Internet Explorer i Linux Feudora?
Hej,
Ett problem.
Ett program som så gott som bara fungerar i Internet Explorer måste köras i en maskin som använder Linux Feudora. Där används idag Firefox och då fungerar inte alls programmet.
Hur kan detta lösas???
//Jonas
I brist på "riktiga" lösningar så kan väl IE köras i Wine?
Jag har förståss ingen aning, egentligen, men det låter ju rimligt. =P
En "låtsas lösning" fungerar också :)
Undrar bara: Vad är Wine??
Wine är ett program som låter dig köra DOS och Windows program på ett UNIX system.

Tycker det låter som ett dåligt program som kräver att IE. IE är en böld på internet som måste bekämpas! ;)
Men måste du så är det bara att bråka med Wine. Annrs kanske Opera fungerar? (finns opera för linux?)
#4 - Att se till att programmet fungerar i andra browsers är en "riktig" lösning. =P Är ofta lite klurigt om man inte själv utvecklar programmet.
Det verkar definitivt värt ett försök.
Det är ett jättejobbigt och komplicerat program på jobbet som ska avvecklas så vi behöver en tillfällig lösning för att köra i Linux.
Tack för alla svar!
//Jonas
#4 Jag tycker Firefox börjar kännas som en böld på mitt system, av flera anledningar, som att det är tungt och tar mycket minne.
Det är tex. rätt vanligt för min Firefox att ta 20% CPU och 350 MB minne… rätt irriterande. Jag har iofs en ovana att stapla lite för många tabbar i en och samma Firefox, men framför allt minnesanvändningen är otrevlig.
Firefox har i och för sig fortfarande många fördelar mot IE, men är inte säker på att det kommer hålla så länge mot IE 7 (även om IE 7 från grunden kanske inte är så mycket mer än version 6 så kommer den vara lättare att utöka, vilket get stora möjligheter).

#7 kör du med nya beta-versionen 1.5? Den fungerar ganska mycket bättre! ;)
#7, håller med om att Firefox tar lite mycket på prestandasidan. Ibland. Tror dock att det är några buggar som fortfarande finns kvar, för den verkar ganska sporadisk…
… och som #8 säger så har jag hört att det är en hel del prestandaförbättringar till 1.5.
#8, #9 Det är möjligt att 1.5 är bättre.
Jag ser Firefox som en stabil produkt (den är inte speciellt ny, många använder den), vilket jag tror många andra också gör. Den borde vara rätt stabil vid det här laget.
"Nästa version är rätt mycket bättre" är ett klassiskt argument som alla kör med lite hela tiden. Det är inte speciellt bra, dock. =D
Speciellt en sak med minneshanteringen i Firefos är det som stör mig, nämligen att man inte kan få den att släppa allokerat minne genom att stänga enstaka tabbar och fönster. Bara när alla fönster och alla tabbar för den just den Firefox-instansen (processen) är borta släpps minnet. DET är irriterande.
Men jag gillar fortfarande Firefox. =D
#10 - Jag hade svalt att "nästa version blir säkert bättre" är ett dåligt argument, om vi inte pratade om webbläsare. Det var ju inte direkt i går MS släppte IE6, som sen har stått med alla sina ("små") tvivelaktigheter orört många år för länge…
Dessutom är det faktiskt sant att nästa version i regel blir mycket bättre. Gäller även IE, som jag förstår det.

Ang. minne, det är otroligt irrelevant hur mycket minne en process har allokerat. Om man kör Windows XP pro eller liknande (Tror inte att det funkar på XP Home?) Öppna "Task Manager":n eller ännu bättre ladda ner Process Explorer från SysInternals. :)
Vad som är relevant är en process:s Private Bytes, dvs. de bytes som inte är delade med andra processer. Minne kan delas, t.ex. om man använder samma .dll fil. Alltså det finns ingen som helst anledning att ladda ur .dller eller likn. bara för att man har stängt ner en tråd som t.ex. använde sig av Acrobat.
En ganska relevant siffre är en process:s Working Set, dvs. den mänd minne som ligger i primärminnet. Detta är naturligtvis begränsat av hur mycket minne som finns i burken men det finns även begränsingar för hur mycker working set en process får ha.
De gånger jag har tittat på minnesanvändingen IE 6 vs. FF 1.06 har jag sett att FF använder 30-40% mer Private Bytes. Jag använder ca. 8-20 tabbar åt gången i FF, och det är generellt mycket stora resultatsidor tabeller som är uppemot 5Mb som jag tittar på. Samt ~4 iFokus siter samtidigt.
Jämnför jag IE7 emot FF 1.5 RC2 så är skillnaden att IE slukar 60% mer minne än FF. ;)
---
#12 Så klart. Det var kanske lite dumt att använda "allokerat" i detta sammanhang. Jag pratar förstås om det odelade minne Firefox faktiskt använder (private bytes, vilket är varit jäkligt mycket ibland).
Men så är jag rätt bra på att använda mycket tabbar samtidigt också. =D