Excel: Summera daglig data
På en flik i en Excel-arbetsbok finns en sammanställning, med en rad för varje dag. På en ny flik vill jag nu skapa en funktion som kan lägga ihop några siffror, så att jag får en månadssammanställning.
På den gamla fliken identifieras varje rad med datum, i formen ÅÅÅÅ-MM-DD. Det finns endast en rad per datum i det här fallet. Finns det något smidigt sätt att låta Excel avgöra vilka rader som ska summeras?
Jag har försökt olika funktioner som kollar om ex 2005-11 är ifyllt, men Excel verkar envisas med att lägga till -01 på slutet vilket då gör att endast en dag (och därmed en rad) kommer med.
Det finns flera bra sätt att göra detta på. Det kanske enklaste är med formeln SUMMA.OM, men det kanske mest flexible sättet är att använda Pivottabeller.
Med funktionen SUMMA.OM kan du summera celler som uppfyller ett visst villkor. Om du har datum i kolumn A och värden i kolumn B, så skulle en sådan formel se ut så här:
=SUMMA.OM($A$2:$A$100; ">=2005-11-01"; $B$2:$B$100)
För de rader där datumet i A-kolumnen är större än eller lika med 2005-11-01 kommer värdet i B-kolumnen att summeras.
SUMMA.OM kan endast hantera ett villkor. Du kan alltså inte sätta något stoppdatum direkt i formeln. Men vi kan enkelt fixa till det genom att subtrahera bort de datumen som är för stora, t ex så här:
=SUMMA.OM($A$2:$A$100; ">=2005-11-01"; $B$2:$B$100)-SUMMA.OM($A$2:$A$100; ">2005-11-30"; $B$2:$B$100)
Nu återstår endast att automatiskt räkna fram start och slutdatum baserat på en månadssiffra. Säg t ex att du vill ha fram "2005-11-01", men endast vill ange månad 11. Gör då så här om du anger månadsnumret i A1:
=DATUM(ÅR(IDAG()); A1; 1)
För att ta reda på månadens sista dag kan vi ta första dagen i nästa månad, minus 1:
=IDAG(ÅR(IDAG()); A1+1; 0)
Detta ger oss "2005-11-30".
Nu ska vi slå ihop allting. Då blir det så här:
=SUMMA.OM(Blad1!$A$2:$A$110; ">=" & DATUM(ÅR(IDAG()); A2; 1); Blad1!$B$2:$B$110)-SUMMA.OM(Blad1!$A$2:$A$110; ">" & DATUM(ÅR(IDAG()); A2+1; 0); Blad1!$B$2:$B$110)
Skickar med en bok som du kan testa i… Lycka till!
Mvh // Johan
Fantastiskt vilken service man får här. :) Har fått till funktionen så som jag önskade mig, och fått en del annat att tänka på också. Det känns som att för varje funktion jag lyckas få att fungera, så får jag idéer till tre nya mer komplicerade. :) Det återstår att se om jag någonsin blir klar med arket…
Tusen tack för hjälpen!
Helt sant! Ju mer man lär sig, desto mer idéer får man.
Mvh // Johan