Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1370 ggr
Hawknestgrove
0

Ändra inställningarna i FF?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

guraknugen
0

Skriv about:config i adressfältet (funkar även i andra webbläsare, kanske inte i ALLA andra, men i några till i alla fall). Då kan du ändra hur många parametrar som helst plus ytterligare några.

Kaj
0

Funkar inte i IE. Men IE har ett UI för att ändra de mesta parameterarna vilket jag tycker är bättre.

Tycker det var jätte krångligt med FF att ändra t ex så att olika webplatser fick olika behörighetsinställningar typ som IE har med Internet Zones, Intranet Zones, tillförlitliga platser och ej tillförlitliga platser.
Fick aldrig till detta tillfredställande i FF så jag gav upp.

Hawknestgrove
0

Ja det blev jag inte klokare på…..

Zpookey
0

Förstår inte riktigt. Finns inte psykologi alls med i listan? Eller är det bara uppe i listan som den försvunnit…men längst ner finns den? I så fall kan du ju bara bocka i rutan bredvid Psykologi och sedan när Psykologi ändrats till "fetstil" så laddar du bara om sidan.

guraknugen
0

#2: Har du sett alla parametrar man kan ställa in i Firefox om man skriver about:config? Det GUI (antar jag att du menar, inte bara UI) som har med allt detta måste vara rätt maffigt…

Givetvis kan man ställa in de vanligaste sakerna i vanliga dialogrutor genom att klicka på inställningar i någon meny någonstans, men about:config ger tillgång till hundratals inställningar. Det beror lite på vad man har installerat i övrigt, men i min (visserligen Swiftweasel, men det är i princip samma sak) räknade jag till 34 sidor med 36 rader på varje sida, alltså lite drygt 1200 saker att ställa in. Var så god och gör en snygg dialogruta för inställning av allt detta grafiskt…

Det mesta där är ju rena detaljer, exempelvis hur backspacetangenten ska fungera (en parameter som för övrigt är annorlunda inställd i Linuxversionen än i Windowsversionen och ingen tycks veta varför…) och så vidare.

I de vanliga inställningarna fungerar det väl som i de flesta program. En dialogruta med ett antal flikar och ett antal inställningar i varje flik.

Testade about:config i Opera och fick då upp samma möjligheter, med den skillnaden att adressraden ändrades till opera:config. Dock var den uppdelad efter kategorier och var därmed lite mer överskådlig. Ungefär som ett enkelt trädsystem, man klickar för att expandera en kategori och kan där ställa in diverse parametrar. I Operas fall (kanske även Firefox, men jag använder mest Opera, så det vet jag lite mer om) verkar det som att opera:config (eller about:config, som sagt) är ungefär samma sak som de grafiska inställningarna, men lite mer detaljerad. För den som vill rota mer i smådetaljer, alltså. Sådanat som gemene man skiter fullständigt i, oftast.

Jag kan spontant se en fördel med att få upp inställningarna i en egen flik, som det då alltså blir i Firefox, Opera med flera, nämligen att man inte behöver göra färdigt alla inställningarar, utan man kan tillfälligt jobba vidare på andra sidor och bibehålla fliken för senare fortsättning. I de flesta program, när man är inne i inställningarna och pillar, lär man stänga dialogen först innan man jobbar vidare.

Hawknestgrove
0

Ja jag fattade ingenting. JAg har haft det så bra förut, aldrig behövt krångla md något.

guraknugen
0

#6: Man behöver aldrig krånga med något i vare sig Firefox eller Opera om man inte vill. Om allt fungerar som du vill, ändra inget.

Själv har jag ju en egen vilja som sällan stämmer överrens med den vilja som besitts av de som skriver programvara, så jag uppskattar att jag kan ställa in så mycket som möjligt. Därmed inte sagt att jag verkligen kommer att ändra på precis allting…

Men det som förvånade mig mest var att du skrev ”jag fattade ingenting”. Någonting måste du väl ha fattat? Jag kan då inte se någonting som skulle vara särskilt svårgripbart, men alla har vi ju olika preferenser. I mina öron lät det i alla fall mer som att du inte ville fatta. Den som vill förstå brukar ju i allmänhet ställa frågor om de bitar som befanns vara mest svårgripbara.

Men det kanske är jag som inte fattar, det verkar mer logiskt.

Hawknestgrove
0

JA fattar inte mycket, parameterar och sånt har jag aldrig behövt bry mig om. Frågan är, ska jag ta och avinstallera FF och installera om den igen? och när det dök upp en varningsida när jag skrev about config, då blev jag rädd. ännu räddare belv jag när jag fick se all konstig info på sidan……

Hawknestgrove
0

HAr alltid fått bra hjälp här inne förut, Ok, jag är väldans dum på datorer, så jag behöver hjälp på en nivå som passar en femåring.

Zpookey
0

Till vilken nytta gör det att ha möjligheten att ändra hundratals parametrar om man inte vet vad parametrarna betyder eller aldrig ens sett dom innan? Och det är faktiskt inte så svårt att förstå att någon kanske inte fattar det som kommer upp i about:config…. Det är långt ifrån logiskt om man inte har gått in på djupet i FF…något som 99 användare av 100 aldrig har.
Och om du nu vill anmärka på om man skriver GUI och UI så kanske du borde kollat upp skillnaden innan. Så som du skriver det så tolkar man det som att om det hade funnits ett GUI som hade med allt som about:config har så borde det varit stort… Är det stort på FF? För about:config är ju ett GUI….inte ett UI.
UI är en kommandotolk där man skriver in kommandolrader.

Hawknestgrove
0

Tack Zpookey, du förstår mitt dilemma. Allt detta kunde lika gänra vara kinesiska för mig. Ändå, så får jag många gånger hjälpa andra med datorer, som inte är så duktiga heller, jag har bara lite längre vana.

Frågan är, ska jag kasta ut FF och ominstallera det?  KAn det vara samma sak som spökar i mitt Microsoft Outlook, för en jag maliar får bara frågetecken i stället6 för å, ä och ö

guraknugen
0

#10: Antar att det var min (#5) du hänvisade till och inte #6, som du skrev.

Jag ser det inte som att jag anmärkte på något. Skrev att jag antar att han menade GUI och inte UI, för det kändes som att det var det han pratade om. Fortfarande var det bara ett antagande, som alltså kan ha varit fel likaväl som rätt. Eftersom han inte själv kommenterat detta vet jag fortfarande inte.

Det mesta går ju att tolka, och vad jag trodde han menade, var någon form av dialogruta där man bockar i saker, klickar på knappar och så vidare, snarare än ändrar ett värde från ett kryptiskt värde till ett annat, exempelvis browser.backspace_action som kan vara 0 eller 1, men man måste ju veta vad 0 och 1 betyder.

Jag menade bara att jag mycket väl kan förstå och acceptera om Firefox-utvecklarna inte har som prioritet 1 att göra ett lättanvänt GUI för att fippla med 1200 parametrar. De som vill ändra dem är förmodligen ändå den typen av människor (i många fall) som är tillräckligt intresserade för att den hårda vägen ta reda på hur det går till. Därmed inget ont sagt om den andra kategorin av mänskligheten.

Jag uppskattar att möjligheten finns och om den är svårbegriplig tycker jag det är ganska bra att möjligheten är lite undangömd bakom ett halvkryptisk about:config… Vill jag ändra så kan jag, vill jag inte så slipper jag. Den som vill veta kan få reda på hur man gör och den som inte bryr sig slipper att se det och slipper samtidigt att fundera på vad det är… tills den dag då folk börjar prata om det i en tråd på iFokus…

#0: Har du fortfarande problem med att Psykologi inte är med i ”Mina sajter”?

Jag tog just en titt i mina webbläsare, Opera 9.63, Swiftweasel 3.0.3 och Firefox 3.0.6 och i alla tre fanns Psykologi med bland Mina sajter. Har tyvärr ingen aning om huruvida dina problem kan ha med någon inställning att göra. Du har ju tydligen senaste versionen av Firefox men det har ju jag med, eller kör du någon betavariant till nästa släpp?

Är det BARA psykologi som saknas eller saknas var och varannan kategori?

Hade det varit jag, och om jag ville ha just Firefox, så hade jag nog börjat med att avinstallera Firefox för att sedan installera en version som jag vet fungerade innan, sedan provkört den. OM det hade fungerat då, hade jag uppdaterat till senaste versionen och åter igen provkört. Fungerar det inte nu, så måste det ju ha med uppdateringen att göra och då hade jag nog börjat om från början igen och installerat den äldre versionen och väntat till nästa version med att testa igen.

Men felet du har tycker jag verkar väldigt märkligt. Det kan inte vara så att den finns där men att du bara inte ser den…? Ser du om någon kategori finns med två gånger i följd? Då kan det vara något med att ditt grafikkort inte riktigt hänger med, eller att dess drivrutin inte är helt optimal, men spontant tycker jag nog ändå inte att samma kategori borde försvinna varje gång om det är på det viset.

guraknugen
0

11: Om det bara är EN som får frågetecken och det blir rätt för alla andra, ligger felet troligen hos den som får frågetecken.

Har inte en susning om hur Outlook fungerar, men jag hade försökt kontrollera vilken teckenkodning den använder. Borde väl förmodligen vara UTF-8, men oavsett vilken det är kan det vara bra att veta. Då kan man ju fråga mottagaren vilken han eller hon har och se om det är samma som du har, i felsökningssyfte alltså.

Exempel på andra tecken kodningar kan vara ISO-8859-1 och Windows-1252. Dessa två är ganska kompatibla med varandra, men inte helt och båda tillhör väl mer eller mindre det förgångna, förhoppningsvis, även om många fortfarande använder dem.

Hawknestgrove
0

Ok, tack. Vilken kodning bör man använda då? JA tydligen så är det bara den so får fel och när mailen kommer i retur till mig så ser jag frågetecknen. MEn jag ska ta svaret och kopiera över till Honom!

Nu kör jag med västeuropeiska ISO nu på kodningen.

PSYKOLOGI syns, när jag skriver här inne i inlägget. MEn går jag till första sidan av en sajt, så är det borta……

guraknugen
0

Den här webbplatsen har över huvud taget några lustiga små fasoner för sig, har jag märkt, som jag inte sett på andra ställen. Fast just idag upptäckte jag en märklig sak på ett annat forum, så inget är väl perfekt.

Vilken kodning man bör använda är ju kanske en klurig fråga… Själv använder jag ju UTF-8 och det är väl det som är framtiden, tills något annat tar över. Frågan är bara om alla är redo för UTF-8 redan nu. Det verkar inte alltid så.

Men om det bara blir fel till en person, så kolla vad den personen använder. Det känns ju som att det är där ändringen ska ske, men det beror ju på…

Sedan är jag inte riktigt säker på om det skulle hjälpa heller. Det kanske kan vara någon annanstans det strular. Epost går ju inte direkt från dig till den du skickar till, utan den kan ju fara omkring lite överallt över hela världen innan den når sitt mål, även om du skickar epost till grannen. Det KAN ju hända att det går fel någonstans på vägen mellan dig och mottagaren och då blir det ju svårt att felsöka, kanske.

Du kan ju, i felsökningssyfte, skicka lite epost, samma meddelande i några olika teckenkodningar, och så kan mottagaren meddela dig vilket som såg bra ut. Även den längsta resan börjar ju med ett steg, som kineserna säger.

Hawknestgrove
0

Psykologi är tillbaka i moinlista. Fattar inget men jag säger ja tack och amen

Hawknestgrove
0

Kollade nu, kör UTF-8  på Firefoxen jag med….

guraknugen
0

13: Jisses, jag särskrev ”teckenkodningar” i sista stycket! Måste fått totalt hjärnsläpp…

Okej, som jag ser det så är det bara att säga till den som fick konstiga tecken att ändra till UTF-8. Annars är det bara för den personen att skylla sig själv. ISO-8859-1 respektive Windows-1252 hör till forntiden om man frågar mig.