Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1850 ggr
parsley
0

Spårad IP-adress

En kompis till mig har blivit utsatt för någon form av bedrägeriförsök då någon beställt varor i dennes namn. Beställningarna har gjorts från en dator vars IP-nummer spårats till kommunen. Dataansvariga på kommunen säger dock att just den IP-adressen inte finns bland kommunens datorer.

Någon som kan förklara hur det hänger ihop? Finns det någon teknisk lösning eller är det helt enkelt så att kommunens dataansvariga inte vill säga att just det IP-numret tillhör en dator som används av en viss person, eftersom denne indirekt blir misstänkt för brott. IP-numret går inte till kommunens offentliga datorer på biblioteket.

johan
0

Det är knappast någon enskild dator som har ett extern IP-nummer. Det är snarare en brandväggs eller proxys IP-nummer.

Förmodligen går det även att spåra vilken dator det är på insidan av brandväggen, men det krävs att man loggat det och det är troligtvis ganska mycket jobb.

Mvh // Johan

Kaj
0

En polisanmälan skulle jag rekomendera. De kan spåra IP nummer även om de går via en proxy. Det är alltid svårare men det går.

Hjortronsylt
0

#2    En kompis sa att via ex.vis Dold.se så är det hundra procent säkert att det är helt omöjligt att spåra. Jag tvivlar (tror det går spåra) men han är stensäker. Det står även på deras sida att det är garanterat. Vad gäller?

Kaj
0

Nja dold.se är väl en proxy.

Vad som händer om du går via en proxy är att din ipadress byts ut mot en av deras. Så trafiken mellan den sida du vill till spåras endast med deras ip nummer och inte din egen.

Men om man verkligen vill spåra ditt ip nummer så kan man göra det genom att se vilket ip nummer (ditt) som kom in till proxyn och sedan slussas vidare till sidan med deras ipnummer..
Det är helt klart svårare men inte omöjligt. Det krävs bl a att den som äger proxyn går med på att man får titta i deras loggar. Om det finns ett föreliggande från en domstol så måste de antagligen ge polisen tillgång till dessa loggar. Svårare är det dock om proxyn inte ligger i Sverige. Då krävs förmodligen att svensk polis får ett föreläggande av polisen i det land där proxyn finns.

Desamma gäller med så kallade annonyma proxys där även IP nummren krypteras. Det gör det hela mycket svårare men om man verkligen vill så kommer det att gå att få fram ditt ipnummer

Oscar
0

#4 Om de loggar alls ja, annars blir det omöjligt.

johan
0

#4: Jag har för mig att de faktiskt aldrig sparar några loggar.

Mvh // Johan