Extern mikrofon till bärbar PC
Jag vill använda ett headset till min dator. Problemet är att den verkar använda den inbyggda mikrofonen trots att det finns en mikrofon i headsetet.
Hur gör jag för att den ska använda den externa mikrofonen i stället? Jag har Windows Vista.
Enligt hjälpen i Vista finns det något som heter "Egenskaper för Högtalare". Där verkar det som om man ska kunna aktivera extern mikrofoningång. Jag har inte "Egenskaper för Högtalare" i kontrollpanelen. Det finns bara något som heter "Ljud" och den ser inte likadan ut.
Om du högerklickar på Ljud-ikonen vid klockan och väljer Inspelningsenheter bör du få upp en dialogruta med alla enheter du har. I mitt fall är det den inbyggda micen, microfon-ingången och ett blåtandsheadset.
Här kan du markera den enhet du vill ha som standard.
Mvh // Johan
Där har jag Mikrofon (som jag gissar är den interna) och Linjeingång (som jag gissar är den externa). Jag har valt att ha Linjeingång som standard och det står att den fungerar. Trots det blir det inget ljud om jag använder ljudinspelaren eller CamStudio. Sätter jag däremot Mikrofon som standard blir det ljud från den interna mikrofonen.
Finns det någon annan inställning som kan ställa till det?
För säkerhets skull provade jag mikrofonen i en annan dator. Den fungerar utan problem där. Det måste vara någon inställning jag har missat. Irriterande.
Yes, jag fick igång den! Ominstallation av drivrutinen löste problemet.