskt är ett tecken tillåtet i filnamn. På skärmen ser det ut som blanksteg, tecken 20, men blanksteg är inte tillåtet i MS-DOS. Det tar en stund att klura ut hur man ska komma åt såna filer. Om man exempelvis börjar filnamnet med tecken 255 så ser det ju inte ut som om det finns någonting alls där, och det kan vara nog så svårt att begripa hur filnamnet är gjort. Ytterst få program kan skapa såna filnamn, men det är möjligt.

Lill-Kisse
2009-02-07 16:41
0

Om man hoppar över killarnas fördjupning ovan i omöjliga filnamn, så kanske man kan gå runt problemet på annat sätt. Man kan ju bestämma själv var man vill lägga filer som man laddar ned. Då behöver de inte hamna i mappen "Hämtade filer". Hämta en fil och lägg den på skrivbordet. Se om det går bra att öppna den då.

Bogey
2009-02-09 23:52
0

#5 Såna problem kan ofta lösas genom att man laddar ner och bränner ut en skiva med Linuxdistrubutionen Ubuntu http://www.ubuntu.com

Boota skivan från CD'n så kan du komma åt din Windowshårddisk och läsa den aktuella katalogen från Ubuntu Linux och ev. rätta till det aktuella felet.

På samma sätt kan man rädda data från hårddiskar som vägrar starta Windows. Har inte hårddisken totalkraschat hårdvarumässigt så den fortfarande är läsbar så kan man ansluta en USB-disk och m.h.a. Ubuntu rädda allt som man vill ha kvar innan man gör en ominstallation.

Ubuntu kommer INTE att installera något på datorn annat än ni klickar på "Install"-ikonen på Ubuntuskrivbordet så ni behöver inte vara oroliga att den sabbar eran Windowsinstallation ifall ni gör detta på en felfri dator. Bara ta ur CD'n och BOOT'a om så är ni tillbaks i ursprungsläget. Även ett bra sätt att provköra Ubuntu Linux om man vill, även om det går lite segt då allt måste laddas från CD'n som är mycket långsammare än en HDD.

Inkanyezi
2009-02-10 00:47
0

Nja, man måste nog montera hårddisken innan man kan göra något, och då måste man använda kommandot sudo om man kör Ubuntu. Enklast kanske att helt enkelt skriva "sudo su" som första kommando så får man alla rättigheter och kan göra vad man vill. Men innan man har monterat volymen från en terminal så kan man inte vare sig läsa eller skriva.

Nu är det ju inte alla som är hemma på kommandoradssystem, även om bash är ganska snällt genom att visa alla sina kommandon bara man trycker tab-tangenten. Sen får man så klart lista ut hur man ska använda "mount"; det går gubevars att prova med "man mount" eller "mount --help" så får man lite hjälp om man kan förstå den. Men hur vet man att det är just mount man ska använda för att montera volymer?

Jag har tipsat ganska många om just det, men enklare är faktiskt att ladda Exton-Puppy, som monterar skivorna i det grafiska gränssnittet och dessutom snackar svenska.

Jag håller med om att det är ett väldigt bra sätt att komma åt hårddiskar som trilskas, i synnerhet om systemet inte vill ladda från dem, men de i övrigt fungerar och filsystemet är någotsånär intakt. Men som sagt, Puppy är enklare än Ubuntu när man kör från cd, eftersom man kan montera alla sorters skivor via en ikon på skrivbordet.

Det är möjligt att det är en lösning på problemet om det inte går att komma in i mappen, men först borde man kunna försöka från kommandoraden i Windows. Om man kan hitta mappen och växla till den som aktuell katalog och få en fillistning så borde det kunna gå att komma in med explorer också om man eventuellt döper om någon fil som trilskas. Det kan säkert göras med Puppy om man inte lyckas med Windows. I likhet med andra distros installerar Puppy ingenting i datorn, den bara kör ifrån minnet direkt när den väl har lästs in. Det går till och med att ta ur skivan när man har laddat den, och allting funkar ändå.

Men jag har blivit tillrättavisad här mer än en gång när jag har föreslagit att använda Linux för att lösa problem som uppstår i Windows; det är som om det inte är alldeles rumsrent att man ska använda ett annat operativsystem…

Bogey
2009-02-10 12:18
0

#8 Normalt så monteras hårddisken automatisk även i Ubuntu så det brukar inte vara nått problem. Har själv använt metoden flera gånger på trilskande WinDOS maskiner med framgång utan att behöva ta till kommandoprompten.

Men visst Exton Puppy funkar nog lika bra, liksom Knoppix-(Exton) live CD. Vill man absolut ha svenska så går det även bra att hämta svenska Ubuntu här som har svenska inställt som default.

Att jag valde att rekommendera Ubuntu var att det både är en Live-skiva som kan användas för att rädda data från trilskande WinDOS-maskiner och en väldigt bra Linuxdistribution för den som vill börja med Linux. Både att bara testköra från CD'n och om det faller i smaken, bara att klicka på Install-ikonen och följa anvisningarna så har man en fullt fungerande, virusfritt, Linuxsystem med internetanslutning, Office-paket och allt på mindre än 30min (om inte datorn är väldigt långsam då :-)

guraknugen
2009-02-10 18:50
0

Vad skiljer Exton-Puppy från vanliga Puppy?

För en fördel med Puppy, när det gäller liveskivor, är att hela operativet laddas in i internminnet, så i motsats till Ubuntu-live-skivan kommer Puppy att köra i full fart, när den väl är laddad till internminnet.

Har inte testat Puppy, men väl Pupeee (Puppy för Eee PC) och den var ruskigt snabb! Klicka på en mapp. Hinner du släppa knappen innan mappen är öppen? Då har du i så fall en otroligt långsam maskin… Tog ett tag innan jag fattade att det var enkelklick som gällde som standard. Undrade varför den alltid öppnade två likadana mappar… ha ha ha

Tyvärr var priset för snabbheten lite för högt för min högst personliga smak, nämligen att det hela var lite väl simpelt, men det spelar ju ingen roll om man bara ska rädda burken.

Men glöm inte att ta på bältet innan du kör Pupeee, för annars ramlar du av stolen.

Inkanyezi
2009-02-10 20:19
0

Exton Puppy är från början inställt på svenska, vilket kan underlätta en hel del när man inte är så haj på engelska och när man vill att den ska starta direkt med svenskt tangentbord. Annars är det detsamma.

Zpookey
2009-02-11 18:41
0

Tråden har kommit lite ur spår här va?
Ingen som har tips för trådskaparen?