Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 4479 ggr
[aspie]
0

Vilken webbläsare ska jag ladda hem?

Vet inte om jag lagt min fråga rätt, men då får ni flytta på den Skäms

Jag har IE som webbläsare, men måste nog skaffa en till eftersom det låser sig då jag är inne på iFokus.

Vilken webbläsare rekommenderar ni för mig att använda? Jag är livrädd att allt ska börja krångla med min dator. Har råkat ut för det förr tyvärr.

AndreasS
0

Jag föreslår Firefox och den är gratis och kan hämtas här.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

pentsium
0

Kan också rekommendera Firefox.

Bogey
0

Kör bara Firefox. IE använder jag nästan aldrig.

johan
0

Tycker det är i princip samma sak, så till stor del handlar det om vilket gränssnitt/utseende man gillar bäst.

Personligen gillar jag IE och Chrome bäst. Firefox tycker jag är ful och klumpig, men kan inte leva utan tillägget Firebug.

Till Firebug och IE finns mängder av tillägg att installera, vilket inte finns till Safari och Chrome (än).

Mvh // Johan

[aspie]
0

Tack för alla tips! Jag har haft firefox förr men om jag inte minns fel så började min dator strula efter installtionen Rynkar på näsan 

Johan, Du skriver:

"Till Firebug och IE finns mängder av tillägg att installera"

Menar du firebug finns i firefox?

Har du fler än två webbläsare på din dator?

johan
0

Till "firefox" ska det givetvis stå. Men Firebug är ett oslagbart verktyg för webbutvecklare. Det finns liknande varianter till IE, Safari och Chrome, men inget som är i närheten lika bra som Firebug.

Ja, jag har fyra webbläsare installerade. IE8 använder jag när jag bara surfar som vanligt. Firefox använder jag mest när jag utvecklare webbsidor som iFokus. Chrome har jag använt väldigt mycket innan IE8 blev tillräckligt bra för att börja använda. Safari har jag för att testa att iFokus ser bra ut även där.

Den enda webbläsaren jag inte har installerad är Opera. Vet inte varför. Har aldrig gillat den och det är så få som använder den att jag inte riktigt orkar by mig om att testa i den.

Mvh // Johan

[aspie]
0

Johan!

Jag som inte är något datageni precis, vad skulle du rekommendera mig att ladda hem då? så lite avacerat som möjligt alltså Skäms

SwedenZoo
0

Prova Google Chrome. Funkar bättre än Internet Explorer på iFokus .

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

[aspie]
0

#8 hur hittar jag en sida för att ladda hem den, om ja bestämmer mig för den

SwedenZoo
0

http://www.google.com/chrome , där hämtar du programmet gratis. Väldigt bra!

[aspie]
0

Tusen tack! Ska kolla och fundera Glad

pentsium
0

Johan, en anledning att testa Opera är att det är den enda? webläsaren idag som får 100% i Acid3 testet.

fotokrafs
0

Själv använder jag Opera (9.6).  
Har även firefox men känner mig lite handikappad där, antagligen eftersom jag vant mig vid hur Opera och dess funktioner funkar.

SwedenZoo
0

Opera är också ett gratis program eller?

SwedenZoo
0

Laddade hem opera och fick en trojansk häst, tur att jag tidigare idag installerat virus skydd!

[aspie]
0

Oooops! det låter inget vidare Förvånad Då passar jag mig för opera

SwedenZoo
0

Var lite skeptisk till Opera, men provade, och då händer detta,,,,,,Gråter

Ännu en gång tur att den snabbt raderades!

Niklas
0

Jag föreslår Google Chrome Portable eller Firefox Portable. Dem kan du installera på exempelvis ett USB-minne och använda utan att de påverkar datorn i övrigt. Vill du avinstallera dem är det bara att radera katalogen där de ligger. De lämnar inga programsnuttar eller inställningar någon annanstans.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[aspie]
0

#18 Tack Niklas! Du är en klippa Glad

fotokrafs
0

#15 Kanske var falskt alarm. Har själv använt Opera i knappt 4 år och inte råkat ut för något vid download.

Chrome skulle jag vilja testa, tror dock inte att det finns till linux än.

guraknugen
0

#6: Är det därför stavningskontrollen inte fungerar i Opera när jag skriver inlägg här? Den fungerar nämligen i i stort sett alla andra forum jag någonsin skrivit i.

guraknugen
0

#0: Svaret på frågan är busenkelt: Prova varenda webbläsare du kan hitta och känn efter vilken du gillar bäst och välj sedan den. Svårare än så är det inte.

Så slipper du lyssna på andras rekommendationer som bara grundar sig på hur DE anänder en webbläsare, inte vad DU har för behov. Bara för att Opera är den enda webläsare jag kan leva med, betyder inte det att inte du hellre använder Maxthon (som jag för övrigt inte ens testat).

Men om man nu ska rekommendera något, så varför inte att rekommendera att ta en titt på en liten lista med webbläsare? Beta av dem en och en och hitta den webbläsare som just DU tycker sopar mattan med de övriga.

guraknugen
0

#15: Var det ditt antivirusprogram som sa till dig att du fått en trojansk häst?

I så fall vilket antivirusprogram?

Laddade du ner programmet från operas egen hemsida?

Varför jag frågar är att det då och då, eller ganska ofta känns det som, florerar misstankar om att diverse olika program bär på virus av olika slag, men oftast visar det sig att undermåliga antivirusprogram av någon anledning bara fått för sig att det är så. Jag tror inte sannolikheten är särskilt stor att det skulle vara ett virus i något du laddar ner från Operas hemsida, oavsett vad ditt antivirusprogram säger.

Om du uppdaterar ditt antivirusprogram om några dagar och försöker samma sak igen är det troligt att du inte får någon virusvarning.

Lite tråkigt att det är på det viset, för det sänker ju antivirusprogrammens trovärdighet. Omprogrammet inte säger något kan man ändå ha fått ett virus och om programmet varnar är det inte säkert att man fått ett virus…

Skönt att inte ha något antivirusprogram, tycker jag.

#14: Opera är gratis med inte ”fritt”, eller vad man ska kalla det. Man har bland annat ingen insyn i källkoden, således ej Open Source. Opera är ett norskt företag som, likt alla andra företag, vill tjäna pengar, vilket de kanske inte gör på själva webbläsaren dock.

johan
0

#12: Ointressant eftersom alla webbutvecklare testat mest i Firefox, Safari och IE, så det är ingen garanti för att det ser bättre ut med ACID3-stöd. Snarare tvärtom.

Men det hedrar Opera-teamet att dom lägger energi på att ha så bra stöd för standards!!!

Mvh // Johan

guraknugen
0

#24: Som jag ser det (jag vet, ingen bryr sig, men jag babblar väl på ändå, så ser det mer ut i text), är det rätt korkat av ”alla” webbutvecklare att arbeta på det sättet. Det borde bara finnas ett enda sätt att jobba: Håll er till den jävla standard som trots allt finns, så slipper ni att fjanta er med en massa olika webbläsare. Skulle det, trots 100% användande av dokumenterade standarder, skita sig en en viss webbläsare, så är det den webbläsarens fel. Åtgärd: Felanmälan (skrivs och skickas av den användare som upptäckte felet) till den webbläsarens utvecklare och sedan är bollen deras. Det ska inte vara webbutvecklares problem att det finns korkade webbläsare på marknanden. OM alla anpassar sig till dem, så lär ju inte de ha något intresse av att anpassa sina webbläsare till standarden heller, och då lär vi ju aldrig få en fungerande standard.

Så följ bara standarder och skit i hur det kommer att se ut i alla webbläsare. Det vorde ju bli effektivare också, att slippa testa med mer än en webbläsare. Testa i någon av de läsare som bäst följer standarden och dubbelkolla med någon verifieringstjänst eller liknande. Mer ska man inte behöva göra. Framför allt ska man absolut inte behöva fjanta sig med idiotwebbläsare som aldrig varit i närheten av en standard.

Så där, nu blev det nog lagom mycket med text… Nu kan ni vakna igen.

[aspie]
0

#22 Intressant tips Skrattande Låter rätt vettigt tycker jag som inte kan så mycket i ämnet Flört

ANNIA
0

Jag har själv tre webläsare installerade. Opera, IE och Firefox alla tre senaste versionen. Och jag fördrar opera framför dom andra.

För min del så arbetar opera snabbare med att ladda fram sidor. Oavsett vart jag är på nätet. Om det börjar sega (även det oavsett på nätet) så ser jag i listen vad den söker efter. Står den och söker efter nån reklam bara trycka till snabbt på stopp så börjar den ladda fram resten.

Sen har jag större fönster i opera än i firefox. Firefox har fyra rader upptill opera tre. Går säkert att ändra i firefoxen bara jag som inte kikat efter vart.

Och till skillnad mot firefox så behöver jag inte hålla på med en massa tillägg (adons eller vad dom heter). Annars så är väl opera och firefox ungerfär likvärdiga att surfa med.

Krycke
0

Till Firefox kan man lägga till addonet "NoScript" vilket effektivt förhindrar att onödigt trams som reklam laddas på sidor(=snabbare) man surfar på och man slipper att elaka koder körs från websidor man besöker(=mindre trojaner+virus).

AdblockPlus till Firefox har en liknande funktion.

ANNIA
0

Krycke om du tänkte på det jag skrev. Så jag har no script och adblock plus installerad på min firefox, men opera är i alla fall snabbare och det fast opera inte tar bort riktigt all reklam.

Och det har hänt att opera har varnat när jag varit på väg att gå in på sidor som kan vara skadliga på nåt vis.

Sen en sak som jag kom på i efterhand som opera har som jag inte vet om ff har. Man kan även blockera enskilda irriterande avatarer om man vill det, så det bara blir tomt i den rutan.

Men detta gäller min dator och inte säkert att det gäller så för alla. Opera är inte perfekt men av dom tre jag har så är det den jag föredrar.

[aspie]
0

Hmmm, mycket att fundera på märker jag Förvånad

Hur är det då med hur mkt plats de tar på HD??

Niklas
0

Firefox Portable tar 27-77 megabyte beroende på vad du väljer.

[aspie]
0

#31 men tar den mindre eller större plats än övriga? Jag har nte så jätte stort utrymme tyvärrRynkar på näsan

SwedenZoo
0

#32 Vad har du för dator och hårddisk?

Niklas
0

#32: GoogleChrome Portable tar 8,7 megabyte som minst. Jag tror inte att du kommer undan så mycket lättare än så.

guraknugen
0

#26: Du fick ju i alla fall en lista på webbläsare. Bara att börja uppifrån och vandra neråt… Tungan ute

guraknugen
0

#27: Till Firefox försvar, trots att jag också gillar Opera bättre:

I Firefox kan du ta bort alla verktygsrader om du vill. Dessutom kan du, i motsats till Opera, lägga knappar och annat på menyraden! Det innebär att du kan lägga hela rasket på en enda rad! Om du inte vill ha för mycket grejer förstås. Så i Opera har jag nu tre rader (meny+flikar+aktuell fliks navigeringsrad) medan jag i Firefox bara har två (meny och navigering i samma rad + flikar).

I båda webbläsarna kan man förstås använda olika skal och givetvis föredrar jag utrymmessnåla skal. I Opera använder jag Breeze Simplified som ger mycket utrymme åt webbsidorna.

I Firefox kommer jag inte ihåg vilket skal jag använder, men jag valde ett av de utrymmessnålaste jag kunde hitta där också.

[aspie]
0

#35 Den listan blev jag glad över Flört TACK! Skrattande

guraknugen
0

#28: Finns i Opera som standard, kanske dock i en något enklare version. Lätt att koppla på och av (F12 - bocka i och ur vad du vill ska laddas och inte laddas).

Dessutom en väldigt smidig (jämfört med de Firefox-pluggar jag sett) reklamblockerare.

[aspie]
0

Hmmm, det låter som om det lutar åt firefox i varje fall, då de flesta jag pratat med rekommenderar denObestämd

guraknugen
0

Det utrymme som krävs för Opera för Windows, enligt Operas hemsida, verkar vara 20 MB. Man rekommenderar dock 50 MB.

En av poängerna med Opera var ju förr att det tog liten plats, men sedan dess har ju Opera växt ganska mycket så numera är det väl inte ett av de starkaste argumenten att välja just Opera. Men 20 MB är ju mindre än 27 ( se #31) i alla fall…

[aspie]
0

Nu har jag så många förslag att det snurrar i huudet. Alltså mer än vanligt då menar jag Tungan ute

Tusen tack alla som gett mig fina råd och tips Glad

guraknugen
0

Det är ju inget som hindrar att du har flera webbläsare installerade samtidigt. Det är väl bra att lyssna på folks erfarenheter, men man kan ju göra det samtidigt som man testar något annat. Själv använder jag Opera och Firefox (egentligen Swiftweasel, men det är i princip samma sak) samtidigt ibland och det funkar klockrent.

Förresten, en sak som jag märkt med Firefox (kanske bara är så på just mitt system i och för sig), är att om man kollar på något på Youtube och vill ha helskärm, så kraschar den… Det händer inte i Opera. Lite märkligt eftersom den använder sig av samma Flash-plugin som Opera. Det är väl jag som fipplat för mycket med något; jag är en riktig fippelnisse ibland. Det är kanske därför jag inte kan ha Windows utan att tvingas installera om det varje månad eller så)…

[aspie]
0

Ja, som sagt! jag får väl ta och prova mig fram.

Det går ju att avinstallera om det är helt åt skogenFlört

utan problem hoppas jag Obestämd

guraknugen
0

#43: Det borde inte vara något problem, nej. Men vi har ju gamle Murphy som ligger i bakgrunden och spökar ibland och då vet man inte…

Men allvarligt, det borde inte vara några problem.

Niklas
0

#43: Använder du något av mina alternativ behöver du bara radera katalogen där du installerade webbläsaren. De lägger inget någon annanstans.

Oscar
0

Största fördelen med Opera är att man kan surfa i äkta helskärmsläge. Inte som andra läsare där man fortfarande har kvar adressrader och liknande.

guraknugen
0

#46: Har inte tänkt på detta, men testade just detta i Swiftweasel (Firefox optimerad för Linux, kommer att kalla den Firefox från och med nu för enkelhetens skull) och Opera. Nog tyckte jag att det blev äkta helskärm även i Firefox. Enda skillnaden som jag märkte, var att flikraden verkar vara dynamis i Firefox, det vill säga om jag drar muspekaren högst upp på skärmen så glider flikraden ner och blir synlig. Så icke i Opera. Å andra sidan är ju inte F11-tangenten långt borta i något av fallen, så det spelar kanske ingen större roll.

Nu kanske det har betydelse att jag tagit bort alla verktygsfält i Firefox. Har bara menyraden kvar som jag kompletterat med lite knappar och fält (vilket är omöjligt i Opera).

Oscar
0

Ja FF har blivit bättre men jag ser fortfarande menyraden när den är uppe, men visst, det är petigt. I Opera syns den inte alls.

guraknugen
0

#48: Det går tydligen att ändra på, för jag ser den som sagt inte, förrän jag drar dit med muspekaren, då glider den fram.

Fast i och för sig, i Firefox ser man en LITEN DEL av menyraden, några pixlar hög, i Opera absolut inget alls av något annat än själva webbsidan.

Beror lite på hur petig man är, med andra ord. En del kanske stör sig på det, andra förmodligen inte. Plus det vanliga ”tycke och smak” som alltid spelar in.

[aspie]
0

Jag har precis installerat ff och OJ så mycket snabbare och smidigare det funkar nuFörvånad

Vad jag inte hittar för att kunna stänga av rörliga, och ljud annonser.

Fick detta tipset men kan inte hitta nåt som heter såRynkar på näsan

Till Firefox finns det några användbara Add-Ons för att slippa sådant:

• Adblock Plus
  • Flashblock
  • NoScript
  • Stop Autoplay
guraknugen
0

#50: Gå till denna sida för installation av tillägg. I sökfältet kan du skriva exempelvis ”adblock” och du får då upp allt som heter något med ”adblock”. Själv hittade jag ”Adblock plus” på det sättet alldeles nyss. Har inte testat att söka på de övriga du nämnde, men det går säkert bra.

[aspie]
0

Jag fick det nyss fixat och ingen är gladare än jag Gladtror jagObestämd