Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 7168 ggr
[alena]
0

Dela skrivare i ett hemmanätverk?

Vårt hem har nu 4 datorer, men bara en som skrivaren funkar till.

Tonårs döttararna och "husets herre" måste maila det de ska skriva ut till min "burk" eller ockupera den vid tex.skolarbeten.

Visst måste det väl gå att fixa så de andra också kan skriva ut direkt från sina datorer?

Tjejerna har laptoppar (trådlöst) och "guben min" har en vanlig pc liksom jag (han fick ärva sin efter äldsta dottern när hon fick sin laptop).

Hur ska vi göra för att kunna skriva ut från alla datorerna direkt?

Inkanyezi
0

Det allra enklaste är att skaffa en skrivarserver till nätverket. Då kan alla använda skrivaren utan att man behöver starta någon mer dator.

Det näst enklaste är att dela ut skrivaren från datorn där den sitter; då kan alla skriva ut, men datorn där skrivaren sitter måste vara igång. Däremot behöver den inte "ockuperas". Det går utmärkt att jobba med den utan att bry sig om när någon annan skriver ut; det sker i bakgrunden.

Hjortronsylt
0

Eller ett några tusen kronor billigare alternativ ; skaffa en lång USB-sladd som ni kan dela på vartefter ni behöver skriva ut. (Detta under förutsättning att er skrivare har USB-uttag så klart).

guraknugen
0

#0: Jag fick för mig att menade att skrivaren endast fungerar på en dator. Menar du att om man kopplar in den till en av de andra datorerna, så fungerar den inte? Eller är problemet mer att den står där den står och man vill inte släpa omkring den mellan datorerna?

För även om man kopplar skrivaren till en skrivarserver i nätverket, så måste väl alla datorer som man vill kunna skriva ut ifrån ha skrivarens drivrutiner installerade, eller hur? Och om det är något strul med drivrutinerna till tre av de fyra datorerna så lär det ju inte hjälpa att koppla in skrivaren i nätverket…

Om det är så du menar, fast av de andra svaren att döma är det kanske tveksamt, så måste man ju lösa den biten först, innan det är någon idé att fundera på hur man vill ha skrivaren uppkopplad.

Men jag kanske är ute och cyklar här. Har själv ingen skrivarserver, så…

AktieTrader
0

Det absolut enklaste är att kör Guiden hemmanätverk på datorerna så att alla tillhör samma arbetsgrupp. Där efter delar du tu skrivaren på datorn som den är kopplad till. Det kostar inget och tar en halvtimme att fixa.

[alena]
0

Tack för svaren!

Vi har testa det där med att dela  ut skrivaren, men det funkar inte… de andra datorerna hittar inte skrivaren eller min dator.

Har haft några bekanta "data snillen" här som inte heller fattar varför det inte funkar med att bara dela ut skrivaren…..

eller kan det ha nåt  med att det är xp på min och vista på laptopparna, fast det funkar ju inte på "guben mins" heller och han har också xp.????

Bogey
0

#5 Borde inte spela nån roll om det är XP eller Vista. Jag själv t.ex. har en skrivare ansluten till en Linux-dator och både barnens XP-datorer och frugans Vista-dator kan skriva ut på den. Det har bara med korrekt konfiguration att göra.

Först av allt måste du se till att alla datorer i ert hemmanaät är konfigurerade med samma "arbetsgrupp", sen måste du se till att datorn med skrivaren först och främst har skrivaren utdelad (vilet du tydligen redan gjort) och så måste brandväggen i den datorn tillåta anslutningar till den utdelade skrivaren från de andra datorerna.

Normalt skall nödvändiga drivrutiner kopieras över från datorn där skrivaren är ansluten men det kan hända att du manuellt måste installera nödvändiga drivrutiner för skrivaren på var och en av datorerna. Speciellt till de tdatorerna som har Vista eftersom du hade XP.

Sen kan det vara bra att kolla att alla datorer i ert hemmanät faktisk kan tala med varandra genom att "pinga" dem.

Att skicka ett "ping" gör du från kommandotolken som du startar via Start->Kör skriv cmd på raden och tryck

Nu får du upp ett svart fönster med en kommandoprompt med en blinklande markör, skriv:

ping 192.168.1.1

Byt ut siffrorna ovan till adressen på den dator du vill pinga, se nedan,  och tryck sen . Går allt bra får du några rader som säger Svar från (adress)….osv. Får du inget svar så har du antingen angett fel adress eller har något fel i erat nät.

Respektive dators adress hittar du via Start->Inställningar->Kontrollpanelen->Nätverks- och Internetinställningar->Nätverksanslutningar

Högerklicka på Anslutning till lokalt nätverk (eller trådlös nätverksanslutning om det används) och klicka på Status, klicka sen på fliken Support så står datorn nuvarande adress på raden märkt IP-adress.

Börja med XP-maskinerna som har samma operativ och se till att de fungerer först innan du krånglar med Vista. Då vet du i.a.f. att delningen fungerar.

Lycka till