Hur varm får en laptop bli?
Hej! Jag har en HP laptop som blir väldigt varm ibland. Oftast ligger den runt 60-65 grader men kan ibland bli över 80 grader varm (jag använder programmet HWmonitor för att se hur varm den är).
Är det farligt för den att bli så varm eller bör den klara av det? Vid vilken temperatur bör man bli orolig? Borde jag skaffa en sån där kylplatta?
Och så undrar jag om det är dåligt att ha datorn i knät? För då täcks ju en del av ventilationshålen för på undersidan och då blir den väl ännu varmare?
Lägg datorn på en bricka när du har det i knät. Då täcks inte fläkthålen.
60-65 är väl i högsta laget, men det brorsepå helt vad du gör på datorn, om du spelar, eller bara lyssnar på musik eller något. En laptop bör väl ligga mellan 40 till kanske uppemot 60 grader. Angående ventilationen så försämras den om du har datorn i knät, en laptop vill helst stå på en slät yta, ex ett skrivbord. Och vad jag vet om kylplattan så skulle den inte vara till någon jättestor nytta.
Jag skruvade sönder min och dammsög bort ca 3 kilo damm och sedan vad det en anmärkningsvärd skillnad på värmen i den.
Tack för svaren.
#1 Som det är nu så undviker jag att ha den i knät just för att den blir så varm. Men även när jag har den på ett bord så blir den ibland över 80 grader varm.
#2Runt 40 grader har den nog aldrig varit. Det är mycket sällan den är under 60 grader.
#3 Jag har också funderat på det. Men min dator är bara drygt 2 månader gammal så då borde det väl inte hunnit samlas så mycket damm i den? Dessutom gäller väl inte garantin längre om jag skruvar upp den?
Kanske är det en kraftig dator som är varm. Det kanske är normalt, jag menar det kan inte ha kommit in mycket damm på dryga 2 månader. Garantin gäller en bestämd tidsperiod dock inte om man själv för skadan.
Nu är datorn 90 grader varm, trots att den står på ett bord och jag inte gör något som är särkilt ansträngande för den. En stund igår var den 98 grader. Så jag börjar fundera på om något är fel på den. Så höga temperaturer kan väl inte vara bra för den? Borde jag lämna in den på elgiganten (där jag köpte den) så att de får kolla om något är fel?
Kolla med tillverkaren vad som är lagom arbetstemperatur.
Känns den så varm eller kan det vara fel på temperaturgivaren?
Det känns jättevarm på undersidan. Programmet jag använder för att se temperaturen är HWmonitor och det ska vara bra enligt många som jag har pratat med. Men det kanske är fel på det ändå.

Skruva bort tangentbordet och blås ur allt damm, kolla också så att fläkten går som den ska. 80-90 grader är alldeles för varmt helst så ska den inte gå mycket över 60 grader om den ska må riktigt bra.
Vilka program finns som man tillförlitligt kan läsa av temperaturen med (gratis)?
Såg ni skrev om HWmontitor, men finns det några andra att välja mellan som ni själva använder?
#9 jag vill inte skruva upp någonting för jag har hört att garantin slutar gälla om man gör det själv.
Men min pappa varit stan nyss och gick då in på Elgiganten och pratade med dem. De sa att temperaturen absolut inte ska vara över 60 grader och att jag bör stänga av datorn på en gång och lämna in den på måndag för att det är stor risk att den kommer gå sönder om jag fortsätter använda den när den är så varm.

Några gratis program för att kolla temperaturer i datorn.
HWmonitor
Speedfan
Everest
Cpuid
För grafikkort finns även:
GPU Caps Viewer
Catalyst control center (ati)
Rivatuner (nvidia)
#12 Tack!
Den får absolut inte bli varmare än 120 ?. Blir den det kommer polisen och tar dig i örat.
Okej okej okej, skojade bara! Förlåt.