Office 2007 problem
Vi använder en excelfil för att registrera offerter så att alla får ett unikt nr. Det fungerade bra med tidigare officeversioner. Eftersom flera säljare använder samma fil så kom ett meddelande upp vem som använde filen.
I 2007 verkar det som flera personer kan ändra i en fil samtidigt utan att en varning kommer upp. Så nu är det kaos i offertnr.
Finns det någonstans man kan ändra så att flera personer inte kan ändra i en excelfil samtidigt?

Sharepiont verkar vara en lösning. Men det känns som att använda en finlandsfärja för att ta sig över en vattenpöl.

Hur menar du? Man skriver väl inte offerter i Excel? Kanske det är kalkyler till offerter ni sparar där? Eller är det bara offertnumren ni sparar i den gemensamma Excel-filen? I så fall reserverar man en eller ett par positioner i offertnumret som id för säljarna, så blir det aldrig krock i numreringen.
Annars tänker jag att det enda säkra måste vara att hämta en kopia och jobba på den egna PCn så säljarna inte ska behöva sitta och vänta på varandra. Sedan sparar man på den gemensamma servern.
Återkom gärna med en närmare beskrivning av rutinen.
#1: Menar du alltså att det är omöjligt att lösa problemet med Sharepoint? För det lär ju vara ganska omöjligt att ta sig över en vattenpöl med en finlandsfärja. Den lär nog gå på grund där, och så sitter man där med hakan i visselpipan.

#2 Det är i princip bara offertnr och vilken säljare som sparas i Excelfilen. Det tar max 30 sek att öppna filen fylla i uppgifterna och spara den igen. Funktionen att inte två användare kan redigera filen samtidig har garanterat att alla offerter får ett unikt nr.
Men med Office 2007 kommer ingen varning. Jag kan inte begripa att det är borttaget. Det är ju grundläggande att flera personer inte ska kunna ändra i ett dokument samtidigt.
#3 :-)
Eller är det så att M$ vill tvinga in alla i Sharepoint.

Om du vill att flera personer ska jobba samtidigt i filen kan du dela ut den.
I Excel 2007 görs det undere fliken Granska och valet Dela arbetsbok.
Mvh // Johan

Det är det jag inte vill. De ska bara kunna öppna filen en person år gången.
Alla vill åt samma cell när de öppnar filen. Och de kommer aldrig fatta hur det fungerar med delad arbetsbok.
Jag förstår inte. Om du inte vill att folk ska komma åt filen samtidigt så är det ju precis det du redan har. Då visas dialogrutan att filen är låst för redigering.
Mvh // Johan

Nej den visas inte i Excel 2007, det är det som är problemet.
Den visas om man startar Excel 2003 eller tidigare.