"Utforskaren har slutat fungera"
Jag råkade lägga några filer (AVI tror jag) i min "användarkonto-mapp"(som i dethär fallet heter "Ebba"). Nu ska jag flytta dom men det kommer upp "Utforskaren har slutat fungera" och sen "Utforskaren startas om". Det är bara när jag öppnar "Ebba" som det kommer upp.
Provade gå in i den via Windows Movie Maker, kommer upp samma sak då fast "Windows Movie Maker har slutat fungera" osv.
Hur kan jag flytta filerna så jag kan gå in i mappen igen?
Värd på Choklad iFokus

Det kan vara så att dessa AVI ifiler är bluff filer som krashar din utforskare. Detta var vanligt tidigare via fildelningsnätverken där folk la ut filer som man trodde var riktigga filmer men i själva verket var specialskrivan AVI filer som hölls permanent av operativsystemet och var svåra att få bort.
Starta datorn i felsäkert läge. Gå in under mappen ebba och ta bort filerna manuellt.
Ev. måste du logga in med en annan användare.
#1 Det är alltså filer jag filmat med min kamera. Hmm… Hur startar man datorn i felsäkert läge?
Värd på Choklad iFokus

Vid omstart trycker man F8.
Därefter får man en lista med val hur man vill starta datorn.
Välj felsäkert läge.
Det funkar inte, har provat felsäkert läge och sen nått som heter typ startreparation. Finns det något annat sätt?
Värd på Choklad iFokus

Ett sätt men det är lite mer knepigt men brukar fungera för mig när jag haft filer som explorer hållit.
Microsoft har en sida med ett antal verktyg man kan ladda ner gratis för att avhjälpa vissa fel och göra felanlyser.
Där finns ett litet program som heter PendMoves and Movefile
Där kan du ange adressen till din fil och sedan få Windows att ta bort/kopiera den vid en omstart.
Ladda hem programmet (se länk ovan)
Starta kommandotolken och kör programmet därifrån. Du måste navigera dig fram i kommandotolken till det ställe där du lagt programmet.
Därefter skriver du in följande (när du står i katalogen där du lagt programmet)
movefile "hela adressen till dina Avi filer"
Genom att inte ange någon destination så tas filen bort vid omstart (boot) av ditt system
OBS! ange adressen till filen specifikt och inte till en katalog för då tas hela katalogen bort.
#0: Vad konstigt 🤔