Långsam router
Jag kopplade in min trådlösa FON-router. Det är inget problem att koppla upp sig mot nätet via den. Däremot får jag låga hastigheter. Senaste testet via Bredbandskollen gav en uppladdningshastighet på 0,80 Mbit/sekund och en hämthastighet på 0,73. Mitt Telia ADSL är 8 Mbit.
När jag är uppkopplad via min Netgear-router får jag betydligt högre hastigheter. Jag har bara delat ut 512 kbit till andra Foneros så det borde inte vara det som gör att det går så långsamt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka. Är det någon som har tips?

Har ingen erfarenhet av trådlöst..men netgearroutern är den bästa jag har haft iaf..betalar för 24Mb..men får ut runt 13Mb..hämthastighet som mest 1700kb..så jag ska väl inte klaga!
Hoppas du får tips o hjälp!
Port Forward kanske måste ställas in. Har för mig det kan ge lägre hastigheter om den inte ställs in, vet inte om den routern gör det automatiskt.

Var sitter Port Forward?
Har med router som är långsam.

Kolla in prestandan på routern åxå. Många routrar klarar inte höga hastigheter. I ditt fall borde den ivf klara mer än vad du får ut men som sagt routerns prestanda bestämmer hur mycket trafik den kan släppa igenom. Gäller särskilt WAN-LAN.
Luras inte av att det är en 108Mbit router för det säger bara trafiken LAN-LAN. Du är intresserad av WAN-LAN-WAN
Undrar hur jag hittar det. Det är FON:s eget märke på den, men det är säkert någon av de stora som har tillverkat den. Nu har hastigheten stigit lite. Jag kan få ut som mest uppemot 4 Mbit nedströms.

Såvitt jag förstår så är det La Fonera routers
jag brukar kolla på följande site för att jämföra olika routerar men hittar inga FON eller La Fonera där
Det finns en FON 2100 på länken som jag gav i #4
EDIT: Men nu läste jag efter jag skrev, du ville veta hastigheterna på den, sorry…
Så här står det om den: "IEEE 802.11b / 802.11g (up to 54 Mbps)".
#9 Jo men det anger bara maxhastigheten på WLAN-gränssnittet mellan dator och router. Det säger inget om anslutningshastigheten mot din operatör.
Hastigheten mot din opertör påverkas av väldigt många saker. (Jag förutsätter en ADSL-lösning här)
- Vilken hastighet på tjänsten du köpt
- Avståndet till telefonstationen
- Kvaliteén på ledningarna
- Ibland vädret om ledningarna är dåliga.
- Vilken ADSL-standard routern använder (ADSL(1), ADSL2, ADSL2+)
- Och naturligtvis processorn och interfacen i routern. Hur mycket den klarar av att routa.
EDIT: Ursäkta läste lite slarvigt. Om din Netgear orkade fylla 8'an från Telia så är det de 2 nedersta punkterna jag räknar upp som du får koncentrera dig på. Om även din Netgear hade problem att fyll 8'an riktigt fullt ut kan det vara så att ledningen är brusig och olika modem är olika duktiga på att hantera det trots att de använder samma standard.
#7 Problemet med FON är ju att det egentligen inte har någon egen router utan köper in en stor mängd från någon leverantör och konfar upp med FON-konf och sätter sitt eget märke på. Man kan alltid försöka gå på utseendet och se om det finns nått fabrikat som kör med samma typ av hölje.
Efter att ha ändrat kanal för routern, från automatisk till kanal 11, går det nu snabbare. Inte som med Netgear, men ändå betydligt bättre.