Problem med laptop
Jag har fått vissa problem med min laptop. Datorn startar men skärmen är svart och det syns inte ingenting på den.
Går det att koppla in en extern skärm eller vad ska man göra?
Har alla bilder säkerhetskopierade, tur nog men vill ändå komma åt datorn.
Du äger inte en HP laptop ?? Hade samma problem med en HP för inte alls länge sen. Det var fel på moderkortet och var tvungen att lämna in den på lagning.(Var tydligen ett vanligt problem) Men har du uttag för att koppla in en extra skärm så ska det funka.
Äger inte en HP tyvärr utan en Fujiutsi Siemens. Provade att koppla in en extern skärm men datorn reagerade inte och inte heller den inkopplade skärmen..
Kan säkert finnas flera möjliga orsaker, men jag hade ju misstänkt grafikkortet eller dess drivrutin.
Får du inte upp någonting över huvud taget, ens innan ditt operativsystem har börjat laddas? I så fall BÖR det väl vara ett hårdvarufel. Eftersom inte den externa skärmen heller får någon bild kan jag inte komma på något annat än att just grafikkortet gett upp. Eller kanske lossnat från sin plats? Eller glappar.
Om det är så, så är det ingen fara med innehållet på din hårddisk. När problemet är åtgärdat, bör den vara intakt.
Om problemet löses genom att du köper en ny dator, finns det alltid en mängd olika sätt att koppla in din gamla hårddisk på en annan dator (din nya exempelvis) och rädda dina personliga filer på det sättet. Sätten är många, men det enklaste är nog att montera hårddisken i en fungerande dator och bara kopiera över skiten tillexempelvis en USB-hårddisk. Om inte det är möjligt, gör man lämpligen tvärt om: Monterar den gamla hårddisken i ett USB-hårddisklåda som man kopplar in och kopierar sedan filerna till den interna hårddisken.
Bara fantasin sätter gränserna…

Jag föreslår att den måste nog tyvärr lämnas in. Har du garanti kvar så är det ju bra!
Fast om den lämnas in bör man nog vra noga med att ta säkerhetskopior på hårddisken. Annars finns det nog risk för att de sopar rent den… I och för sig borde de ju inte det om det bara är grafikkortet som behöver bytas, men man vet ju aldrig. Ta det säkra före det osäkra.
Vet inte om man rent av kan lämna in den utan hårddisk, det borde man väl kunna? De borde ju ha tillgång tillen som de kan koppla in och provköra med. Om det ändå är ett hårdvarufel (bortsett från om det hade varit ett hårddiskfel förstås) så borde de inte behöva din hårddisk…
Men ofta är ju inte saker upplagda så smart som de borde, så vad vet jag…
så gör min dator ibland också men jag tror att det bara e för att den ska vila eller nåt för efter en stund sen så kommer skärmen upp igen :) har typ gjort så två ggr :P
#6: Låter mer som glapp, tycker jag.
glapp med vad ?
Sådant som man kan ta reda på genom att felsöka, vilket är omöjligt när man inte har datorn i sin hand. Men det kan vara grafikkortet, någon kabvel kanske mellan skärmen och grafikkortet (inne i datorn alltså) eller så. Det år som sagt sådant man måste leta sig fram till. Det är som med bilar. Om bilen inte startar så kan det bero på hundratals olika saker.
aha :P nej men assa det kommer som om den skulle starta om :P
Okej, trodde du hade samma fel som beskrevs i ?0.
ne :P
Tack för tipsen!
Ska inte lämna in den till affären som vi köpte datorn av. De återställer datorn och rensar bort all information. Ska istället lämna in den till något "datorexpertföretag" i stan så att de får försöka att fixa till den.
Känns bättre så eftersom affären troligen skulle ta en hel del för lagningen (skickar iväg utan att veta slutsumman. Vill hellre ha kostnaden innan man lämnar in datorn.
Ska åka och kolla på stationära datorer i veckan också, i behov av en egen dator när jag håller på mycket med bilder.
Men hoppas givetvis att felet kan åtgärdas på laptopen utan att filerna försvinner.