Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 758 ggr
johan86an
0

Routern funkar inte tillsammans med bitcommet!

har problem när ajg skall ladda ned de står att något spärrar när jag kopplar bort routern så funkar de igen någon med tips?

Bogey
0

Du kanske behöver ställa in brandväggen/routern att göra sk. port forwarding på de tcp-portar som bit-torrent använder.

Det brukar vara port 6881-6889

Du skriver inte vilken router du har men i min SpeedTouch heter funktionen som hanterar port forwarding "Spel & Programdelning" men det borde stå nått om det i hjälpen för din router.

johan86an
0

skall se vad jag hittar har en d-link 604 funkar bra men nu i år har den klabbat lite haft den aett tag så…skalls e om jag kan hitta iaf…

pentsium
0

Du gör så här

johan86an
0

sista stegert man skall ta i den du skickade till mig är ju skit svårt ju tror du att du kan beskriva för mig hur jag skall göra där? #3

pentsium
0

Fyll i:

Name: Bitcomet (eller vadsomhelst annat)
Private IP: 192.168.0.xxx (din egen dators ipadress, du ser den i statusen för din nätverksanslutning)
Protocol Type: TCP
Public Port: (skriver du den port som BitComet använder)
Private Port: (samma som Public Port)
Schedule: Always

När du har fyllt i det på sidan så får du en ny bild där du ser exakt hur du ska fylla i det på routern.

Sedan kan det eventuellt vara så att du måste resarvera en ipadress till din dator i routern så att du alltid får samma, lite beroende på routern.

Om du inte har någon annan dator eller enhet i nätverket så behövs det inte.

johan86an
0

har fått rätt på de nu tacvk skall du ha! de som levererar till mig de kan inte se elelr säga något väl? egentligen kan de kvitta men bra att veta ju!

pentsium
0

Det som har hänt nu är att du har öppnat en port i routern som pekar till din dator, så nu kan andra som laddar från samma torrents även tanka från dig vilket gör att du får fler som ansluter till dig och du får högre hastighet på dina nerladdningar.

En sak som du också ska göra för att få optimal hastighet är att begränsa uppladdningshastigheten i BitComet till ca 80% av din bandbredd utåt.

Det är för att små paket med info om vilka bitar du redan har har laddat ner ska få plats att kunna gå ut i svärmen.

johan86an
0

de har fungerat ett tag nu men nu nsyss såg jag att den upptäckt samma fel igen:S skall man behöva göra om de?

pentsium
0

Förmodligen så har din dator fått en annan ipadress av routern och då fungerar inte porten eftersom att den är kopplad till din gamla ipadress.

För att lösa det brukar det finnas en inställning i routern som resarverar en ipadress till din dator så att den alltid får samma ipadress. Om det inte finns så får du göra om samma sak igen fast med din nya ipadress.

Zpookey
0

Inte för att vara sån….men hade det inte varit bättre att kanske ta lite tid till att lära sig hur en router eller hur nätverk fungerar innan man börjar fildela? Om man lär sig hur det fungerar så minimerar man risken för problem som kan uppstå. Att man delar ut för mycket av sin hårddisk. Att man får virus etc. Bara ett tips. Är lite förvånad över att man inte tar allvarligare på att lära sig sådant. Man kör ju oftast inte bil utan att ta körlektioner först eller hur? Man kan ställa till ordentligt med skada även på internet utan att veta om att man gör det.