Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2229 ggr
johan
0

Windows 7 fixar .mov-filer utan QuickTime

Äntligen. Jag säger bara ÄNTLIGEN! Windows 7 kommer ha inbyggt stöd för QuickTime-formatet .mov. Det betyder att du kan spela upp trailers från Apple utan att installera jobbiga QuickTime, du kan titta på nedladdade filmer i mov-format.

Men den kanske bästa fördelen av alla med detta är att Windows Movie Maker kan redigera filmer från videokameror och mobiltelefoner mycket bättre.

Hurra!

Mvh // Johan

charlie
0

Har inte nastan alla datorer quicktime redan installerat iom att det ar integrerat med iTunes?

---

AktieTrader
0

Johan jag säger som du, ÄNTLIGEN!

#1 Varför skulle det vara så spritt? Lånt ifrån alla har en ipod.

charlie
0

Typ 85% av alla MP3 spelare ar iPods. Och med tanke pa att det numera finns fler Mp3 spelare an datorer. Sa torde matematiken vara ganska sa enkel.

---

charlie
0

Sorry det ska vara 92% marknadsandel.

---

johan
0

Det går att installera iTunes utan QuickTime. Sedan så hjälper det inte att ha QuickTime installerat för att kunna se filmer i WMP eller redigera filmer i Movie Maker.

Och varför QuickTime kräver administratörsrättigheter för att spela upp HD-filmer från Apples trailersida förstår jag inte.

Jag hatar QuickTime passionerat. Jag har kommit så långt att jag faktiskt gillar både iTunes och Safari, men QuickTime känns näst intill som Real Player. Varför ska en codec för det första behöva vara ett helt eget program? Varför ska det lägga sig i systemtrayen och vara laddat från start? Och varför ska man ha en betalversion för att få se film i filmskärmsläge. Nej. QuickTime suger.

Mvh // Johan

charlie
0

.. inte om man har mac ;)

---

johan
0

Nej, det är väl det instängda Apple tänker. :) Det måste vara det som är definitionen på nag-ware.

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Min enkla mattematik är den här:

Drygt 1 miljard datorer i värlen 2008 länk

Totalt sålda ipod sedan start (2001) 173 miljoner (sep 08) länk

Alla ipod lever inte längre. Så jag tror att det går 1 ipod på 7 datorer (ca 15%). Alltså borde inte itunes vara så vanligt på persondatorer.

guraknugen
0

Jag har spelat MOV-filer i denna burken utan quicktime. Har varken OS X eller Windows, och QuickTIme finns väl inte till något annat?. Kommer inte ihåg hur, och jag orkar inte leta upp någon MOV-fil just nu heller, men VLC klarar ju MOV-filer.

Nåja, spelar roll… kommer inte ihåg när jag hade behov av att se MOV-filer senast… det var väl något klipp på Koenigseggs hemsida tror jag och det var ju några år sedan man var där och fjantade sig.

johan
0

Det finns en bra codec som heter QuickTime Alternative som fixar att spela upp det i WMP. Men fortfarande inget som hjälper för Movie Maker.

Mvh // Johan