Säkerhetskopiering
Försöker att göra en total säkerhetskopia.
Hårddisken i datorn har 80 Gig och den externa hårddisken, vilken jag lägger säkerhetskopian på, har ca 230 Gig ledigt.
Men i slutet av säkerhetskopieringen får jag besked att det inte finns tillräckligt med utrymme (!) för att fullfölja proceduren.
Hur kan det komma sej? Det finns det ju. Vad felar?
Finns det något annat alternativ att välja än att gå via XP's egen säkerhetskopiering för att verkligen få med allt som behövs för att återställa vid behov?
Är det inte så illa att Windows först skapar backupen på den egna disken innan den kopierar över den till backup-disken? Det betyder i så fall att du måste ha tillräckligt med plats på disken som tas backup på så att säkerhetskopian ryms där tills det är dags att föra över den till din backup-disk.
MS har mycket såna hyss för sig. Ska man t.ex. ta ner en iso-fil m.h.a. IE så måste man ha ledigt utrymme som är dubbelt så stort som filen du tar ner. Detta för att IE först laddar ner till en temp-fil och inte förrän hela filen är nere kopierar in den i den katalog som du valt för nedladdningen.
Skulle misstänka att backprogrammet gör på nått liknande sätt.
Nått annat alternativ vore väl att hitta ett backupprogram som skriver direkt till önskat media utan omvägen via en temporärfil.
Jag har aldrig själv provat det här programmet men det är gratis och kanske värt ett försök http://www.goodsync.com

Förmodligen är det så att den externa disken är formatterad med filsystemet FAT32 som bara hanterar filer som är mindre än 4GB.
Gå in i egenskaperna på disken så står det vilket filsystem den har.
Om det är så att den är formatterad i FAT32 så kan du öppna kommandotolken och skriva "CONVERT X: /FS:NTFS" utan citattecken och byt ut "X" mot den enhetsbokstaven som disken du ska konvertera har.
Vilka proffstips jag fick, tack så väldigt mycket! Misstänker det kan vara som Bogey skrev, att utrymmet inte räcker till. Jag har ju så lite kvar på hårddisken i datorn. Programmet Goodsync verkar ok, ska spara det till framtiden. Fick det nu dock att fungera med kommandotolksändringen! Tack båda två!