Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2087 ggr
Allamej
2009-03-18 23:37
0

Partition borta

Lång historia kort.

Min dator krashade och det var det "häftiga" grafikkortet som hade gått hädan.

Tack och lov så hade jag ju ett intregerat grafikkort så det var ju bara för killarna på dataservicestället att dra ut det och installera om windows.

Jag fick hem datorn. Tog mig ut på nätet osv. och fick sedan för mig att kolla om alla mina saker fanns kvar och var oskadda. Partitionen, som grabbarna inte hade rört eftersom det inte fanns nån anledning, har bytt namn och nekas jag tillträde.

Fruktansvärt irriterande och jag vet inte vad som är fel och grabbarna hade inget bra svar dom heller… annat än att dom trodde att han som byggt ihop datorn hade på nåt sätt kopplat ihop partitionen med en annan som håller alla drivrutiner och program.

Någon idé om hur jag ska få tillgång till mina saker?

Om jag har förklarat luddigt så säg det så ska jag, på mitt datautmanade sätt försöka förklara bättre :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bogey
2009-03-19 00:01
0

Om partitionen finns kvar men du nekas tillträde kanske en Linux BOOT-CD kan lösa det. Ofta kan man då komma åt partitionerna som finns och kopiera över det man vill ha kvar till ett USB-minne eller USB-disk.

En Linux BOOT-CD rör inte det som är installerat på hårddisken utan allt körs från CD'n

Olika BOOT-CD

Ubuntu

Knoppix, Extix m.fl.

Lycka till

Allamej
2009-03-19 00:06
0

Men funkar Linux till Windows XP? '

Och jag vill ju har kvar partitionen och använda den precis som jag gjorde innan krashen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

pentsium
2009-03-19 01:23
0

Hade samma problem vid byte av grafikkort och datorkrash, lösning:

Gå in i utforskaren->verktyg->mappallternativ->visning->bocka ur "använd förenklad fildelning"->värkställ->gå in i egenskaper på mappen du inte har tillgång till->säkerhet->avancerat->ägare->markera din användare->kryssa i rutan under "byt ägare på undermappar och filer"->värkställ och acceptera eventuella meddelanden som kommer upp.

Du kan eventuellt behöva gå göra samma sak på fler undermappar innan allt går att komma åt.

Allamej
2009-03-19 01:52
0

#3 Det där lät vettigt men när jag sen sökte så fanns det inget "använd förenklad fildelning"

Jag har bara en användare på denna datorn så alla mappar borde väl vara mina?

Men varför har den bytt namn från E: till J:? Det känns ju som om det är en sak att grunna på…

Om datakillarna har kommit på nåt imorgon och jag lyckas fixa det så skriver jag in hur här :)

Inkanyezi
2009-03-19 08:10
0

#2 Om du startar datorn från en Linux boot-skiva så kör du inte Windows XP, utan du kör Linux. Och det funkar på i stort sett alla datorer.

När du kör Linux kan du komma åt alla partitioner som finns på hårddisken, men ingenting rörs där så länge du kör från CD-ROM. Det går att kopiera filer från din partition till ett externt medium, exempelvis en extern hårddisk, så att du kan ta ut materialet som ligger på den där partitionen.

Kaj
2009-03-19 09:34
0

Omdu har XP så skall förenklad fildelning vara första alternativet i Mappalternativ och fliken Visning

Allamej
2009-03-19 17:09
0

En av killarna kom hit och satt med datorn i dryga 45 minuter under vilka han testade alla möjliga förslag, varav era var några av dom men ingeting funkade… så nu sitter jag med min gamla dator och den bra är tillbaka på verkstan…  och nu börjar jag få skrämselhicka över räkningen :(

Kaj
2009-03-20 11:34
0

Logga på som en adminstratör på datorn.

Högerklicka på partitionen och välj säkerhet

Där ser du nu vilka som har rättighet till denna partition.

Om ditt vanliga användarid inte står med där kan du pröva att lägga till det. Om det ändå inte fungerar klickar du på knappen Avancerat. Lägg till ditt vanliga användarid och se till att bocka i fullständiga rättigheter samt att du sätter detta användarid som ägare av partitionen. Se även till att bocka för att ärva dessa behörigheter ner på disken.
Står där någon annan användare som ägare till partitionen så skall denna tas bort.

Jag antar att support killarna la upp sig själva som användarkonton när de fixade datorn. Då kan det vara så att de fått ägarskapet över denna partition. Windows fungerar så (antar att du har windows) att den kopplar ägarskap till ett användarkonto. Om man tar bort eller ändrar detta användarkonto är det inte bara att lägga upp ett nytt med samma namn för internt får dessa konton då helt olika GUIDar (även om konto namnet är desamma. Detta kan alltså ha hänt dvs att ditt användarkonto har tagits bort och lagts upp igen. Windows kommer då inte känna igen att det är just du som är ägare till partitionen utan där kommer istället stå något i stil med S-0100…. (bara ett exempel men S- lär det börja med). Därför skall du logga in som administratör och ta över ägarskapet och ge den till deitt användarkonto. Då bör det börja fungera för er.

Detta är en säkerhetsåtgärd i Windows som gör att ingen kan stjäla en dator eller hårddisk och lägga in ett användarkonto som fanns på orgianldisken och då automatiskt få ägaskap över disken. GUIDen måste alltså stämma och det gör den alltså inte om du lägger till ett identiskt användarkonto (för den får en helt ny GUID av Windows som inte överensstämmer med den tidigare.

Gustav-IV
2009-03-20 15:42
0

#8. Tvivlar på att han körde en bootskiva med någon Linux som #5 tipsade om, eller har jag fel?

Inkanyezi
2009-03-20 21:06
0

Och om det är en "säkerhetsåtgärd" från Microsoft, så funkar den alltså inte när man är inloggad som Administratör eller om man kör ett annat OS. Jag visste inte att Windows använde "ägare"; man brukar ju komma åt allting när man är inloggad i en dator med Windows.

guraknugen
2009-03-21 01:04
0

Såvida inte partitionen är krypterad lär man nog komma åt den från Linux utan problem. Jag har då aldrig haft några problem att göra vad jag vill med min lilla Windowspartition från Linux. Behöver i regel inte ens köra som root.