Laptop
Hejsan, jag undrar om det finns någon kunnig om laptops och batterier. Om man har en laptop, som för det mesta bara står på en plats. Ska man då köra med batteriet isatt eller utan? samt för och nackdelar kanske? 
Jag vet inte om jag är mycket till hjälp. Det där med batteriet i eller ur när man mest kör stationärt med sin bärbara dator tvistar de lärde om.
Jag har i.a.f. en gammal Compaq jag skaffade 2003 och fast den mest står på samma ställe har jag inte orkat tjafsa med batteriet utan det har fått sitta i. Kör jag på batteri och inte kör alltför tunga apps så har jag fortfarande ca 3tim om batteriet är nyladdat. Så det battariet har klarat åren ganska bra ändå.
Jag rekommenderar att ha batteriet i.
Anledningen till detta är dels för att om strömmen skulle gå så är inte ditt arbete förlorat som det är med stationära datorer.
Visst…man kan ha batteribackup till en stationär dator också….men om du nu har en bärbar så har du ju den funktionen inbyggd om du låter batteriet sitta i. Ett batteri kan förlora livslängd om det bara ligger oanvänt också.
Okej, tackar tackar!
Tänkte just svara på denna, men fann att allt jag ville säga redan kan läsas i #2.
Vi hade strömavbrott här för några veckor sedan. Flera korta strömavbrott och till sist ett på flera timmar. Jag hade ju inga problem med min bärbara, men min fru som sitter vid en stationär sak (på grund av att hon behöver en snabbare dator) fick ju börja från början efter varje strömavbrott. Själv kunde jag i lugn och ro göra färdigt, spara och stänga ner och sedan ägna mig åt något annat tills strömförsörjningen kändes lite stabilare (dagen därpå i detta fall). När det långa strömavbrottet kom hade jag inte längre datorn på, men någon timme klarar den ju i alla fall.