Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2079 ggr
Hjortronsylt
0

Underhållning av laptopbatteri

Kort och gott ;

Hur underhåller man bäst ett laptopbatteri?

Bör batteriet tas bort varje gång man använder datorn på nätström, eller är det bättre att alltid ha det i?

pentsium
0

Finns ett antal trådar om detta sedan innan, sök:P

guraknugen
0

Generellt när det gäller laddningbara batterier, även om det olika sant för olika typer av sådana (NiMH, NiCd, Li-Ion och så vidare), är att batterier mår bra av att ”motioneras”, så egentligen bör man nog ha kabeln i tills batteriet är fulladdat, sedan dra ur den och låta det laddas ur, kanske inte helt, men nästan, sedan ladda upp igen och så vidare. Har dock inte själv testat hur stor skillnad det blir.

Hjortronsylt
0

#1     Hittade tyvärr inte det svar jag sökte i tidigare inlägg….

#2     …men det gjorde jag däremot nu. Tack för svar! Batterikapaciteten har minskat från att hålla i ca 2.5 timme ner till 40 minuter efter ca 2 års daglig användning. Batteriet laddas upp fullt och får sedan gå tills det är nästan helt urladdat, men eftersom det nu bara håller så kort tid så är alternativet (förutom att köpa nytt batteri, vilket troligen måste bli) att bara köra med ström. Ställer ner både ljus och inte använder flera program samtidigt, men batteriet räcker ca halvtimmen bara ändå.

guraknugen
0

#3: Tråkigt men sant så är det ju också så att laddningbara batterier har en viss livslängd. Den kan man förlänga genom att motionera batteriet, som sagt, men det är som med människor och djur: Evigt liv är en omöjlighet, tyvärr.

Om du ändå bara använder datorn hemma, så låt batteriet sitta i. Räcker det en halvtimme så slipper du ju i alla fall det irriterande att datorn stänger av sig när strömmen går. På 30 minuter hinner du, i de flesta fall, gott och väl avsluta det du håller på med och stänga ner datorn kontrollerat för att sedan starta upp igen när strömmen kommit tillbaka.

Annars är det nog nytt batteri som gäller.

Det kan hända att, när det gäller motionering av batteriet, urladdningsströmmen när man bara låter datorn dra ur batteriet, inte är optimal och att man därmed inte får någon väsentlig förbättring av batteriets kapacitet. I så fall behövs en särskild batteriurladdare som är gjord för ditt batteri. Vet inte om sådana finns för sådana batterier, men en gissning är att det billigare att köpa ett nytt batteri…

Själv har jag en hyfsat bra laddare för vanliga laddningsbara stavbatterier (AA och AAA) som kan ladda, ladda ur och fräscha upp batterier på ett hyfsat optimalt sätt. Så tekniken finns att köpa, och har funnits i många år, men frågan är som sagt om det finns något till just ditt batteri.

Inkanyezi
0

Som redan sagt; håller batteriet bara en halvtimme så är det i praktiken slut.

Om man "motionerar" ett sånt batteri är det nog mer troligt att det går fortare att ta död på det. Skälet är att man varje gång batteriet går ner i spånning vänder laddning på en av cellerna, och den cellen tar stryk varje gång det händer.

När ett batteri med flera celler går ner, kommer en av cellerna att laddas ur före de andra. Eftersom de andra cellerna fortfarande driver ström, kommer den som har laddats ur att laddas med fel polaritet så länge som ström flyter genom batteripaketet. Sedan kommer den, om laddaren inte automatiskt stängs av då den känner felet, att vändas igen när man laddar batteriet. Många datorer, men inte alla, känner när en cell tar slut och stänger då av, och på så sätt kan batteripaketets livslängd förlängas, men om datorn fungerar med ett batteripaket som har ungefär 3,5 V lägre spänning kan en cell vara slut och laddas bakvänt utan att datorn stannar.

När den dåliga cellen till slut "dör" kommer ingen ström längre att flyta genom den, och batteripaketet kommer inte att kunna laddas eller ge ifrån sig ström.

guraknugen
0

Funderar lite på om man kan formera sådana batterier, precis som man kan med blybatterier, men det är nog bara blybatterier man kan göra det med.

(Formera gör man när man laddar gamla ”uttjänta” batterier ”åt fel håll”, så att plus blir minus och tvärt om. Sedan vänder man på steken igen så att ursprunglig plus åter blir plus och så vidare. Detta var en vanlig åtgärd förr när det gällde blybatterier, som sagt, och gav i princip nytt liv åt batterierna, eller i alla fall förlängt liv. Dock kanske inget man gör som privatperson hemma i lägenheten direkt; man lär veta på vad man håller på med, och jag är som sagt inte säker på att detta fungerar på annat än blybatterier)

Hjortronsylt
0

Hellre att battericeller dör än hjärnceller…

Nog har cellerna dött alltid, det rasar 5 minuter i taget per minut nu när man kör på batteriet. Att experimentera med att ladda batteriet åt fel håll överlåter jag dock åt någon annan våghalsig att testa.

Det är svårt att hitta originalbatteriet till laptops. Har bl.a tittat på Batteriexperten. Har ni fler förslag på webbutik (som säkert är billigare än en fysisk butik)?

Har en ACER TravelMate 2490.

guraknugen
0

#7: Jo, jag hoppas att det framgick i mitt inlägg att jag avråder från att formera batterier själv. I synnerhet som jag misstänker att det bara fungerar på blybatterier…

Inkanyezi
0

#6 Nej, man kan inte formera gastäta batterier, de exploderar.

Formeringen med omvänd polaritet fungerar även på andra batterier än blybatterier, men liksom med blybatterierna måste det vara öppna celler för att man ska kunna göra det utan fara. De gasar kraftigt när man vänder dem, och om det är ett gastätt batteri så sprängs det.

Formeringen med omvänd polaritet återställer heller aldrig hela kapaciteten, och man vänder inte batteriet direkt efter att man har polat om det, utan man använder det bakvänt så länge som det fungerar bra innan man gör om proceduren. När man använder vind- eller solkraft för att ladda batteriet och inte har råd, tid eller lust, så är det ett hyggligt sätt att återställa kapacitet, särskilt om batteriet behövs bara under kortare intervall.

Men som sagt ingenting för datorn, och det ska absolut inte göras med gastäta celler.

guraknugen
0

Anade att det var på det sättet. Men kul att veta i alla fall.