Snabba USB-minnen
Är det någon som vet vilka USB-minnen som är snabbast? Jag har inte hittat någon uppställning.
Nu använder jag Sandisk Cruzer Micro 4 gigabyte. När det ska skyfflas stora mängder tar det lite tid så jag undrar hur mycket snabbare de snabbaste är och vilka det är.
Nån lista har jag inte men om man klickar fram ett USB-minne på Dustin kan man klicka på fliken specifikationer och där står ofta (inte alltid dock) överföringshastigheten så man kan jämföra med andra. Enda problemet är väl att det är tillverkarens siffror.
Kör själv med Corsair Voyager som Läser 19MB/s Skriver 13MB/s
Finns flera Cruzer micro men Cruzer Micro U3 Readyboost Läser 10MB/s Skriver 5MB/s
Som exempel då.
Vet inte hur du ska använda det, men om det går skulle jag hellre köpa ett snabbt minneskort till en kamera och ha i en inbyggd minneskortläsare som går via pci eller liknande.
De nya HD-korten som främst är avsedda för videokameror är mycket snabbare än USB-minnen. Dessutom är minneskort mer praktiska eftersom de sitter i datorn utan att man behöver riskera ha sönder vare sig minne eller kontakt för att man har datorn i knät eller så.
Mvh // Johan
Eller köp dig ettt Firewireminne, eller varför inte eSATAminne.
(Längst ner på sidan)
Jag kan inte vara utan USB minnen! Därför har jag testat några. Dem som kom högst upp på listan var….
1."Kingston" "Data Traveler" provat från 2 till 8 gb. Väldigt snabba och funktionella.
2. "San Disk" provat lite olika storlekar. Mycket snabba och ganska bra. En dålig detalj , är att den hela tiden vill installera drivrutiner, fast jag redan gjort det.
På bilden ser ni några anorlunda USB minnen! Först trodde jag det var fejk…. Någon som har sett/ har sådana`?
Tack för era svar! Jag köpte ett 8 GB Sandisk Cruzer Contour. Det läser med 25 MB per sekund ochskriver med 18 MB/sekund. Riktigt snabbt känns det.
#2: Jag använder det för portabla applikationer. När jag bytte till Vista kastade jag ut Microsoft Office och en del andra program och gick över till OpenOffice Portable och andra program jag kan köra från minnet.
På det sättet kan jag enkelt ta med mig de program och filer jag är mest beroende av till nästan vilken annan PC som helst och köra "som hemma". Imponerande bra funkar det än så länge, men det kräver ganska snabba USB-minnen. Ytterligare en fördel är att programmen inte skräpar ner Windows lika mycket.
Det kanske skulle kunna bli en artikel.
#5: Det där med OpenOffice.org Portable har jag funderat på lite. Antar att det finns begränsningar av olika slag, för visst behöver du väl tillgång till en dator med samma operativsystem som programmet är avsett för? Vad händer exempelvis om du stoppar in kortet eller USB-stickan i min maskin, som för tillfället kör Ubuntu 8.10? Det lär väl inte fungera, antar jag. Eller tvärt om, om jag gör en USB-sticka för mitt system och sedan pluggar in den i en Windows-dator på jobbet…
I och för sig finns ju en lösning på det med: Att ha hela operativsystemet på minneskortet. Nackdelen är ju bara då att jag måste starta om datorn på jobbet, exempelvis, och det blir nog inte så populärt om man bara ville sticka emellan i några sekunder. Det blir ju lätt några minuter istället då…
#6: Det fungerar i XP och Vista, vilket är det enda jag har tillgång till. Med olika partitioner skulle man kanske kunna ha OpenOffice för Linux liggande på den också. Jag vet inte.
Det finns äldre versioner av Mac som du kan köra från USB-minne. Linux finns som man kan köra och jag tror inte att du behöver starta om då.

min överföring till usb minnet går väldigt långsamt, det ska vara usb 2.0 och jag har en vista 64b vad kan det bero på?
Det skulle faktisk kunna vara så att minnet helt enkelt är långsamt. Det kan variera otroligt mycket mellan fabrikat och modeller även om alla har USB 2.0 gränssnitt.
Går det lika långsamt på andra datorer som inte använder Vista? Om inte så kan det vara Vistas drivrutiner som spökar.

#10: Det är ett halvlångsamt minne.

=) så det är minnets fel, inte datorns?
När jag hade ett långsammare minne upplevde jag det som tröttsamt att arbeta med det. Så är det inte längre sen jag bytte. Snabbare minnen är dyrare, men det är inte så konstigt. Sandisk Cruzer Contour är jag väldigt nöjd med. Det finns de som är väldigt mycket snabbare, men då blir det rysligt dyrt. 45 MB/sekund läste jag någonstans.

USB har tre stycken olika typer av hastigheter beroende på tillverkare och specifikation
Low-Speed = 1,5 Mbit/s (Oftast USB 1 minnen)
Full-speed = 12 Mbit/s (oftast USB 1.1 minnen)
H-speed = 480 Mbit/s (oftast USB 2 minnen)
Bäst är att kolla minnena så de är kompatibla med Hi-Speed. Jag utgår ifrån att även om minnet är USB 2 kompatibelt så kan det fortfarande vara ett Full-speed minne.
Hastigheten påverkas även av om du har en hub installerad och/eller ifall du har andra USB enheter kopplade till datorn. USB bygger ju på hub tekniken vilket innebär att den totala överföringshastigheten på ALLA USB uttag tillsammans är maximalt 480 Mbit/s (USB 2). Om du då t ex har en hårddisk kommer viss del av hastigheten att reserveras för detta USB uttag. Om enheten inte används skall normalt ingen prestanda reserveras för just det USB uttaget men i t ex Vista pågår ju saker i bakgrunden såsom defragmentering od. Detta kommer att påverka andra USB enheters totala prestanda.

det är lite lurigt. står det usb 2.0 tror man att man får det snabbaste men tydligen inte. tackar för svaren!
#14: Det där är väl inte hela bilden? Det är väl bara vad gränssnittet klarar? Även inom exempelvis USB 2 varierar det mycket beroende på vad själva minnet hinner läsa och skriva, vilket är väsentligt mindre än själva gränssnittet.

Observera att läshatigheten på ett minne kan vara flera ggr högre än skrivhastigheten. Första bilden skriver du till minnet och i den senaste läser du från minnet.
Bara för att visa vad jag menar så kolla här, tillverkarens siffror. Tyvärr anges detta inte för alla minnen. På just Dustin anges detta för många minnen även om man ibland får klicka på fliken "Specifikationer"
Själv köper jag inte ett minne utan att dess läs och skrivhastighet anges. Personligen har jag varit förstjust i Corsairs minnen. De var snabba när de kom men numera finns det snabbare till lika bra priser.
#19 Viktigt att alltid använda funktionen "Säker borttagning" innan man drar ur ett USB-minne annars kan det hända på alla fabrikat även om vissa verkar känsligare än andra av nån anledning. Detta är extra viktigt om man sparat nått till minnet annars kan minnet skrivas sönder med garanterade dataförluster som följd.

#19,20
Säker borttagning använder man för att vara säker på att buffrade data är skrivna till minnet innan det tas bort. Operativsystemet skriver inte alltid till minnet när stapeln i filhanteraren visar att en fil kopieras. Den kan vara buffrad i datorns minne (RAM eller virtuellt) för att skrivas till enheten som man har valt, och operativsystemet väljer när det ska skrivas.
När man väljer "säker borttagning" tvingar man operativsystemet att skriva buffrade data och skylten att det är säkert att ta bort hårdvaran kommer inte upp förrän alla data verkligen har skrivits till minnet. Minnets lysdiod slocknar när det har avmonterats från systemet.
Linux motsvarande kommando i de grafiska systemen är "avmontera volym", och när volymen har avmonterats försvinner den från skärmen. Man får dock inget meddelande från systemet att det är klart att ta bort. Från kommandoraden kör man umount för att ta bort en volym. Det går ofta fortare att avmontera om man först ger kommandot sync, som tvingar alla buffrade skrivningar att skrivas till respektive volymer.
#21 Bra beskrivet, men jag orkade inte vara så detaljerad. Kändes inte så viktigt.
Kan lägga till då att förutom det du skrivit ovan så avslutas och stängs filsystemet på ett korrekt och kontrollerat sätt vid säker borttagning (avmontering).
Rycker man bara ur lämnas ett öppet oavslutat filsystem på USB- stickan/disken som måste kontrolleras av systemet nästa gång den ansluts. Inget man egentligen märker som användare förutom möjligen att det tar lite längre tid innan man kan komma åt filerna, förutsatt att inte filsystemet pajade helt sist man bara ryckte ur.
Pajat filsystem på USB-sticka/disk kan fixas med ompartitionering och formatering, men tyvärr förlorar man all information även om USB-stickan/disken fungerar igen.
#21: Jo, man får visst upp en ruta i Linux när man kört ”Avmontera volym”, men inte alltid. Kan i och för sig inte tala för alla Linux-distributioner, men om vi håller oss till Ubuntu 8.10 då, eller om det är i skrivbordsmiljön det ligger (Gnome 2.24 i mitt fall), så verkar det som att följande gäller:
Om allt redan är skrivet till minnet, försvinner bara ikonen från skrivbordet.
Om det finns saker att skriva, så gör den det och ungefär samtisigt som ikonen försvinner poppar en ruta upp som säger att det är okej att plocka bort USB-stickan eller minneskortet eller USB-hårddisken eller vad det nu är man just avmonterat.
En irriterande grej är att om man raderat något på USB-stickan så skapas en papperskorg på den. När man sedan avmonsterar får man frågan om man vill tömma papperskorgen. Skulle vara skönt att slippa att ha papperskorg på vissa USB-enheter, men jag har inte hittat något sätt att styra detta på. Antingen aldrig papperskorg eller alltid papperskorg verkar vara det enda man kan välja. Någon som vet en bra lösning på detta? Förutom att byta till KDE (fast jag vet inte om det är bättre där heller; har inte provat)…
#23 Har inte märkt att jag fått nån papperskorg skapad på USB-stickor i KDE. Har i.o.f.s. aldrig kollat men jag tycker jag borde reagerat i så fall.

För att slippa att sånt som man raderar hamnar i papperskorgen trycker man Skift när man högerklickar eller för att trycka Del; alltså "skift-högerklick" ger valet "Ta bort" i menyn, och "skift-del" tar bort permanent, dvs det hamnar inte i någon papperskorg. Man får en dialogruta om man verkligen vill ta bort objekten permanent.
Också i Windows kan man slippa att raderat hamnar i papperskorgen på samma sätt, men där finns ju ingen papperskorg på disketter, minneskort eller stickor.
#24: Brukar vara en dold fil som heter ”.trash” eller liknande. Lägger sig högst upp (eller längst ner om man ser det som ett träd som växer uppåt…), exempelvis som ”/media/iAudio/.trash” om enheten är en mp3/wma/ogg-spelare från Cowon, i mitt fall en gammal iAudio U2…
I Nautilus trycker man Ctrl+h för att se dolda filer. ”H" som i ”hidden”, kan man kanske tänka sig.
#25: Jo, vet väl det egentligen, men vill inte behöva tänka på det varje gång jag vill radera en fil. Skulle hellre se att man kunde göra någon form av lista, gärna i form av en text- eller xml-fil, där man anger vilka enheter man inte vill ha papperskorg på, eller möjligen tvärt om…
Ett alternativ som jag faktiskt skulle kunna tänka mig, är att filerna hamnar i den vanliga papperskorgen när man tar bort dem från enheten. Då slipper man ha en papperskorg på själva enheten som tar upp en massa plats. Vissa externa enheter är ju inte så stora, särskilt inte om de har några år på nacken.

I Vista går det inte alltid att använda Säkerborttagning av maskinvara på vissa USB stickor. Detta gäller ifall stickan har en USB-nav på sig. Dvs att det finns ett program på stickan som monterar en egen disk. Detta ser du ifall du stoppar in stickan och den dyker upp som två enheter i utforskaren. Den ena är för att starta upp vissa program som tex portabla program som inte behöver någon installation på din PC utan körs direkt från stickan.
I dessa lägen är den enhet på stickan som innehåller dessa program en icke flyttbar media. Vista kan då inte identifiera den för att ta bort den säkert. Detta fungerar under XP men som sagt inte under Vista.
Microsoft har identifierat detta som ett känt problem och jobbar på en lösning. Deras rekomendation för att ta ur sådana stickor är att stänga av datorn och sedan ta ur stickan.

#27 Nja; enheten som innehåller programmet är en flyttbar enhet, men eftersom programmet körs från den är det meningen att man inte ska ta bort den med "säker borttagning" utan man ska använda menyn på programmet till stickan, där man väljer "Eject". Tydligen har det programmerats i Vista att en sticka som man kör program ifrån inte får tas bort förrän programmet är stängt, och SanDisk Launchpad kan inte stängas; moment 22 alltså.
Om U3 LaunchPad fungerar i Vista ska man kunna välja Eject och på så sätt kunna ta bort stickan säkert. Programmet utför alla åtgärder som behövs för säker borttagning, åtminstone i XP… Men metoden som SanDisk har använt är inte särskilt rumsren. Jag har formaterat om mina stickor som har det där programmet, och då fungerar de enligt standarden. Ett tag dök den där enheten upp som en cd-rom också i Linux, men efter någon uppdatering har den försvunnit; den var ganska irriterande. Och i Windows får man så klart inte radera Launchpad-filen… I Linux avmonteras båda volymerna om man väljer att avmontera den som är skrivbar.
Problemet skapas alltså genom en metod som inte följer standard, buggar av det här slaget brukar ofta uppstå när en tillverkare hittar på någonting utanför standarden som verkar smart, men som bara implementeras fullt på en plattform.
#28: Jo, klåfingriga tillverkare finns det tyvärr gott om. Det roliga är att de borde veta vad de håller på med, men att det tyvärr verkar vara ett undantag att så är fallet.