Svara på offertförfrågan
Jag blir helt förbryllad av att det så ofta är kunden som får slita och tjata för att ens få en offert.
Jag har under sommaren och hösten försökt få offerter från bredbandsleverantörer för att få fiberlan i vår bostadsrättsförening. Telia svarade inte alls på mail. Bredbandsbolaget skickade en bra offert och bra information efter två mail. Riksnet svarade efter mycket tjat, men kunde inte leverera. Tele2 verkar inte ha tjänsten eller marknadsför den inte på sin hemsida.
Idag skickade jag ett mail till nya Ownit. Dom svarade inom 10 minuter på mail och bad om ytterligare information för att göra en offert.
När det är så svårt att ens få en offert tänker jag direkt att det kommer vara ännu svårare att få support och hjälp när väl fakturan är betald och dom inte behöver vara extra trevliga för att få nya kunder.
Tragiskt. Tragiskt. Varför är man inte mer intresserad av att få sälja sina produkter…
Mvh // Johan

Jäpp, så ska det inte vara. Du har mail.
Problemet i IT-branchen är att alla vill ha men ingen vill betala.
Att få fram en offert idag är nästan en omöjlighet eftersom att där är så många saker som spelar in.
Är det ett nybygge?
Finns där möjlighet att dra kablar i redan befintliga rör?
Var ska det knytas ihop?
Hur många meter kabel rör det sig om?
Mm, mm.
Det är mycket lättare att ringa till leverantören och be dom att komma och titta på plats först innan de gör en offert.
Det är lätt att man som leverantör slänger mail som inte har konkreta utstakningar på vad kunden ska ha,
Inte för sällan har man fått förfrågningar per mail som lyder typ:
Hej, vad kostar det att få fiber till mitt hus? Hälsningar xxxxx
De lämnar ingen adress så att man vet vilket område det rör sig om etc.
Redan där vet man att om man ger dom en offert så kommer de tycka att det är för dyrt eftersom att de tror att det är samma kostnad att få fiber till sitt hus som att få ADSL.
Och är det så att de tycker att det är för dyrt så tar de inte ens tid på sig att svara och säga att de inte är intresserade som tack för att man lagt ner tid för att räkna ut en kostnad.
Det kan tyckas nonchalant att inte svara på en offertförfrågan men om ett företag har häcken full med kunder som inte frågar om pris utan bara ringer och säger "vi ska ha fiber…fixa" så är det inte så intressant att lägga 5-10 timmars arbete på någon som kanske inte kommer att beställa….för undersökningstiden får man inte betalt för….och det är ändå minst 675:-/timma +moms
#1: Tack modmaker!
#2: Fast om man inte tänker svara på förfrågningar via mail tycker jag inte att man ska ha intresseanmälansformulär på sina hemsidor.
Om man får för dålig information kan man kräva detta vid offertförfrågan, vilket Bredbandsbolaget gjorde. Jag har uppgett rätt detaljerad information om adress, antal lägenheter, hur kabel-tv-kablage är draget, var det finns plats för switchar, att vi har sopnedkast som eventuellt går att använda och alla kontaktuppgifter till mig själv. Jag har dessutom tydligt ställt frågan om det är något mer de behöver veta för att kunna ge mig en offert. Jag har även var tydligt med att fråga efter pris för installation, pris för föreningen och pris för den boende.
Dessutom, om dom bemödat sig med att svara på mail eller ringa tillbaka så borde det vara ganska lätt att avgöra vem som är verkligt intresserad och vem som inte är det.
Tycker inte dina argument håller.
Mvh // Johan

3: Det ringer nån i morrn. Gör det inte det har du min mailadress + mobilnr.
Det är möjligt att du inte tycker att mina argument håller men faktum är att ytterst få gör sig besväret att skicka med så mycket info som du tycks ha gjort och jag förutsatte tyvärr att du inte skickat med tillräckligt med info….my bad…sorry.
Men där är verkligen för mycket att göra i internetbranchen idag…känns nästan som om att en ny IT-bubbla är på gång….vi får bara hoppas på att den inte spricker denna gången. :)
#5: Du sitter ju på "andra änden", så du vet säkert mer om vad som är vanligast.
Dom första jag hörde av mig till vad Bredbandsbolaget så där lärde jag mig en hel del om vad dom behövde veta. Deras kontaktformulär var också väldigt detaljerat, vilket nog hjälper. Det "skrämmer" nog bort flera som bara drömmer lite.
Jag kan tänka mig att det är lite som när folk ringer vår MS Office-support och ger felbeskrivningen "Excel är korkat"…
Mvh // Johan

#6 … eller "Internet funkar inte". Det är lika detaljerat som "min bil rör inte på sig".
Men Excel ÄR ju korkat =D
"Internet funkar inte" har man ju hört ett par gånger.
Men speciellt roligt är det när de ringer från sin IP-telefon när de felanmäler :)
Det tar ett tag innan de kommer på att det nog inte är internet som är problemet.

#8 eller när man får in dom i chatten: -"Mitt Internet funkar inte" - Nähäru?
Haha….den är också bra :)