Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3503 ggr
SimsBrooke
0

Bärbara datorn stängs av, VARFÖR?

Alltså min bärbara mini pc stänger av sig själv helt plötsligt, då kan jag inte starta den igen, det kan jag bara göra efter ett tag. Varför är det så? Är det för att den blir för varm?
Vad ska man göra åt saken för att undvika att den blir så varm?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Inkanyezi
0

Troligen är det att processorn blir för varm enligt din beskrivning.

Och jag utgår ifrån att det i så fall är en dator som har fläkt.

Det kan helt enkelt vara så att fläkten inte går; det är ett av de vanligare felen på bärbara datorer. Det är ett ganska komplicerat jobb att byta fläkt på vissa bärbara, men enklare på andra. Jag har också varit med om att det har varit något oreparerbart fel på moderkortet som gör att fläkten inte går.

Andra felkällor är att lufthålen är täppta, endera tillfälligt om man till exempel har den i knät, eller att det är damm som sätter igen luftvägen.

Men det är typiskt att om datorn stängs och man inte kan starta förrän efter en stund, att processorn har blivit för varm.

En möjlig fix, om man använder datorn till enklare uppgifter, kan vara att dra ner hastigheten på processorn rejält, eventuellt sänka spänningen. Det går i en del BIOS att göra det via BIOS SETUP. Alla datorer är bra mycket snabbare än man behöver för ordbehandling eller att surfa på nätet. Det som mest märks om man sänker farten är att det tar längre tid att starta och att starta program.

pentsium
0

Som #1 säger, överhettning.

SimsBrooke
0

Vad kan man göra åt en sån sak? Jag brukar ligga i sängen. Hur ska man göra då??

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Inkanyezi
0

Om du använder datorn i sängen är det ju stor risk att du täpper till lufthålen. Dessutom kan du räkna med att det blir rätt mycket damm, som så småningom kan täppa till ända inne i kylflänsarna eller fläkten.

Om man använder en bärbar dator i sängen så underlättas luftcirkulationen om man har en bricka att ställa datorn på. Det kan tänkas att det räcker, om det helt enkelt var så att du täpper till lufthålen när du har den i sängen.

En del bärbara har luftintaget i botten, och det blir garanterat täppt om man har den i sängen utan någonting plant att ställa den på.

Ebba-A
0

Har samma problem, funderar på att skaffa en såndär kylbricka för bärbara datorer. Vet ni om det är prisvärt? Eller är det bättre att köpa en bricka för en tjuga?

Värd på Choklad iFokus

Oscar
0

Om det inte räcker meden vanlig bricka så är det något fel på datorn, det är samma sak som att ha den på ett bord vilket den ska klara av.